Handelsfartyg utanför spärren

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 1 juli 2017, 20:34

Många skandinaver främst danskar, tjänstgjorde på Esso-Standard Oils tankbåtar under kriget, dessa var oftast Panamaflaggade och de drabbades hårt av den tyska ubåtsoffensiven på den Nordamerikanska östkusten - Operation Paukenschlag. Många av dessa tankers var byggda redan under Första Världskriget men dock inte denna som byggdes 1931. Till sjöss används ofta benämningar typ; Yankee, eller jänkar som benämning eller prefix om allt amerikanskt, exempelvis yankeebåt eller yankeedisk (=kasta porslinet överbord). Allt amerikanskt är imponerande och vräkigt men inte alltid nödvändigtvis något gediget.

Åter till Esso-tankers, det fanns även flera tyskägda Esso-tankers under kriget som seglade för rederiet Baltisch-Amerik. Petroleum Import G.m.b.H, men många av dessa hamnade under allierad flagg när stridigheterna bröt ut, en del kanske kommer ihåg tankern Esso Hamburg som ofta figurerat i Varjags fantastiska trådar om tyska kapare och underhållsfartyg.

Här ser vi tankern J.H Senior
J.H.Senior.jpg
J.H.Senior.jpg (6.38 KiB) Visad 1943 gånger
som när vi kommer in i handlingen den 14.e augusti 1943, tillsammans med fyrtiosex andra handelsfartyg och endast fyra mindre eskortfartyg nyss avgått från New York i konvoj HX 252 för att ta sig till Liverpool i Storbritannien. Hennes tankar innehåller 126.000 barrels gasolja…

Ombord på J.H.Senior hittar vi många svenskar, hela nio stycken. Det är motormännen Sture Wihlborg och Stig Gustafsson, matroserna Sixten Johansson Galtö, Jan-Olof Elg Kalmar(som mönstrade ut med segelfartyget Abraham Rydberg som jag nämnde tidigare i tråden), kocken Per Sandberg Landskrona, smörjare Carl-Eric Cronqvist Strömstad, mässmännen Karl Johansson och Stig Lundqvist Göteborg samt donkeyman Karl Borgström Malmö.

Den 17:e ansluter ytterligare fartyg vid H.O.M.P (meeting point utanför Halifax i Kanada) och det är nu totalt femtiosex fartyg i tolv kolumner som med 9 ½ knop stävar ostnordost med en relativt blygsam eskort, landbaserat flyg från New Foundland vakar över konvojen så länge som det är möjligt. J.H Senior kolliderar nu med ett annat fartyg och nio besättningsmän omkommer, dock inga svenskar, men man kan fortsätta i konvojen.

De brittiska jagarna HMS Montgomery och HMS Chelsea befinner sig en bit före konvojen på respektive sida, på konvojens aktra flanker finns den kanadensiska minsveparen HMCS Lachine och korvetten HMCS Cobalt.
HMS Montgomery.JPG
19:e augusti 1943
01:00 - Plötsligt i natten hörs två explosioner men en nattdimma gör att sikten inte är bra. Ett av eskortfartygen rapporterar en torpedstrimma och man inleder en jakt på den fientliga ubåten, HMCS Cobalt påstår sig ha fått upp ett spår och man släpper sjunkbomber i området.
HMCS Cobalt.jpg
HMCS Cobalt.jpg (11.75 KiB) Visad 1943 gånger
01:35 – Ett av fartygen signalerar att norska MS Santos har vikt ut från konvojen och sjunker, och besättningen har övergett fartyget. Konvojbefälhavaren dirigerar dit det gamla räddningsfartyget Bury. Fartygen J. Pinckney Henderson och vårt J.H Senior rapporteras ha torpederats men förvirringen är stor… Samtidigt som konvojen stävar vidare i natten så försöker några få eskort och räddningsfartyg undsätta de stackars nödställda och slå tillbaka angripande ubåtar.

I detta kaotiska läge har ingen riktigt klart för sig vad som hände utan det framkommer först senare. Mellan 7 och 9 på morgonen siktar och bekämpar HMCS Cobalt en ubåt nära den brinnande J.H Senior.

I den täta formeringen (med mycket ovant sjöfolk i båtarna) i dålig sikt, härrörde explosionerna från kollisioner och inte torpeder vilket de flesta trodde - Först från när det amerikanska libertyfartyget S/S Theodore Dwight Weld kör rätt in i sidan på det ammunitionslastade MS Santos och träffar hennes styrbordssida mellan 4.an och 5:ans luckor och brand utbryter, hon blir senare påkörd även på babordssidan. Santos besättning har dock en otrolig tur och endast två man omkommer, trettiosju man lyckas gå i båtarna och räddas senare. Den andra smällen var inte heller någon torped… Och den smällen var förödande för vår till stor del svenska besättning på J.H Senior… Vi går tillbaka till händelseförloppet i den kollisionen:

I mässen sitter matros Sixten Johansson och spelar kort den här natten när en våldsam explosion inträffar och lasten antänds. Det är det amerikanska fartyget SS J. Pinckney Henderson på sin jungfruresa, lastat med flygbränsle som kolliderar med J.H Seniors styrbordssida. På Pinckney Henderson överlever bara tre personer, båtsmannen, en lättmatros och en indisk timmerman. :(

Vad som nu utspelas måste vara fruktansvärda scener och något som måste vara omöjligt att föreställa sig. Från eskortfartyg har man sett besättningsmän på J.H Senior många timmar efter kollisionen springa fram och tillbaka i lågorna i förtvivlade försök att komma undan… Enligt andra vittnesmål brann havet minst femtio meter från fartyget, bara tolv timmar efter smällen kan HMCS Cobalt rapportera att tankern förmodligen kan räddas när lågorna nu börjar avta.

Om de stackars sjömännen bara dött plötsligt vore det barmhärtigt, men endast fyra besättningsmän, en dansk maskinist och den svenske motormannen samt två svårt brännskadade som de lyckas dra upp i livbåten överlever katastrofen. :(



*La in en liknande händelse från filmen Das Boot om man vill försöka få en bild av hur det kan ha sett ut.

SS J. Pinckney Henderson brinner fortfarande en vecka efter kollisionen… J.R Senior bogseras till Nova Scotia och blir sedermera efter en lång varvsvistelse franska Esso Picardie.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 8 juli 2017, 22:22

Den 5:e augusti 1941 avgår Panamaregistrerade danska J. Lauritzens SS Sessa från Esbjerg på 2000 dwt från pir 37 Lowe Manhattan mot Island med styckegods i lastrummen och telefonstolpar som däckslast. Besättningen på 27 man är blandad, bland annat 7 danskar, en norsk tredjestyrman, svenskarna matros Göte Ljunggren och tredjemaskinist J. Alm.
SS Sessa.jpg
SS Sessa.jpg (38.4 KiB) Visad 1891 gånger
Den 17:e augusti befinner man sig mitt mellan Grönland och Island, man har ca 300 sjömil kvar till Reykjavik när en torped slår in i sidan och klyver maskinrummet i två delar* - Livbåtarna slås sönder i explosionen och fartyget sjunker snabbt, redan efter en halv minut är däcket under vattenytan. De stackare som klarat sig så här långt har fått kasta sig huvudstupa i det kalla och ogästvänliga havet.

När fartyget sjunkit inträffar det makabra att däckslastens surrningar lossnar och telefonstolpar skjuter upp till ytan som raketer, dessa räddar för närvarande livet på en del när de får något att klamra sig fast vid. Överallt hörs skrik och rop på hjälp – Den norske förstestyrmannen Bjerregard kan tillsammans med svenske matrosen Ljunggren lyckas äntra en upp och nedvänd livbåt, och med denna lyckas man dra upp en kanadensisk matros och tre portugiser (José, Bernadino och Correia) på livbåtens köl som man tillsammans senare lyckas vända. Det är kallt och den mest välklädde är norrmannen som delar med sig av sina kläder till de andra.

Man har 15 liter vatten och ytterst lite bröd som fanns i båten men en vecka senare är man helt utan nödproviant. Kanadensarens fot börjar bli blå och man hjälps åt att massera den och han får hålla den mot de andras rygg men utan resultat – efter ytterligare en vecka blir foten svart och den kanadensiske matrosen avlider. Några dagar innan har även portugisen José dött, de andra delar på hans kläder och hans vigselring tas om hand av de andra portugiserna som de lovar ta med till hans hustru i Lissabon.

Den 30:e augusti får man syn på ett flygplan, man är dock inte helt säkra på att man blivit observerade, dagen efter dör den andre portugisen Bernadino.

Den 5:e september har vår svenske matros Göte Ljunggren vakten när han får syn på ett örlogsfartyg som avger två signaler och styr mot de skeppsbrutna, det är den amerikansk jagaren USS Lansdale*.
USS_Lansdale.jpg
USS_Lansdale.jpg (5.92 KiB) Visad 1891 gånger
Bjerregaard och Ljunggren kan själva klättra uppför äntringsnätet men svensken måste först slå en livlina runt portugisen Correias kropp så at han kan firas upp på däck. Väl ombord har de svårt att hålla balansen och de får endast tre glas vatten till att börja med av skeppsläkaren. Efter att ha fått rena kläder och filtar så får de efter några timmar lite varm tomatsoppa, ett halvt dygn senare får de kaffe och lättkokta ägg och massage med liniment – livet börjar sakta återvända till de tre.

De tre landsätts senare i Reykjavik och matros Ljunggren hinner uppleva ytterligare två förlisningar i Standardoil-tankers.

*SS Sessa sänks av U-38 under befäl av Korvettenkapitän Heinrich Schuch.

*USS Lansdale sänks i april 1944 av Luftwaffeenheter från KG26 och KG77 utanför Algeriets kust i ett anfall där även bland annat ångaren SS Paul Hamilton med 580 omkomna sänktes.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 8 juli 2017, 23:08

Ähum.....
Correias kropp så at han kan firas upp på däck.
Man hissar upp - och firar n e d..... :D

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

En lång väg hem

Inlägg av Amund » 9 juli 2017, 20:27

Västafrikanska kusten 4:e maj 1941

Himlen är klarblå, solen skiner och sjön ligger blank, trots att man befinner sig en bra bit ute på Atlanten. Lättmatros Ivar Gustafsson har tidigare legat och solat framme på backen i det underbara vädret men ligger nu i hytten denna söndagsförmiddag och betraktar livbältet som hänger och dinglar på en krok, kanske det borde ligga i livbåten istället tänker han. I hytten som är placerad under huvuddäck en bit ned i fartyget finns även en påse av segelduk med viktiga papper om oturen skulle vara framme. Man har sedan man för en dryg vecka sedan avgick från Milford Haven i England varit mycket orolig för ubåtar och tyskt flyg, men nu har man för länge sedan passerat det mest kritiska området så om man ska bli angripen tror man knappast att det kommer att ske denna vackra dag, utanför den västafrikanska kusten på sydostlig kurs ett dygn från Freetown däe man ska bunkra.

Ivar Gustafsson blev tidigare tvungen att sjukavmönstra en transare i Kapstaden och när han tillfrisknade fick han hyra på den här gamla ångaren tillhörande Svenska Ostasiatiska Kompaniet – Hennes namn är SS Japan och hon är på nästan 9000 dwt.
SS Japan.jpg
SS Japan.jpg (121.23 KiB) Visad 1869 gånger
I England hade man fyllt lastrummen inklusive däckslast med stridsvagnar, kanoner, ammunition, flygplan, terrängbilar och kokvagnar och även en del kol, och destinationen var Alexandria i Medelhavet, inte via Gibraltar utan via den långa vägen runt Sydafrika och Suezkanalen.

Plötsligt hör Ivar en skarp knall som följs av flera, det hörs rop och spring ute i gången och han rafsar åt sig det viktigaste och rusar sedan ut till de andra - Ute i inredningen ljuder visslan ”Till livbåtarna” men ingen vågar dock bege sig ut på däck där det sprutar splitter som man inte riktigt vet var det kommer från. Alla ombord är medvetna om att det finns gott om krut i lasten och även petroleum i fat, efter en stund blir man på det klara med att det är en ubåt som beskjuter fartyget med däckskanonen, ankarspelet är träffat och tunglyftsbommen är krossad. Så småningom går alle man i livbåtarna och tar sig snabbt en bit bort från fartyget, de enda levande varelser som fortfarande befinner sig ombord är Donkeymannens papegoja och en kollämpares hundvalp som man inte hinner rädda - när man sitter i båtarna kan man kan dock höra den stackars hundvalpens ylande men utan att kunna göra något åt det. :(

Nu får man syn på ubåten och även här handlar det om U-38 men med Heinrich Liebe som befälhavare, U-38 sänder iväg torpeder mot fartyget varav den första slår in nära stäven, och skakar om fartyget, en rökring steg upp och lägger sig i luften ovanför. Nästa slår in vid femmans lucka och däcksplankor, bommar och skärstockar flyger omkring i luften tillsammans med den svenska flaggstången. Fartyget brinner kraftigt och efter ett tag sänker hon sig mer och mer med aktern och stäven höjs upp i luften, förmasten knäcks och faller över bryggan och det är med ett fasansfullt dån som den brinnande trettio år gamla SS Japan nu hastigt går mot botten med aktern före…

Kom ihåg läsare, att det här är idealiska förhållanden att gå i båtarna; lugnt väder och en tid och plats där de tyska ubåtarna fortfarande tillämpar en ridderlighet som snart tillhör historien.

Tillbaka i livbåtarna - I Ivar Gustafssons livbåt finns det förutom svenskar även en norrman, en estländare, en portugis, en filippinare, en spanjor, en indier, tre argentinare och tre britter. Törsten blir naturligtvis besvärlig och solen är obarmhärtig mot de utsatta kropparna. Ivar berömmer portugisen och spanjorens lugn och sjömanskap, spanjoren lyckas till och med fiska upp en liten haj som man kokar i saltvatten. Stämningen försämras i båten och läpparna sväller upp, man oroas av att man kanske hamnat för långt söderut i Guineabukten istället för Sierra Leone.

Efter många dygn uppenbarar sig en hel del sjöfåglar som Ivar kallar för ”fregattfåglar”, alla är dock inte övertygade om att det innebär att man är nära land. Under en natt hör alla ett kraftigt brus som man inte vet om det kommer från ett rev eller från fastland, man revar seglet driver med strömmen och efter en stund glider man in mot en strand med tropikgult gräs.

Man delar upp besättningen i två delar, en grupp vaktar båten och den andra går iväg och letar efter dricksvatten men återvänder med oförrättat ärende. Plötsligt dyker det upp en kanot med fem negrer som styr ned mot dem, man försöker tilltala dem på många språk men utan resultat, de är rädda och vågar inte närma sig utan de vänder och försvinner efter en stund.

Senare anländer ett stort följe med människor ur djungeln, på huvudet bär de ämbar med mangos, ananas, bananer och nötter. Efter att ha fått iväg ett budskap till myndigheterna om deras närvaro så njuter man frukt och dryck och sedan riggar man ett soltält och inväntar de FRANSKA myndigheterna, man befann sig inte i brittiska Sierra Leone utan i det Vichyfranska Västafrika.
Karta.jpg
Karta.jpg (96.83 KiB) Visad 1869 gånger
Sex timmar senare anländer två lastbilar som har med sig bröd, mjölk och konserver. Besättningen sätter sig på flaket och man börjar resan mot civiliserade trakter, lastbilarna stannar ofta för raster och de snälla infödingarna passar på att bjuda på kokosnötter vilket är välkommet. Det går knappast beskriva känslan att komma fram till den franske guvernörens palats där man smutsiga och orakade, bjuds på god mat, vin och rena sängar. Efter några dagar förändras läget, ransonerna dras in och en del super till kraftigt och en svensk hamnar i finkan – en cell där han för övrigt tydligen blev den förste vite mannen som hamnat där på över 115 år…

Ytterligare några dagar senare förs man ut till kusten där man föses ombord på en liten ångbåt. Många drabbas nu av hemlängtan och vill hem till Sverige igen och några har ingenting emot att ta hyra i amerikanska båtar, men det verkar nu långt borta. Efter ett antal timmars gång, instängda i ett utrymme som stinker ”nötskal, apspillning och negersvett” lägger man till vid en hamn längre uppåt kusten. Här ligger man i fyra dygn och denna upplevelse är det närmaste helvetet man kan uppleva – toaletter saknades utan man får springa upp i djungeln till en byggnad där ”Afrikas halva råttbestånd håller till”. Dessutom är det ytterst ovanligt för denna tid att vita män bevakas av gevärsförsedda negrer vilket förvärrar situationen. Sedan fortsätter fångfärden till Conakry med eskort av en snabbgående båt med franskt befäl och kulis som besättning.

I Conakry tvingas man äntra ett tåg som tar fångarna till djungeln i de inre delarna av kontinenten. Efter debarkering från tåget traskar man till ett fångläger med erbarmliga förhållanden, man bevakas av kulsprutor och de sanitära förhållandena är förskräckliga. Dock får svenskarna en priviligierad ställning som neutrala till skillnad från sjömän från krigförande stater, britterna, norrmän och indier får stanna kvar när svenskarna återförs till kusten och staden Dakar. Här får man embarkera passagerarfartyget Porthos som ligger på redden, man kan här på redden även skåda det imponerande slagskeppet Richelieu men som nu är skadat efter brittisk beskjutning.
Cardinal de Richelieu.jpg
Cardinal de Richelieu.jpg (35.61 KiB) Visad 1869 gånger
Ombord på Passagerarfartyget ss Porthos inkvarteras sjömännen i lastrummen som är ombyggda för trupptransport. Förhållandena är usla, tvättmöjligheter saknas och det vimlar av ohyra, Ivar Gustafsson drabbas av något han kallar för ”Horse-pox”, med stora utslag som såsar (vet inte vad det handlar om för sjuikdom?).
Porthos.jpg
Porthos.jpg (41.98 KiB) Visad 1869 gånger
Ingen svensk konsul visar sig ombord och den enda ljuspunkten är den danske konsuln som ordnar cigaretter och kortlekar. Slutligen ankommer man Casablanca där man ligger tre dagar innan man fortsätter mot Alger. Där kan man läsa i en tidning att Sverige förklarat Tyskland krig (???) vilket ökar på oron ytterligare. Sedan går man mot Marseille men en dansk matros hoppar överbord för att undvika att hamna i någon form av tysk fångenskap.

Marseille

Här hamnar svenskarna på ett nedslitet hotell där den arga värdinnan slänger ut svenskarna efter endast några dagar, nu tvingas man sova i parker eller gå brandvakter på nätterna. Ivar Gustafsson tar till slut in på ett av vägglöss nedlusat hotell tillsammans med timmerman Anders Nicklasson från Orust. De svenska sjömännen ser slitna ut och blir ofta stoppade av gendarmer. Ivar träffar på en svensk före detta främlingssoldat som hjälper dem med medicin bland annat.

Hemresa

Hemresan äntligen… Den inleds med tåg till Geneve i Schweiz och sjömännen får bo på Hotel de Familles, ett underbart hotell där man får äta sig mätt utan kuponger och staden var vacker. Däremot senare i Berlin är det åter kontroll och kontroll av identitetspapper – Vidare går resan på ett överpackat tåg mot Sassnitz där det visar sig att färjan är inställd och resan fortsätter med tåg till Köpenhamn. Söndag kväll med färja över sundet till Malmö… Inkvartering på hotell Ritz dagen efter sker avmönstring. Ivar Gustafsson förväntar sig nu att inkallas till militärtjänstgöring och sätter sig på tåget till Göteborg dit han ankommer tidigt nästa morgon.

Svenskar ombord på SS Japan (Har utelämnat hemorterna)

Kapten Lars Berggren
1:e styrman Reinhold Strömberg
2:e styrman Arthur Bjureus
3:e styrman Håkan Svedung
Övermaskinist Anders Josefsson
1:e maskinist Erik Lund
3:e maskinist Axel Thörnvall
Maskinist Harry Ögren
Eldare Harry Andersson
Eldare Knut Isaksson
Eldare Axel Lindberg
Lämpare Hjalamr Andersson
Lämpare Sven Eriksson
Donkeyman Johan Pettersson
Smörjare Erik Johansson
Smörjare Gunnar Hassling
Steward Helge Sjöström
Lättmatros Ivar Gustafsson
Lättmatros Torsten Pettersson
Timmerman Anders Niklasson
Kockelev Sven Rosendahl

*Smörjare Hassling bosatte sig senare i Australien.

End of story!

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Svenska fiskare utanför spärren

Inlägg av Amund » 24 juli 2017, 19:07

Även vanliga fiskebåtar hamnade utanför spärren. Den 14:e mars lämnade de tre båtarna Lillvor, Espano och Ragnhild Hönö för fiske vid Vikingbank väster om Norge.
Hispano och Lillvor, kamoflagemålade under kriget.jpg
Den 8:e april 1940 låg man i Haugesund och man beslöt att när tyskarna invaderade dagen efter smyga ut ur hamnen vilket lyckades. Nu fortsatte man fisket medan många andra svenska fiskebåtar återvände hem, men när det blev dags för hemfärd med fångsten blev man så småningom medvetna om de tyska mineringarna av Skagerack och därför beslutade man efter överläggningar att istället gå till Aberdeen i Skottland.

Väl i Skottland bedrev man ett enormt framgångsrikt fiske i vattnen mellan Pentland och ända upp till Island där man främst fångade rödtunga, och så här fortsatte det under resten av kriget. Deras fångst utgjorde ett välkommet tillskott till den brittiska folkförsörjningen, ett land där stora delar av den inhemska fiskeflottan istället var sysselsatt med rent militära uppgifter, bland annat i konvojfart.
Bestyckad trålare.jpg
Bestyckad trålare.jpg (15.96 KiB) Visad 1818 gånger
De svenska fiskarna fick uppleva tyska bombningar av Aberdeens hamn men man klarade sig från skador och även från ubåtar, det var helt legitimt att sänka en trålare eftersom dess verksamhet gynnade fiendens ekonomi och därmed krigsansträngningar om jag förstår rätt.
Aberdeen harbour.jpg
Aberdeen harbour.jpg (43.14 KiB) Visad 1818 gånger
Först sommaren 1945 återvände de till Sverige och här insåg man att livet i Sverige inte var lika lätt med ransoneringskort på många varor, man hade varit mycket ekonomiskt gynnade av fisket i Storbritannien. Några besättningsmän gifte sig i Skottland och några båtar återvände efter kriget, men nu var tongångarna annorlunda, det förekom tidningsuppgifter att svenskarna fiskat för nazisternas räkning under kriget och nu kommit för att slå ut den brittiska fiskeflottan.

”Smugglarkungen”

En annan fiskare (och spritsmugglare?) Ernst Bremer, gick under kriget på egen hand genom spärren med sin kutter Birgit med fisk i lasten in i Aberdeens hamn i början av 1944.
Ernst Bremer.jpg
Ernst Bremer.jpg (15.81 KiB) Visad 1818 gånger
Förmodligen var det inte enbart fisk i lasten utan det ryktas att han även medförde kullager men det är inte belagt. Väl i hamn beslagtogs dock båten av myndigheterna och Ernst blev utsatt för många förhör om hur han slunkit igenom de tyska mineringarna och de brittiska patrullbåtarna utanför hamnen, man misstänkte att han var spion och att tyskarna släppt igenom honom. Trots försäkringar om att han bara skulle återvända till Sverige samma väg som han kommit så vägrade man släppa honom, istället blev han internerad på en herrgård utanför London under nästan ett års tid.

Han blev senare släppt och tvingades sälja båten men fick möjlighet att komma hem igen. Anledningen till interneringen fick han så småningom veta – man var rädd att tyskarna skulle få reda på hur lätt det varit att ta sig in till Aberdeens hamn…

Filmen Smugglarkungen från 1985 med Loffe i huvudrollen ska visst delvis bygga på hans liv.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ernst_Bremer

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av koroshiya » 25 juli 2017, 08:12

Tack för inläggen Amund. Det här med att folk kunde slippa vara fångar, eller bli fria, ifall de var svenskar var något som hände med en som var ombord på kvarstadsbåten Storsten. Det var en Arne Eriksson, eller Eriksen. Han hade bott i nästan hela sitt liv i Norge och kände sig som norrman. Storsten sjönk och Eriksson hamnade i tyskt fängelse, men tack vare sitt svenska pass släpptes han efter 18 månader. Sedan skrev han till kungen och bad om att få slippa vara svensk :)

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 25 juli 2017, 11:10

koroshiya skrev:Tack för inläggen Amund. Det här med att folk kunde slippa vara fångar, eller bli fria, ifall de var svenskar var något som hände med en som var ombord på kvarstadsbåten Storsten. Det var en Arne Eriksson, eller Eriksen. Han hade bott i nästan hela sitt liv i Norge och kände sig som norrman. Storsten sjönk och Eriksson hamnade i tyskt fängelse, men tack vare sitt svenska pass släpptes han efter 18 månader. Sedan skrev han till kungen och bad om att få slippa vara svensk :)
Tack koroshiya! :) Det var motorman Karl-Arne Eriksson från Eskilstuna, den andre svensken på Storsten var passagerare Gustaf Nordström som så småningom släpptes efter ingripande från UD. Storstens ena livbåt gick mot England men försvann och livbåten med svenskarna i landstiga i smyg men upptäcktes av tyskar nära Flekkefjord. De flesta hamnade först i ett läger för sjöfolk men förflyttades sedan till tukthus, enligt Nordström behandlades fångarna betydligt bättre på tukthuset.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Stighult » 25 juli 2017, 11:19

Hittade lite om Ningpo
https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Ningpo
Och lite om svårigheterna som drabbade svenska sjömän.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Krigsseglare

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Fiske utanför spärren i Sydafrika

Inlägg av Amund » 26 juli 2017, 17:59

I den lilla orten Sjötorp i Vänern fanns det en gång ett mindre varv som byggde mindre last och fiskefartyg men som lades ned 1952.
Arbetare vid Sjötorps varv.jpg
Några år innan Andra Världskriget fick man en beställning från Sydafrika på sju stycken fiskefartyg i trä. Nu kom ju kriget emellan så endast två hann bli klara och dessa seglades ned av svenskar, det var Gilia 1938 och Poincettia i början av 1939.

Jag hittar inga bilder men de var 90 fot långa rundgattade och utrustade med en 200 hk Munktell som gick sönder i Biscayabukten, man bogserades av en finsk ångare och eftersom det pågick inbördeskrig i Spanien så gick man ned till Oporto i Portugal istället. Efter en vecka är reparationerna klara och man fortsätter mot Dakar för bunkring, under hela resan har man fat på däck med extra bränsle ombord.

Man levererar båten enligt order och alla besättningsmän erbjuds anställning, någon tar hyra på en norsk tankbåt men många antar erbjudandet och fisket bedrivs från Durban till Walvis Bay i Tyska Sydvästafrika. Rederiet i Sydafrika som köpt fartygen hette Irvine & Johnsson och en av delägarna är svensk, Carl Ossian Johnsson som först reste till USA på 1890-talet och drev en tvålfabrik och via cykelmakare i Durban övergick han till fiskebranschen. I Sverige hade han redan 1903 köpt ångfiskebåten Berea
Berea.jpg
Berea.jpg (19.64 KiB) Visad 1722 gånger
som han seglade ned till Sydafrika med egen besättning. Så småningom köpte han in sig i ett valkokeri i Taffelberg 1915 vilket gjorde honom tillräckligt rik att köpa in sig i företaget Irvine & Johnsson.

Erik Jacobsson Grundsund tjänstgjorde där som maskinist under hela kriget. Han berättar en episod om hur man med tre vita och drygt tjugo färgade besättningsmän kör rätt in i berget. Alla fyrar är släckta och det är kolsvart och kraftig sjögång, livbåten hamnar upp och ned, de färgade får panik men han lyckas vända livbåten rätt och alla kan rädda sig innan trålaren sjunker. Man tillverkar årtullar av tampar och lyckas ro till en otillgänglig ”infödingsö”. Därifrån sänds en budbärare genom bushen efter räddning.

Han berättar även att man ofta fiskade haj. Fisken kastas tillbaka i havet efter att man tagit ut levern, den får man mycket betalt för eftersom den används som ingrediens i en dryck som anses viktig för stridsflygare som flyger nattetid.

Vidare berättar han en rörig historia om hur man ser ett tyskt moderfartyg och sex ubåtar vänta på en konvoj. Under natten sänks fartyg ur konvojen och brittiska eskortfartyg rusar fram och tillbaka.

Han berättar även om tidningen Ute och hemma som är viktig som kontaktlänk mellan sjömän och anhöriga i en tid utan Facebook. Erik blir först lovad hyra på en transare men de hade nyss fått påfyllning av besättningsmän med överlevande från den sänkta Eknaren så det blir inte av. Han reser hem efter kriget genom att mönstra stewardbiträde i Orientlinjens Vasaland. Hans kollega Gunnar Berglind tar sig hem genom att mönstra en holländsk valkokare som först går via Antarktis. Motorman Torvald Henriksson mönstrar norska tankern Bralanta.

Enligt Erik Jacobsson lärde svenskarna sydafrikanerna att fiska med snurrevad och backa (fråga inte mig vad det innebär).

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 26 juli 2017, 23:39

Även jag tackar för Amunds utomordentliga berättarkonst och spännande upplevelser/berättelser - om
svenskt sjöfolk ''utanför sprärren'' !
Vidare berättar han en rörig historia om hur man ser ett tyskt moderfartyg och sex ubåtar vänta på en konvoj. Under natten sänks fartyg ur konvojen och brittiska eskortfartyg rusar fram och tillbaka.
Detta k a n - handla om natten 3-4 mars 1943 och Konvojen DN-21 som åtgicks hårt av U 160 (Lassen)
utanför Port St.Johns
Pt. St Johns.png
Pt. St Johns.png (26.99 KiB) Visad 1709 gånger
på östra ''Kapkusten''....
3 Mar 1943 U-160 Georg Lassen Harvey W. Scott 7,176 am
3 Mar 1943 U-160 Georg Lassen Nirpura 5,961 br
3 Mar 1943 U-160 Georg Lassen Tibia (d.) 10,356 nl
4 Mar 1943 U-160 Georg Lassen Empire Mahseer 5,087 br
4 Mar 1943 U-160 Georg Lassen Marietta E. 7,628 br
4 Mar 1943 U-160 Georg Lassen Sheaf Crown (d.) 4,868 br
41,076

4 ships sunk (25,852 tons) and 2 ships damaged (15,224 tons).
Han berättar även att man ofta fiskade haj. Fisken kastas tillbaka i havet efter att man tagit ut levern, den får man mycket betalt för eftersom den används som ingrediens i en dryck som anses viktig för stridsflygare som flyger nattetid.
Hajlevern hade högt A-vitaminvärde vilket ansågs bättra nattsynen....

http://www.independent.com/news/2008/au ... d-2000-sh/

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Hans » 27 juli 2017, 08:28

Instämmer i hyllningkören.

Lite om mörkersyn.
http://www.faktoider.nu/morot.html

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 27 juli 2017, 08:58

Tack Hans och Varjag! :)
varjag skrev:
Vidare berättar han en rörig historia om hur man ser ett tyskt moderfartyg och sex ubåtar vänta på en konvoj. Under natten sänks fartyg ur konvojen och brittiska eskortfartyg rusar fram och tillbaka.
Detta k a n - handla om natten 3-4 mars 1943 och Konvojen DN-21 som åtgicks hårt av U 160 (Lassen)
utanför Port St.Johns
Pt. St Johns.png
på östra ''Kapkusten''....
3 Mar 1943 U-160 Georg Lassen Harvey W. Scott 7,176 am
3 Mar 1943 U-160 Georg Lassen Nirpura 5,961 br
3 Mar 1943 U-160 Georg Lassen Tibia (d.) 10,356 nl
4 Mar 1943 U-160 Georg Lassen Empire Mahseer 5,087 br
4 Mar 1943 U-160 Georg Lassen Marietta E. 7,628 br
4 Mar 1943 U-160 Georg Lassen Sheaf Crown (d.) 4,868 br
41,076

4 ships sunk (25,852 tons) and 2 ships damaged (15,224 tons).
Det kan mycket väl vara så, det var det där med moderfartyg som lät skumt - Det är förstås mycket möjligt att en lokal fiskebåt osedda har noterat en bunkring från ett tankfartyg men det bör i så fall ha varit en bra bit från kusten.

Lassen sänkte ytterligare fartyg den 8:e och 11.e, libertyfartyget JamesB Stephens och brittiska femtusentonnaren Aelybryn utanför Durban, en oerhört framgångsrik patrull så sent i kriget.

Edit: Hittade nyss att U-516 (Gerhard Wiebe) några veckor innan sänkte bland annat det stora holländska ubåtsdepåfartyget HNMS Columbia utanför Kapstaden, kan ha blandats ihop med henne kanske?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 28 juli 2017, 10:14

Rederi AB Svenska Lloyds ms Gdynia på 2600 dwt som gjorde många resor i allierad tjänst var ett fartyg som klarade sig genom kriget. Hon byggdes redan 1934.
Ex. Svenska Lloyds Gdynia.jpg
Hon plockade bland annat upp tjugo överlevande från norska Solferino när Gdynia gick i konvoj OB 290 i februari 1941 med destination Liverpool. Solferino var på resa till Freetown med kol men blev sänkt 26/2 NW om Irland av ett tyskt FW 200 men Gdynia vände om trots de kraftiga tyska angreppen denna dag. Flera var svårt skadade men Gdynia hade en läkare som passagerare ("Surgeon Leut. Leaven") som lyckades rädda livet på fem stycken, dock inte Solferinos kapten Rudolf Nyegård som avled. Även svenska Rydboholm sänktes i samma konvoj av legendaren Gunter Prien, det blev faktiskt en av hans sista sänkningar.

En lustig detalj med Gdynia som jag inte vet riktigheten i var att hon ska ha kallats för den svenska jagaren av både britter och tyskar. Detta ska ha berott på att hennes maskinvarvtal ska av de tyska hydrofonlyssnarna tolkats som ett örlogsfartygs maskiner. Enligt vad jag hittat satt det en MAN-diesel på 1435 hk i Gdynia. Kanske någon annan kan utveckla detta, är det varvtalet som avgör för en hydrofonlyssnare om det är ett örlogsfartyg eller ett vanligt handelsfartyg?

Ms Gdynia seglade vidare ända till 1973, på bilden ovan är hon under etiopisk flagg på 60-talet.

Ms Rydboholm hyrdes av Ministry of War och träffades av en torped från Prien redan vid tvåtiden på morgonen den 25/2. Besättningen gick i livbåtarna och fartyget ställde sig på näsan med fören djupt i vattnet och propellern högt uppe i luften. Morgonen tog man sig tillbaka ombord och lagade frukost som man tog med sig till livbåtarna. Det var kallt och det blåste upp och fartyget tog in alltmer vatten, ytterligare dagen efter blev man upplockade av den brittiska korvetten Pimpernel som tog de skeppsbrutna svenskarna till Liverpool.
Rydboholm.jpg
Rydboholm.jpg (53.3 KiB) Visad 1659 gånger
Det finns uppgifter att en av de tyska aggressiva FW 200 slutgiltigt ska ha sänkt Rydboholm men troligtvis sjönk hon bra på egen hand.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 28 juli 2017, 11:40

En lustig detalj med Gdynia som jag inte vet riktigheten i var att hon ska ha kallats för den svenska jagaren av både britter och tyskar. Detta ska ha berott på att hennes maskinvarvtal ska av de tyska hydrofonlyssnarna tolkats som ett örlogsfartygs maskiner. Enligt vad jag hittat satt det en MAN-diesel på 1435 hk i Gdynia. Kanske någon annan kan utveckla detta, är det varvtalet som avgör för en hydrofonlyssnare om det är ett örlogsfartyg eller ett vanligt handelsfartyg
I hydrofon uppfattar man mest propellervarvtalet - för att avgöra fartygets typ och fart.
Svårt tro att GDYNIA med fjortonhundra MAN-Pållar och 12,5 knops marschfart - skulle gett ett militärt intryck....

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Fiske utanför spärren i Sydafrika

Inlägg av koroshiya » 28 juli 2017, 15:54

Amund skrev: Enligt Erik Jacobsson lärde svenskarna sydafrikanerna att fiska med snurrevad och backa (fråga inte mig vad det innebär).
Backefiske är krokfiske. Krokarna satt uppradade på en karvad stock. Stocken har en genomgående urgröpning där krokarna passar. Så kan de hänga där och stocken kan hanteras. Krokarna löper ut längs stockens ena kant. De sitter fast i en väldigt lång rev, och det kunde vara hundratals krokar på samma rev. De i grundsund tänker jag mig har fiskat långa med sådana redskap, men väl även annan fisk förstås.

Skriv svar