Moderna fraktseglare

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Moderna fraktseglare

Inlägg av Markus Holst » 28 december 2019, 00:11

Jag såg på nyheterna att man planerar att sätta segel på en stor fraktbåt som kör bilar över världshaven. Båten är 30 meter hög och skulle ha några 60 meter höga mäster med sådana där styva snedsegel som båtarna i America's Cup har.

Det är alltså en modern skonare man tänker bygga, och man räknar med att hålla rätt hyfsad fart - och att spara 40 kubikmeter olja om dagen.

När jag googlade i ämnet hittade jag att det fanns fler idéer om moderna segelfartyg. Vet ni mer om detta intressanta ämne, och vad tror ni om det?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Moderna fraktseglare

Inlägg av Markus Holst » 28 december 2019, 12:52


Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Moderna fraktseglare

Inlägg av Amund » 28 december 2019, 17:46

Självklart bör man utnyttja varje sätt att minska på kostnader och utsläpp. Ett atlantflyg kan ju tjäna 2 timmar om vindarna är gynnsamma och det är lite konstigt att sjöfarten inte utvecklat och utnyttjat segel efter oljekrisen 1973. Men så är det nog också den mest konservativa branschen av alla.

I din länk verkar de tro att segel ska ersätta maskinerna, men det har jag svårt att tro på. Som bränslesparande komplement men knappast som ensam drivkälla. Har svårt tro att marknaden kommer att acceptera de oberäkneliga tidtabeller som sjöfarten då skulle erbjuda.

Klimatargumentet påverkar den tekniska utvecklingen men kommer aldrig att styra den. Inte annat än som konsumentmakt, och transporter verkar inte bekymra dagens konsumenter.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Moderna fraktseglare

Inlägg av erep » 28 december 2019, 19:36

Viking Grace har ju ett rotorsegel som är installerat efter att fartyget är byggt.
https://www.vikingline.se/hitta-resa/fa ... otorsegel/
Ur minnet drar jag att det minskar ca 5 % på bränsleförbrukningen.

Ett nytt fartyg för Viking byggs nu i Kina och det torde ha två rotorsegel planerade. Blir nyttan 10% eller mera vet jag inte.

Edit:
Hm.. Här syns inga rotorsegel. Har en uppfattning om att de tidigare planerade sådana.
https://www.vikingline.se/hitta-resa/fa ... otorsegel/

Skriv svar