Sjunkande fartyg ca 1940 i Stockholms skärgård?

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Sjunkande fartyg ca 1940 i Stockholms skärgård?

Inlägg av Vidugavia » 12 januari 2021, 14:33

Bild

Bild förmodligen tagen av en avliden släkting som var i sjövakten på och omkring Mysingen under beredskapstiden. Mest troligt 1940-1941.

Kan också vara tagna vid andra tidpunkter i samma område då släktingen var aktiv som fiskare både före och efter kriget.

Vad kan detta vara för båt? Det enda jag kan skönja i bilden är att den verkar vara från Oslo. Min släkting nämnde att det var en del tyska båtar som var krigsbyte från Norge.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1323
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Sjunkande fartyg ca 1940 i Stockholms skärgård?

Inlägg av adlercreutz » 12 januari 2021, 14:57

Det enda jag tycker mig se är att namnet börjar på "Larviks" nånting.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9781
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sjunkande fartyg ca 1940 i Stockholms skärgård?

Inlägg av Amund » 17 januari 2021, 17:14

Vidugavia skrev:
12 januari 2021, 14:33
Vad kan detta vara för båt?
Mycket intressant. Har grubblat en hel del på detta utan att finna ett svar, om det bara vore en gnutta tydligare så hade man sett namnet.
adlercreutz skrev:
12 januari 2021, 14:57
Det enda jag tycker mig se är att namnet börjar på "Larviks" nånting.
Ja det verkar så, men hittar ingenting som tyder på ett namn i den riktningen.
Vidugavia skrev:
12 januari 2021, 14:33
den verkar vara från Oslo.
Likaså tvivlar jag på Oslo som hemmahamn, eller är öppen även för andra tolkningar, Ustka i Polen eller Utvik i Västernorrland, men det verkar vara ett svenskt eller norskt namn i alla fall, och jag gissar ett geografiskt namn i stil med småvikssund eller liknande.

Har hursomhelst gett upp nu i alla fall. Har hittat några tyska ångare som gick under i trakterna under kriget men i dåligt väder och inte så stilla och ceremoniellt som det här verkar vara. Möjligtvis minsprängning men tvivlar på en torpedering. Tänkte om det är en avsiktlig sänkning - kanske fullastad med stridsmedel efter kriget..? Det som talar emot är närheten till kusten men skulle det inte kunna vara någon av djuprännorna i Skagerack där mycket dumpades efter kriget..?

Men erkänner att era tolkningar om Larvik och Oslo är troligast, men hittar ingenting som skulle kunna stämma in. Fartygsnamnet är för övrigt extremt långt.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sjunkande fartyg ca 1940 i Stockholms skärgård?

Inlägg av Psilander » 22 januari 2021, 22:15

Inget fartyg sänkt i Östersjön under kriget verkar stämma.

Fartyg sänkta i Östersjön

Jämför masterna på M/S C/F ljevalch som torpederades utanför VÄstervik och bilden:
länk

Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Re: Sjunkande fartyg ca 1940 i Stockholms skärgård?

Inlägg av Vidugavia » 25 januari 2021, 16:20

Det kan ju förstås vara en bild som han fått av någon annan. Den sitter dock tillsammans med hans övriga bilder från beredskapstiden.

Kan det egentliga skeppsnamnet måhända komma efter "Larviks"? Kan skeppets namn vara skrivet som exempelvis Larviks Hoppetossa men skeppet vara registrerat som Hoppetossa?

Jag ska se om jag kan hitta negativet. Det kanske är tydligare.

Skriv svar