Blidösund 1954

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Blidösund 1954

Inlägg av Donkeyman » 19 maj 2019, 19:43

Jag vill påminna om att jag sedan 6 veckor dagligen publicerar en blogg med utgångspunkt i maskindagboken på Ångfartyget Blidösund. Fram till nu har det handlat om hela utrustningen och varit en sorts "ångmaskinslära". Men det är också dagliga blickar till det som sker runt omkring. Till exempel har "Kalle Schewen" avlidit, Kronprinsessan Märtha av Norge likaså. Men Dien Bien Phu har också fallit alldeles nyligen. Och fartyget har just startat sommarseglationen med tur och retur Stockholm- Blidösundet- Söderöra. Så duggar det tätt med annonser från den tiden och små notiser. Allt på www.blidan54.blogspot.com Häng med ..............

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Blidösund 1954

Inlägg av HJ » 26 september 2019, 07:29

Tack för påminnelsen! Det är så otroligt mycket information att jag läser högst två veckors inlägg åt gången, sedan behöver jag tre veckor för att smälta det...

Nu vet jag inte vad blogspot har för arkiveringspolicy, dina tidigare bloggar går ju fortfarande att hitta, så det är väl ingen fara på taket. Men kanske du skulle undersöka om det fanns ett sätt att säkerställa att ditt omfattande arbete blir ordentligt bevarat för framtida läsare?

/Håkan

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Blidösund 1954

Inlägg av HJ » 4 december 2019, 09:16

Missa inte Donkeymans dagbok!! Mycket intressanta detaljer om vinterförberedelserna. Dagboksföljetången är nu slut, men verkar vara en historik över fartygest hela historia på gång. Tack Donkeyman för detta!

/Håkan

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Blidösund 1954

Inlägg av HJ » 18 december 2019, 11:42

Donkeyman! Du beskriver ingående det arbete som gjordes innan man började turerna, och det som gjordes innan vintern. Mycket intressant! Sådant otroligt jobb: Från 1a april till 18 maj jobbar man med att förbereda fartyget för trafik. Den 26 september var säsongens sista resa, och sedan jobbar man med vinterförberedelser fram till 30 nov. Var det ovanligt mycket just det året, eller var det lika mycket varje år? Andra år tycks säsongen varit längre, så tiden för förberedelse inför kalluppläggning måste varit mycket kortare.

/Håkan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Blidösund 1954

Inlägg av Donkeyman » 19 december 2019, 19:50

Hej, visst gjorde man mycket jobb före och efter säsong. Men jag misstänker starkt att just år 1954 gjorde man lite mer än vanligt. Man kan läsa mellan raderna under säsongen att Mäster var missnöjd med sakernas tillstånd när han kom ombord den 1a april. Det var ju en hel del jobb som tydligen var slarvigt utförda tidigare så han måste rätta till de sakerna. Men det är å andra sidan bara en gissning från min sida. Däremot kan man också läsa mellan raderna att han var mycket noggrann, vilket gjorde att saker och ting tog lite längre tid.

Skriv svar