Handelsfartyg utanför spärren

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av sveahk » 12 juni 2016, 16:56

Tack varjag för kunnig information om sprit och dess fördärfvligheter :P !

Vidare i arkivet:
Det här låter intressant - den svenska tankbåten INDUSTRIA sänks den 25 mars 1943 - troligtvis utanför Brasilien - av den tyska ubåten U 518. En besättningsman avlider, 25 överlever varav minst två svenskar (Kapten LORENTZON och övermaskinisten ARTUR JAKOBSSON) tas ombord på ubåten och med tre andra "fångar" får de skjuts tillbaka till Europa, till ubåtsbasen i Lorient, Frankrike. Där de tydligen blir frisläppta och kan återvända till Sverige.

Och väl hemma blir de grundligt utfrågade av C-Byråns representanter...här några avsnitt...
ubat.jpg
ubat.jpg (77.06 KiB) Visad 4347 gånger
ubat2.jpg
ubat2.jpg (48.71 KiB) Visad 4347 gånger
ubat3.jpg
ubat3.jpg (79.1 KiB) Visad 4347 gånger
"25. März 1943: Versenkung des schwedischen Tankers Industria (1.688 BRT, 1 Toter, 25 Überlebende)"
https://de.wikipedia.org/wiki/U_518

Någon som vet mer om den historien, t.ex. vad hände med resten av de överlevande besättningsmännen från INDUSTRIA?

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av Amund » 12 juni 2016, 17:27

Den ende omkomne var en Isländsk matros vid namn Olofur Reydal. Förutom Övermaskinist Jacobsson och Kapten Lorentzon togs även Förstestyrman F Olsson ombord på U-518.
sveahk skrev: vad hände med resten av de överlevande besättningsmännen från INDUSTRIA?
:D Tro det eller ej men de togs ombord efter femton timmar på det Schweiziska fartyget (!) St.Cergue (4332 brt) tillhörande Suisse-Atlantique Soc. Nav. Maritime SA i Lausanne och med Basel som hemmahamn.
St%20Cergue-01.jpg
Man var på resa från Buenos Aires till Genua men lämnade av de skeppsbrutna i Brasiliansk hamn.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av sveahk » 12 juni 2016, 17:51

Mycket intressant Amund, tack för det! Kan vi anta att svenska INDUSTRIA ingick i en konvoj med bl.a. ST. CERGUE - eller blev besättningsmännens räddningsbåtar(?) upphittade av schweizaren vid ett senare tillfälle?

Mvh Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av Amund » 12 juni 2016, 19:32

sveahk skrev:Mycket intressant Amund, tack för det! Kan vi anta att svenska INDUSTRIA ingick i en konvoj med bl.a. ST. CERGUE - eller blev besättningsmännens räddningsbåtar(?) upphittade av schweizaren vid ett senare tillfälle?

Mvh Hans K
Jag tror att i stort sett alla var ensamseglare efter den Sydamerikanska kusten gissar jag . Konvojer är nog bäst lämpade mot koncentrationer av angripare (vargflockar) och man kan knappast ha fått ihop många sådana så långt borta från baserna. Om uppgifterna om att besättningen räddades efter femton timmar stämmer så tror definitivt att det handlar om ensamseglare i detta fall.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av varjag » 13 juni 2016, 00:30

Jag tror att i stort sett alla var ensamseglare efter den Sydamerikanska kusten gissar jag . Konvojer är nog bäst lämpade mot koncentrationer av angripare (vargflockar) och man kan knappast ha fått ihop många sådana så långt borta från baserna. Om uppgifterna om att besättningen räddades efter femton timmar stämmer så tror definitivt att det handlar om ensamseglare i detta fall.
Helt korrekt Amund
industria.jpg
industria.jpg (85.01 KiB) Visad 4326 gånger
At 07.07 hours on 25 March 1943 the unescorted and unarmed Industria (Master J. Erik Lorentzon) was hit on the starboard side abreast of the bridge by one of two torpedoes from U-518 while steaming on a non-evasive course at 12 knots about 80 miles southeast of Aracaju, Sergipe. The U-boat had spotted the navigation lights of the ship, but could not see the Swedish flag painted on the side because it was not illuminated. No distress signals were sent as the aerial had been damaged and the ship sank by the bow within eight minutes. The most crew members abandoned ship in one lifeboat, while others had to jump overboard when the ship sank. The U-boat surfaced shortly afterwards, questioned the survivors in the boat and took the master, the chief officer and the chief engineer as prisoners aboard. The Germans then asked the survivors if there were any wounded and if water was required and left after 30 minutes. On 27 April, the prisoners were landed in Lorient and later repatriated by aircraft to Sweden. The lifeboat picked up the men swimming in the water and searched in vain for a man who was last seen on a raft. The survivors were picked up 15 hours after the sinking by the Swiss steam merchant St. Cergue and landed at Bahia.
http://uboat.net/allies/merchants/2819.html

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av Hans » 13 juni 2016, 20:31

Facinerande historia. Hade tyskarna låtit bli att skjuta om de sett att det var en svensk båt? Vart var båten på väg med vad? Efter som de flög hem fångarna till Sverige kan de knappast förnekat sänkningen, hur fungerade skadestånd och om inte försäkring i ett sådant fall?

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av varjag » 14 juni 2016, 01:23

Hans » mån jun 13, 2016 7:31 pm

Facinerande historia. Hade tyskarna låtit bli att skjuta om de sett att det var en svensk båt? Vart var båten på väg med vad?
Det undrar jag med.....speciellt destinationen och lasten ????
INDUSTRIA tillhörde Svenska Lloyd, ett rederi som normalt inte trafikerade Sydamerika. Dessutom var hon ett litet fartyg - ett par tusen ton -
som inte ofta insätts i oceantrafik av den sorten, dom var helt enkelt för små.
Hon figurerar inte bland fartyg insatta i/förlorade under -

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lejdtrafiken

http://wrecksite.eu/wreck.aspx?31440

påstår att .....''the U-boat, which misidentified the victim as British steam merchant Industria (4861 tons)'' *)

vilket strider mot uppgiften att hon visade navigationsljus = tända lanternor'', något som brittiska fartyg inte gjorde.

Det är mycket möjligt att ubåten inte hade skjutit - om angreppet skett i dagsljus och de kunnat se de svenska färgerna
på fartygssidan och - namnet/Sverige.
Låter fantasins leka lite - INDUSTRIA k a n ha befraktats mellan neutrala länder i Mellan - & Sydamerika 1943 - och
i så fall - inte varit lovligt byte.

*) I boken ''The Real Cruel Sea'', listas vartenda allierat/neutral fartyg som sänktes i ''Atlantslaget''.
Detta svenska fartyg finns INTE med - bland dem (?)

My tuppence
Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av Amund » 14 juni 2016, 19:53

varjag skrev:
Hans » mån jun 13, 2016 7:31 pm

Facinerande historia. Hade tyskarna låtit bli att skjuta om de sett att det var en svensk båt? Vart var båten på väg med vad?
Det undrar jag med.....speciellt destinationen och lasten ????
INDUSTRIA tillhörde Svenska Lloyd, ett rederi som normalt inte trafikerade Sydamerika. Dessutom var hon ett litet fartyg - ett par tusen ton -
som inte ofta insätts i oceantrafik av den sorten, dom var helt enkelt för små.
Hon figurerar inte bland fartyg insatta i/förlorade under -

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lejdtrafiken

http://wrecksite.eu/wreck.aspx?31440

påstår att .....''the U-boat, which misidentified the victim as British steam merchant Industria (4861 tons)'' *)

vilket strider mot uppgiften att hon visade navigationsljus = tända lanternor'', något som brittiska fartyg inte gjorde.

Det är mycket möjligt att ubåten inte hade skjutit - om angreppet skett i dagsljus och de kunnat se de svenska färgerna
på fartygssidan och - namnet/Sverige.
Låter fantasins leka lite - INDUSTRIA k a n ha befraktats mellan neutrala länder i Mellan - & Sydamerika 1943 - och
i så fall - inte varit lovligt byte.

*) I boken ''The Real Cruel Sea'', listas vartenda allierat/neutral fartyg som sänktes i ''Atlantslaget''.
Detta svenska fartyg finns INTE med - bland dem (?)

My tuppence
Varjag
Har inga svar men Svenska Lloyd-skepparen Sten Lindhé berättar en del i boken Under blågul flagg på spärrade hav, vilket kanske kan kasta lite ljus över en del av rederiets fartyg och dess öden utanför spärren. Det är ett vittnesmål från en som var med under kriget som befälhavare utanför spärren.

Efter att bland annat ha blivit sänkt med s/s Albania på Englands östkust mönstrar han befälhavare på m/s Scandinavia (2745 dwt) som lämnar Göteborg den 23:e mars 1940 för Medelhavet. Via norska kusten och Färöarna och kontroll i Gibraltar fortsätter man till Genua där man får oroande nyheter hemifrån – Den 9:e april går tyskarna in i Danmark och Norge och Skagerrackspärren är ett faktum, och m/s Scandinavia hör därmed till de ca tvåhundra svenska fartyg ur handelsflottan som hamnar utanför.
scandinavia.jpg
Efter Genua går man på lätten (utan last) till Gibraltar för order, via Kap Verdeöarna går man till slutligen Brasilien och sätts in i kustfart på den sydamerikanska ostkusten. Från och med augusti 1940 går hon i trafik mellan Sydamerika och Staterna (USA), i den farten går många svenska fartyg pga. omständigheterna, bland annat ytterligare fyra av Svenska Lloyds fartyg – Förutom m/s Scandinavia är det m/s Scania, m/s Sicilia, m/s Venezia och vår bekanta m/s Industria

Detta fortsätter 1940 ut och nästan hela 1941 tills nästa otyg inträffar i december - Tyskland förklarar USA krig. Sten Lindhe beskriver hur styvmoderligt man blir behandlade av de amerikanska myndigheterna, militär och tull söker minutiöst igenom fartyget och rätten att gå iland var starkt beskuren. Denna dåliga behandling omfattade enligt författaren inte de svenska fartyg som gick i amerikansk charter.

Författaren valde att gå som ensamseglare när sänkningarna började eftersom m/s Scandinavia höll god fart och konvojerna var mycket långsamma. För den tyska ubåtsledningen är de amerikanska farvattnen fantastiska jaktmarker, sänkningssiffrorna stiger mot de nivåer som rådde i krigets inledningsskede, bevakningsfartygen är få och oorganiserade och det dröjer innan amerikanerna lyckas börja bekämpa fienden och skydda sin sjöfart.

Den 13:e december -42 sänktes den första Lloydaren m/s Scania nära ekvatorn NO om den brasilianska kusten, besättningen går i båtarna och plockas senare upp av en Johnsonbåt. Den 25:e mars 1943 sänktes sedan nästa Lloydare som var trådens m/s Industria, det sker inte långt från Bahia och jag har en uppgift om att han var på resa Philadelphia-Rio. Den 27:e maj sänks den tredje av Lloydarna, m/s Sicilia i Moçambiquekanalen, på resa från Brasilien till Madagaskar, hela besättningen klarade sig. Den 21:a juni samma år var det dags för m/s Venezia utanför Rio utan förluster i människoliv.

Den siste kvarvarande Lloydaren med vår kapten Sten Lindhé lämnade nu i början av juli -43 Philadelphia för Curacao och därifrån gick resan vidare mot Rio med styckegods. Den 9:e juli på kvällen befinner sig det fullt upplysta fartyget ungefär på positionen N8° W48° och två strålkastare lyser upp den svenska flaggan. Kapten Sten befinner sig i sin hytt och har slumrat en stund efter en god middag, klockan är 18:50 och han bläddrar i en amerikansk veckotidning och röker en god cigarr när plötsligt en matros knackar på dörren - Kapten – Vi har en ubåt en kabellängd om styrbord…
Senast redigerad av 1 Amund, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av Hans » 14 juni 2016, 20:34

Aha. Här har vi uppföljaren till Dien Bien Phu .YES! GO FOR IT AMUND!

Tack för början till svaret.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av Hans » 14 juni 2016, 20:44

En öppen fråga. Lite knepigt men kanske en delning av tråden? Han med det trevliga namnets ursprungstråd och en om typ svenska krigsseglare i Atlanten? Vad säger ni?

MVH

Hans

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av Stighult » 14 juni 2016, 21:37

Hans skrev:En öppen fråga. Lite knepigt men kanske en delning av tråden? Han med det trevliga namnets ursprungstråd och en om typ svenska krigsseglare i Atlanten? Vad säger ni?

MVH

Hans
:thumbsup:

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av sveahk » 14 juni 2016, 22:03

Stighult skrev:
Hans skrev:En öppen fråga. Lite knepigt men kanske en delning av tråden? Han med det trevliga namnets ursprungstråd och en om typ svenska krigsseglare i Atlanten? Vad säger ni?

MVH

Hans
:thumbsup:
:thumbsup:

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av varjag » 14 juni 2016, 22:04

Från och med augusti 1940 går hon i trafik mellan Sydamerika och Staterna (USA), i den farten går många svenska fartyg pga. omständigheterna, bland annat ytterligare fyra av Svenska Lloyds fartyg – Förutom m/s Scandinavia är det m/s Scania, m/s Sicilia, m/s Venezia och vår bekanta m/s Industria
Tusen tack Amund - visste jag inte.
Men ''min fantasi'''prickade tydligen. Svenska Llloyd - var ju ett typiskt ''Medelhavsrederi'' och att deras & andra fartyg ''utanför spärren''
sökte sig till amerikanska vatten för befraktning - var nog naturligt.

mvh, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av Amund » 15 juni 2016, 06:41

Hans skrev:Aha. Här har vi uppföljaren till Dien Bien Phu .YES! GO FOR IT AMUND!

Tack för början till svaret.

MVH

Hans
Tack Hans! :) Nej det var bara så långt att skriva så jag delar upp det i två delar, resten kommer snart.
sveahk skrev:
Stighult skrev:
Hans skrev:En öppen fråga. Lite knepigt men kanske en delning av tråden? Han med det trevliga namnets ursprungstråd och en om typ svenska krigsseglare i Atlanten? Vad säger ni?

MVH

Hans
:thumbsup:
:thumbsup:

Hans K
Håller verkligen med eftersom det blivit en avvikelse i en redan mycket intressant tråd. Kanske med titeln Svenska krigsseglare utanför spärren.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sprängbåt och Biber till Sverige efter kriget...?

Inlägg av Amund » 15 juni 2016, 06:58

varjag skrev:
Det är mycket möjligt att ubåten inte hade skjutit - om angreppet skett i dagsljus och de kunnat se de svenska färgerna
på fartygssidan och - namnet/Sverige.
Låter fantasins leka lite - INDUSTRIA k a n ha befraktats mellan neutrala länder i Mellan - & Sydamerika 1943 - och
i så fall - inte varit lovligt byte.
Jag får känslan att det var ytterst få länder/områden som Kriegsmarine betraktade som neutrala på den amerikanska kontinenten. Exempelvis Curacao som egentligen var Nederländskt, men som kontrollerades av de allierade. Det måste ha varit frestande för en ubåtskapten att på något sätt alltid motivera en sänkning av ett lätt byte med allt vad det innebar av ära, vidare var det nog också lätt att motivera att man sänkte brasilianska kustfartyg innan krigstillstånd rådde eftersom landet upplät amerikanska baser.

Skriv svar