Skepp och gravsten...

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Skepp och gravsten...

Inlägg av sveahk » 7 mars 2018, 11:58

Nu ska jag be vår ärade båtmaffia här på forumet om lite hjälp...

Var inte för så länge sedan i Laholm, besökte där också St Clemens kyrkan. En vacker byggnad - men vad som intresserar här är detta skepp som hänger i mitten av långskeppet...
IMG_8114.jpg
Upptäckte inget namn. Vad som gjorde det hela ännu mer intressant var emellertid denna gravsten utanför kyrkan...
IMG_8113.jpg
Det bländande solskenet gjorde det svårt att läsa - vad jag fick fram var följande:

IN MEMORY OF
JAMES LAW
AGED 26
DROWNED FROM HBM(?)
SHIP HERCULES
JUNE 30 1881

Min fråga: Någon som känner till mer om detta? Är HERCULES identiskt med skeppet i kyrkan?

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28821
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skepp och gravsten...

Inlägg av Hans » 7 mars 2018, 13:06

Votivskepp var för att förebygga katastrofer. Om det hjälpte i detta fallet vet jag inte.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28821
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skepp och gravsten...

Inlägg av Hans » 7 mars 2018, 15:34

Fast när jag läste på lite vart jag osäker. Danska Wiki verkar vara bäst av de språken jag begriper. Vi får vänta på båtmaffian.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Skepp och gravsten...

Inlägg av sveahk » 7 mars 2018, 16:59

Tack du Hans - hjälpte mig ändå med dina bemödanden...hittade den här sidan om kyrkan i Laholm http://www.webbmanager.se/sanktClemensK ... vskepp.jpg
...och där en bättre bild på skeppet. Heter något med ...LARK - kanske SEALARK...? I alla fall inte HERCULES...

Mvh Hans K

Lars A
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 7 februari 2010, 21:00

Re: Skepp och gravsten...

Inlägg av Lars A » 14 mars 2018, 00:26

Det var en intressant gravsten! Jag har inte sett den trots att jag bara bor ett par mil från Laholm.

Incidenten med sjömannen James Law har jag inte hört talas om, men jag tror att bakgrunden var att hertigen av Edinburgh, konteramiral prins Alfred, i juni 1881 sändes till S:t Petersburg med den brittiska reservflottan (Reserve Fleet). Hans flaggskepp var centralbatteriskeppet HBMS (Her Britannic Majesty's Ship) Hercules och före ankomsten till S:t Petersburg besöktes Köpenhamn. Det förefaller som om unge James Law någon gång före ankomsten till Köpenhamn föll överbord och drunknade och sedan spolades iland vid Laholm.

Återfärden gick via Kiel och en smula intressant i sammanhanget är att kompositören Arthur Sullivan, ena halvan i den välkända Gilbert & Sullivan, var hertigens gäst ombord i Hercules.
Med vänlig hälsning,

Lars A

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Skepp och gravsten...

Inlägg av sveahk » 14 mars 2018, 09:24

Tack för det svaret Lars :) ! Förklarar gravstenen - undrar om vi kan plocka fram någon identitet - och historia - på votivskeppet i kyrkan också...?

Hans K

Lars A
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 7 februari 2010, 21:00

Re: Skepp och gravsten...

Inlägg av Lars A » 14 mars 2018, 23:26

Votivskeppet tycker jag liknar 10-kanonersbriggen Sealark av Pandora-klass. Ritad av William Symonds 1832 och byggd i Portsmouth 1840-1843. Skrovformen passar även in på en typisk "Symondite". Mest känd blev förmodligen Sealark som "slavskeppsjägare" och 1847-1849 uppbringade hon Gustavo Primiero, Lebro, San Francisco, Orite och Francellina. Hon höggs upp 1898.
Med vänlig hälsning,

Lars A

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Skepp och gravsten...

Inlägg av sveahk » 14 mars 2018, 23:49

Hjärtligt tack Lars för den informationen! SEALARK verkar helt korrekt - och en intressant historia om det skeppet kunde du också bjuda på!! Naturligtvis finns det ytterligare frågor som dyker upp här - som, valdes SEALARK som votivskepp på grund av dess "kristliga" bakgrund. Vem bestämde valet av votivskepp, församlingens präst eller högre upp, och vem byggde modellen - knappast prästen får vi anta...

Mvh Hans K

Lars A
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 7 februari 2010, 21:00

Re: Skepp och gravsten...

Inlägg av Lars A » 15 mars 2018, 23:41

Tack själv Hans! Jag har inte varit i S:t Clemens kyrka sedan realen men nu har jag en anledning att ta mig dit. Kan undra om kyrkvaktmästaren vet något mer om votivskeppet och graven.
Med vänlig hälsning,

Lars A

Lars A
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 7 februari 2010, 21:00

Re: Skepp och gravsten...

Inlägg av Lars A » 9 maj 2018, 18:56

Besökte S:t Clemens i går och såg då att votivskeppet ordnats av min gamle kristendomslärare sjömansprästen Arthur Nihlén. Letade efter gravstenen men den fanns inte! Tror att den stod där det nu är en minneslund.
Med vänlig hälsning,

Lars A

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Skepp och gravsten...

Inlägg av sveahk » 14 maj 2018, 22:16

Lars A skrev:Besökte S:t Clemens i går och såg då att votivskeppet ordnats av min gamle kristendomslärare sjömansprästen Arthur Nihlén. Letade efter gravstenen men den fanns inte! Tror att den stod där det nu är en minneslund.
Hmm, underligt...jag är (nästan) 100% säker att det var S:t Clemens kyrka. Var där i september förra året och tog bilden innan kyrkan besöktes. Originalbilden i färg ser f.ö. ut så här...
IMG_8113.jpg
...och bakgrunden ser nog rätt laholmig ut tycker jag!

Därför det kan väl inte tänkas att någon knyckt den 8O ! Som tydligen har skett - om inte en gravsten, gissningsvis :roll: - i Östra Karups kyrka i närheten, där kyrkporten är låst - med detta tråkiga budskap uppspikat på densamma...!
IMG_8175.jpg
Hans K

Lars A
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 7 februari 2010, 21:00

Re: Skepp och gravsten...

Inlägg av Lars A » 14 maj 2018, 22:38

Hej Hans!
Bakgrunden stämmer exakt med platsen och jag gick runt med din bild i telefonen. Mycket märkligt! Jag tror inte jag lämnade en sten orörd :lol:
Med vänlig hälsning,

Lars A

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Skepp och gravsten...

Inlägg av sveahk » 25 maj 2018, 10:27

Blev nyfiken på vad som hänt, så jag skickade ett fråge-mail till Laholms pastorat och fick prompt följande svar:

"Hej!
Jag har läst ditt mail och kan meddela dig att gravstenen är på plats igen. Att den togs bort beror på att askgravlunden är utvidgad på den plats där stenen stod.
Jag tänker fotografera stenen och skicka bilden till dig snart.
Med vänlig hälsning.
.."

Så var det med det! Herrans vägar är alltså inte så grumliga som vi ibland tror... :P !

Hans K

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3794
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Skepp och gravsten...

Inlägg av millgard » 25 maj 2018, 10:48

Tack för en MYCKET intressant tråd!

Skalman när den är som bäst. :)

Lars A
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 7 februari 2010, 21:00

Re: Skepp och gravsten...

Inlägg av Lars A » 25 maj 2018, 12:05

Tack Hans och Millgard!

Då har jag en anledning att besöka Laholm igen.
Med vänlig hälsning,

Lars A

Skriv svar