Handelsfartyg utanför spärren

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11176
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av sveahk » 28 september 2016, 15:45

I juni i år berättade varjag följande om den svenska SS LIGURIA:

"Men -Oberleutnant Endrass(U 46), var inte färdig med svenska handelsflottan där - nehej....
den 29:e mars 1941 - hittade han en ''eftersläntrare'' till. Det var Svenska Lloyds 2000-tonnare
SS LIGURIA som tappat kontakten med konvojen OB 302 när hon befann sig c:a 300 N.M. SSW on Reykjavik.
U 46 skjöt en torped - den träffade midskepps och LIGURIA saggade - och sjönk på sex minuter - :roll:
Fyra dygn senare - plockade brittiska ss ATHENIC upp 8 man från en flotte och 3 till från en liten dinghy.
Alla var svårt förfrusna, 2:a maskinisten avled snart efter räddningen.
Av LIGURIA's 26 mannar - överlevde 10. Kapten G.A. Melander var inte bland de räddade.

Dagen efter - torpederades ATHENIC av U 76, men alla ombordvarande kom i båtar och räddades av
korvetten HMS ARBUTHUS dagen efter. Dom landades i Liverpool den 8:e april.
"

Till det passar följande svenska ögonvittnesskildring och foton:
skepp.jpg
skepp.jpg (66.36 KiB) Visad 2036 gånger
Angående antalet räddade tyskar har bl.a. Wikipedia emellertid en annan mening:
"Forty-two of her forty-three-man crew survived and were captured."
skepp3.jpg
skepp3.jpg (41.74 KiB) Visad 2036 gånger
ARBUTHUS
skepp2.jpg
skepp2.jpg (38.44 KiB) Visad 2036 gånger
U 76...

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11176
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Barmhärtighetsfartyg

Inlägg av sveahk » 28 september 2016, 16:33

Till denna varjag-text och bild...

"Sveriges andra ''barmhärtighetsfartyg'' - var Amerikalinjens - DROTTNINGHOLM här fotograferad -
Drottningholm.jpg
Drottningholm.jpg (91.04 KiB) Visad 2371 gånger
Hon var ett äldre fartyg, byggd 1904 under namnet VIRGINIAN, men såldes till SAL 1920.
Liksom GRIPSHOLM - chartrades hon av US State Dept. och Röda Korset för repatrieringsresor under kriget.
Hennes första resa gick från New York till Lissabon den 7:e maj 1942. Passagerarna vet jag litet om - men måste ha varit tyskar,
österrikare och italienare, som i varierande civilia värv ''fastnat i USA'' då Tyskland & Italien förklarade USA krig.
1944 var hon tillbaka i Lissabon för att ta med ny last av passagerare, denna gång f.d. internerade i Frankrike'till Liverpool.




...hittade jag ytterligare ett intressant dokument. I början av 1945 chartrade nämligen även Tyskland DROTTNINGHOLM för att hämta hem tyska diplomater, och i det sammanhanget strax efter krigsslutet(12 maj?) fick vår svenska greve Bernadotte brev från tyska greven Schwerin von Krosigk...
schweden1.jpg
...där DROTTNINGHOLM anmäls komma till Göteborg från Turkiet och Sydamerika med ett lass rikstyska "hemvändare", cirka ett tusental. Han ber Bernadotte att genom Röda Korset ta väl hand om tyskarna tills de kan återvända till sitt hemland...

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 29 september 2016, 00:33

Tack sveahk f den posten.
skepp.jpg
skepp.jpg (66.36 KiB) Visad 2351 gånger
Sagesmannen, ''nyss hemkommen från England'' - kallar korvetternas ''detector'' som funkande efter ''ekolodsprincipen''.
Inte helt fel - men deras ASDIC - numera kallad ''aktiv sonar'' var ngt ganska okänt i Sverige 1941.

Att av den tyska ubåten U 76 besättning (simmande i vattnet....) - man ''bara räddat en navigationsofficer'' är fel.
Korvetten plockade upp ''hela besättningen'' - dess ''oduglige fartygschef'' Kplt Friedrich von Hippel - avled först 1984.
Han hade inte sänkt ATHENIA (skandalfallet med U 30 Lemp 1939) - utan den brittiska
ss ATHENIC 5351 grt.jpg
ss ATHENIC 5351 grt.jpg (21.94 KiB) Visad 2351 gånger
den 4:e april. Och - dagen innna den lilla finska ångaren s/s DAPHNE.

Notera ATHENIC's kanon på poopen. Just en kanon akteröver - identifierade brittiska fartyg för ubåts- och andra tyska fartygschefer.
Fanns det en kanon där - var fartyget brittiskt .........

My tuppence, Varjag

Victorxxx
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 oktober 2015, 20:18
Ort: Sirishamn

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Victorxxx » 24 oktober 2016, 18:51

Ang ASDIC i Sverige. Det hade man ej alls i svenska Flottan. Man hade inköpt några Telefunken "Perifoner" före kriget. Dessa bestod av en riktad undervattensmikrofon som kunde roteras och lyssna efter ubåtar. Man fick då ett dåligt värde på riktningen och inget avstånd så svenskarna var säkert nyfikna på den engelska tekniken

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 25 oktober 2016, 00:07

Victorxxx skrev:Ang ASDIC i Sverige. Det hade man ej alls i svenska Flottan. Man hade inköpt några Telefunken "Perifoner" före kriget. Dessa bestod av en riktad undervattensmikrofon som kunde roteras och lyssna efter ubåtar. Man fick då ett dåligt värde på riktningen och inget avstånd så svenskarna var säkert nyfikna på den engelska tekniken
ASDIC var en engelsk/fransk uppfinning från c:a 1915/1916. Provades & utvecklades under 20-talet av Royal Navy.
1939 hade britterna infört den som ett totalt vapensystem som förbättrades och finslipades under kriget.
US Navy - hade bara samma ineffektiva ''lyssnarapparater'' som tyskarna. Men fick - gratis & franco hela ASDIC-teknologin av britterna.

Vet inte precis, men tror att svenska flottan inte fick tillgång till ASDIC förrän omkring 1947......

My tuppence, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Handelsfartyget Miramar - Ett svenskt fartygsöde

Inlägg av Amund » 11 juni 2017, 19:34

I Juni 1938 sjösätts för rederi AB Erlings räkning ett sprillans nytt fartyg vid Helsingborgs Varv. Det är ångfartyget SS Miramar, en styckegodsare på 2460 dödviktston som drivs av en 3-cylindrig trippelångmaskin på 800 hk. Året innan hade man byggt systerfartyget Irene för Helsingborgsrederiet Transmarin.
Miramar.jpg
Miramar.jpg (53.17 KiB) Visad 2127 gånger
SS Miramar ska tidsbefraktas för Oost Borneo Maatschappij i Sydostasien och rederiet beslutar därmed om att mönstra kulier som manskap istället för svenskar. Kapten blir Arne Svensson Helsingborg och överstyrman Eric Osbranth Göteborg när man påbörjar sin långa resa. Jungfruresan går till Danzig och man tar in last för Malta. Redan i Dover är det meningen att det svenska manskapet ska bytas ut mot asiatiskt sjöfolk, men man får endast tag på fyra stycken varav endast en befaren vilket gör arbetet tungt för de svenska befälen. Senare på Malta lossar man lasten och besättningen kan kompletteras innan man går vidare till Singapore dit man ankommer i mitten av augusti. Här byts nu manskapet ut till en ren kinesbesättning under de svenska befälen och det är många kineser på det lilla fartyget, steward med sju kockar och mässkallar, tolv man i maskin och lika många på däck. Miramars nya bashamn blir Samarinda på Borneo.

Nu inleder man trafik mellan hamnar som Hong Kong, Bangkok, Manila, Singapore och liknande asiatiska metropoler. Under 1940 säljs fartyget till Rederi AB Reut i Kungsbacka men man fortsätter på samma trad.

Vi hoppar till klockan 07:45 på morgonen den 7:e december 1941 och vårt kära fartyg ss Miramar har nyss lämnat kaj i Koh Sichang strax söder om Bangkok i Thailand, man är fullastade med 35 ton träkol och tjugotusen säckar ris och destinationen är Macao mittemot Hong Kong. Man stävar sydsydost genom Siambukten när man morgonen därpå hör på radio att japan har anfallit Pearl Harbour, Hong Kong och Manila – Vidare varnas man för att krigsoperationer även kan förekomma i Siambukten. Efter skeppsråd beslutar befälhavare Arne Svensson att man ska anlöpa Pulo Panjang, en liten ö tillhörande det neutrala Franska Indokina belägen strax söder om Kambodja. Här räknar man med att lugnt avvakta händelseutvecklingen samt invänta order från rederiet, och den 9:e december ankrar man vid den [franska]ön.
Franska Indokina.png
Vid den här tiden när Japan anfaller Pearl Harbour har de till stora delar redan tagit kontroll över de mest strategiska punkterna i det franska Indokina. Man har alltså utnyttjat den tyske vapenbroderns framgångar och kör utpressning mot Vichyregimen, redan i september 1940 attackerar och erövrar man Haiphong bland annat med hjälp av hangarfartyg under relativt hårda strider och öppnar därmed upp vägen mot Hanoi.

Åter till vår lilla styckegodsare SS Miramar – Svenskarna kan i sina kikare tydligt se hur det pågår militär verksamhet inne bland grönskan på ön, det är japanerna som bygger ställningar och stärker öns försvarsanläggningar. Kapten Svensson skickar iland förste styrman Osbranth med uppdraget att ta kontakt med den japanske kommendanten för att få besked om vad som gäller - Osbranth återvänder snart med en japansk officer som ger order om att genast avgå till Saigon med lasten och detta sker omgående. Rederiet har ännu inte hört av sig.

Den 11:e januari anländer man Saigon. Här kommer det folk ombord, bl.a. den svenske konsuln, schweizaren Hirschbrunner samt mäklarfirman Denis Freres representant. Även den japanska marinens kommendant är med och dennes besked är att han förbjuder Miramar att fortsätta till sin lossningshamn Macao, japanen tar hand om skeppshandlingarna och kapten Arne Svensson får i slutet av månaden beskedet att Miramars last nu tillhör den japanska kejserliga flottan.
Saigon hamn under VK2.jpg
Vi skriver nu nyårsafton 1941 och det svenska befälet äter middag på båtdäck när en japansk barkass lägger till långsides. En officer och tolv soldater med bajonettförsedda gevär embarkerar, officeren ger order om att den svenska fanan ska halas vilket leder till protester från svenskarna. Då ryter officeren en order och soldaterna omringar svenskarna med bajonetterna hotfullt riktade, när den svenska flaggan halats hissas den japanska… Den kinesiska besättningen förklarar sig lojal med japanerna… Det svenska befälet förbjuds att lämna fartyget och japanska soldater lämnas ombord. Kapten Svenssons klagomål hos de franska myndigheterna att man på franskt territorium plundrar ett neutralt fartyg förblir resultatlösa.

Den 2:a januari börjar japanska soldater lossa rislasten. Den 7:e tas kapten Svensson iland som gisslan och det övriga befälet tvingas nu arbeta för japanerna. Den 9:e lastar man soldater och förnödenheter till ön Pulo Condore (se ovanstående karta) och dagen efter är det avgång, nu har överstyrman Osbranth befälet i kaptenens frånvaro. Tillbaka i Saigon lastar man den 24:e trälådor med krigsmateriel, svenskarna får inte lämna fartyget – den 27:e avgår man mot okänd destination, troligen någon indonesisk ö ( - min anm), svenskarna sköter maskin och navigering under överinseende av en japansk prisbefälhavare. Denna trafik blir nu vardag för svenskarna, den mycket rädda kinesiska besättningen rymmer eller hoppar överbord så snart tillfälle ges för att komma undan de fruktade japanerna.
Japanska soldater Saigon 1941.jpg
Japanska soldater Saigon 1941.jpg (11.86 KiB) Visad 2127 gånger
Den schweiziske konsuln Hirschbrunner försöker förgäves förklara för den japanske kommendanten att Japan med detta beteende först måste förklara Sverige krig innan man kan bete sig på detta sätt som strider mot alla internationella konventioner. Överstyrman Erik Osbranth blir vid ett tillfälle på Pulo Condore tillfrågad av en fransk hamnkapten varför det är en vit besättning på ett japanskt handelsfartyg – varvid han förklarar hur det ligger till – Osbranth blir då hotad av en japan med riktad revolver att han inte får tala med någon utan tillstånd och kommer att skjutas nästa gång.

Samtidigt arbetar rederi och UD för att lösa det hela. Slutligen beslutas att svenskarna (mot sin vilja) ska förflyttas till Shanghai, det är både rederiet, japanernas och UD:s vilja. Det sker med en gammal japansk 4000-tonnare tillsammans med japanska soldater. Enligt svenskarna var livbåtarna ruttna och provianten var usel och det är med stor lättnad man kliver iland i Shanghai, här får man bo på hotell på rederiets bekostnad och har det hyfsat tills japanerna invaderar då villkoren försämras radikalt.

SS Miramar tas över helt av japanerna och döps om till Teizan Maru. Efter kriget beslagtas hon av USA och släpps sedan fri. Japanska myndigheter ersätter de svenska redarna efter förhandlingar, såld till Hong Kong 1950 (ss Orbital), till Kina 1952 (Ho Ping 11) men vidare öden är okända. Det svenska befälet fick slutligen åka hem 1946 med det brittiska fartyget RMS Strathmore som då tog ombord över 4000 passagerare i Shanghai.
RMS Strathmore.jpg
RMS Strathmore.jpg (7.89 KiB) Visad 2127 gånger
Resan gick till Southampton och sedan vidare med Svenska Lloyds SS Britannia – och äntligen kan svenskarna åter trampa fosterlandets jord efter många års frånvaro. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Hans » 12 juni 2017, 19:23

Om jag fattar rätt från mobil så var de under japansk kontroll i fem år. Hur var det?

Hursomhelst tack för intressant läsning i bästa varjagstil. Är detta uppföljaren till Dien Bien Phu?

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 12 juni 2017, 20:43

Hans skrev:Om jag fattar rätt från mobil så var de under japansk kontroll i fem år. Hur var det?
Tack Hans! :) Nej, här handlar det bara om fragmentariska berättelser där enstaka fartygsöden och minnen och vittnesmål från svenska sjömän som var med. Ångaren Miramar beslagtogs och fick till slut japansk besättning medan svenskarna fick försmäkta i Shanghai där man inhystes ute på stan hos vanliga kineser. I och för sig var dessa hyfsat försörjda från rederiet och hade det bättre än exempelvis Ningpo-svenskarna i samma stad. Befälhavaren Arne Svensson blev tvungen att infinna sig i Tokyo hos en prisdomstol och han ska där ha behandlats mycket illa av japanerna.

Även i Japanska läger fanns det många svenska fångar (sjömän) men de flesta sjömän i den asiatiska förskingringen hamnade i Shanghai, det var ca 75 stycken svenskar och några missionärer, många svenskar kom från amerikanska båtar som tagits av japanerna. Livet i Shanghai var tufft, inflationen var enorm så konsulatets utbetalningar räckte inte till att leva på, det japanska styret var fruktansvärt och amerikanerna bombade staden frekvent under krigets sista år. Dysenterin härjade hårt i staden.

Lennart Westman Stockholm var en av svenskarna som tillbringade nära fem år i Shanghai efter att ha mönstrat amerikanska och norska båtar. Han var på hemväg med svenska MS Annie Johnson när kriget bröt ut så man tvingades vända och lossa i New York istället. Efter konvojtjänst i Atlanten med norska SS Ringstad där han hörde till kanonbetjäningen. Hamnade sedan på Fjärran Östern där han tvingades sjukavmönstra i Manila och fick sedan ingen ny båt, det var hårda regler om vem som hade företräde och norrmän och amerikanare gick före. Tog sig sedan till Shanghai med den franska passagerarbåten D’Artagnan i november 1941. När han slutligen kom hem till Sverige 1946 efter dessa svåra år togs han genast ut till 14 månaders militärtjänst.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 16 juni 2017, 23:15

Månadsskifte september-oktober 1943 – Den norska ångaren SS Storviken på 7500 dwt befinner sig på resa Mombasa i Kenya till Aden i Yemen, dessförinnan kommer man från Durban i Sydafrika och Lourenco Marques i Mocambique och lasten består av kol.
SS Storviken.jpeg
SS Storviken.jpeg (27.6 KiB) Visad 2054 gånger
Fartyget har mestadels seglat i Indiska Oceanen de senaste krigsåren och besättningen består av sex norrmän, fem brittiska skyttar, en svensk och fyrtiofyra kineser, svensken heter Roland Eklund och han är tredje maskinist. Det är eftermiddag den 1:a oktober och fartyget styr västvart in i Adenbukten.

Vad man inte vet är att en den japanska ubåten I-10 under befäl av kapten Tonozuka har upptäckt henne och har nu manövrerat till en perfekt position, kapten Tonozuka väljer att skicka tre torpeder mot vår norska ångare.
I-10.jpg
I-10.jpg (8.38 KiB) Visad 2054 gånger
Det är sen eftermiddag när det med tätt mellanrum hörs två kraftiga smällar i styrbordssidan, en träff sker i höjd med 4:ans lastrum och den andra träffar maskinrummet vilket leder till att ångpannan exploderar. Flera flottar och styrbords livbåt förstörs direkt och sedan dröjer det inte länge förrän hon med aktern före börjar sjunka och försvinner snabbt från havets yta.

I stort sett är det endast några stackars eldare och kollämpare som följer henne i djupet - Trots det kraftiga förloppet lyckas minst fyrtio man ta sig upp i den oskadade babords livbåt, och skepparen lyckas med fyra man sjösätta skeppsgiggen vilken tyvärr senare kantrar och de tvingas klamra sig fast vid vrakrester.

Plötsligt dyker ubåten upp långsides med livbåten och den japanske kaptenen vill ta Storvikens kapten till fånga, denne befinner sig ej på livbåten i detta läge utan han klamrar sig för tillfället fast vid vrakgods en bit därifrån tillsammans med bland annat den svenske tredjemaskinisten Eklund. Besviken tvingar Tonozuka därför två andra besättningsmän ombord på hans ubåt som fångar, de två olyckliga blir den kinesiske eldaren Chan Lai San och den norske tredje styrmannen Finn Kjellevik.

När ubåten lämnar visar Tonozuka upp en häpnadsväckande hänsynslöshet – När han får upp farten så girar han varvid aktern slår mot den hjälplösa livbåten – och propellrarna piskar snabbt sönder bordläggningen… några kineser mals sönder och sedan sätter han fart mot de stackare som ligger i vattnet och klamrar sig fast vid vrakrester…

Lite mindre än hälften överlever ubåtens härjningar och dessa lyckas bygga en flotte av vrakresterna, bland annat med hjälp av en lotslejdare. Man är dock utan mat eller dricksvatten och det finns gott om hajar i dessa vatten. Nätterna är kalla och dagarna är stekheta och flera dör ganska snart av utmattning. En vecka senare återstår kapten Apold, tio kineser och svensken Roland Eklund när man äntligen plockas upp av det lilla brittiska eskortfartyget HMS Sennen, som strax innan även plockat upp andre styrman Per Nilsen och tre kineser på en vrakspillra.
HMS Sennen.JPG
Ombord i ubåten kan den norske andrestyrmannen vittna om skriken från den kinesiske eldaren Chan Lai San när han blir misshandlad av japanerna och ingen känner till hans vidare öde. Norrmannen förhördes och skenavrättades med svärd för att få honom att berätta Storvikens destination vilken han tyvärr inte kände till. Styrman Kjellevik förhörs nästan varje dag tills han flyttas i land i Penang en månad senare där förhören fortsätter. Därifrån flyttas han först till Singapore och sen till Nagasaki Japan dit han anländer i januari 1944. Sedan med tåg till Ofuna och 1945 hamnar han i ett POW-läger i Tokyo.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 17 juni 2017, 00:29

När ubåten lämnar visar Tonozuka upp en häpnadsväckande hänsynslöshet –
Tonozuka var inte unik vad betr. grymheter.......

https://www.armed-guard.com/ag87.html

Jag beskrev tidigare i en annan tråd Kpt Aruzumi's krigsförbrytelser mot besättningen frrån s/s JEAN NICOLET >
men dom förtjänar upprepas.

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 17 juni 2017, 18:11

varjag skrev:
När ubåten lämnar visar Tonozuka upp en häpnadsväckande hänsynslöshet –
Tonozuka var inte unik vad betr. grymheter.......

https://www.armed-guard.com/ag87.html

Jag beskrev tidigare i en annan tråd Kpt Aruzumi's krigsförbrytelser mot besättningen frrån s/s JEAN NICOLET >
men dom förtjänar upprepas.

Varjag
Nej, japanerna verkar inte precis ha haft handboken ”Fångars rättigheter” i bröstfickan under VK2. :cry: Även livet i fångläger hos japanerna var en fruktansvärd upplevelse och många gick under, dysenteri och skörbjugg, och ofta en notorisk misshandel från vakternas sida. :cry:

Den svenske styrmannen Birger Olsson, bosatt i Tönsberg i Norge, seglade under kriget förstestyrman på den norska ångaren SS Woolgar på 5300 dwt som gick trampfart i Fjärran Östern under befäl av Marcus Iversen.
SS Woolgar.jpg
Den är den 7:e mars 1942 och man befinner sig några timmars gång sydväst från Java på resa Ceylon - Tjilatjap (Java) med last av kol men även ammunition och sprängmedel. Plötsligt siktar man japanska flygplan som kretsar runt dem i några timmar, detta är samtidigt med japanernas invasion av Nederländska Ostindien, en invasion som man först inte var helt medveten om ombord. Slutligen beger sig planen iväg norrut men kaptenen beslutar att först styra söderut och sedan återvända till Colombo.

Efter några timmars gång på sydsydvästlig kurs så dyker det plötsligt upp en 5-6 plan som styr in över babordssidan och angriper Woolgar med bomber och kulsprutor - Både tvåans strax för om bryggan och treans luckor träffas och det utbryter panik ombord, många dör av kulspruteeld och svensken Birger Olsson träffas i armen. Båtar sjösätts men många av kineserna hoppar i vattnet och drunknar, två brittiska skyttar hörsammar inte ordern om att överge fartyget utan stannar på sin post. Slutligen kan man från de två livbåtarna bevittna hur den farliga delen av lasten träffas när en enorm explosion slår upp och inom tolv minuter har fartyget försvunnit från havets yta. Naturligtvis beskjuter planen även livbåtarna.

När allt lugnat ned sig är det förstestyrman Birger Olsson som har befälet i den ena livbåten med sjutton kineser och sju vita. Efter att man har fördelat de överlevande mellan två livbåtar så finns det nu ett tjugotal i varje. Det förekommer en hel del slitningar mellan kineserna och européerna med bråk om tilldelning av den mycket begränsade mängden vatten och livsmedel, tjuveri förekommer och stämningen blir hätsk i de två samman bundna livbåtarna.

Nu ska vi för ett ögonblick gå tillbaka till det japanska flyganfallet mot Woolgar, vart tog kapten Marcus Iversen vägen i villervallan kanske någon undrar? Jo han sprang till sin hytt för att hämta sin hund och hoppade i vattnet tillsammans med en kines, de båda kunde hjälplösa bese hur flygplanen dök ned mot de försvarslösa männen och båtarna längre bort. Efter några timmar i vattnet hade kinesen drunknat och kapten Iversen får tag på en tom livbåt som han lyckas kravla sig upp på men han är nu alldeles ensam, hundens öde känner jag däremot inte till.

Tillbaka till de två fulla livbåtarna - Kineserna vill till det närbelägna Java eller Sumatra trots att japanerna regerar där medan européerna är fast beslutna att komma så långt bort som möjligt. Efter tolv dagar vägrar en del kineser att fortsätta och det slutar med att man delar på sig och en livbåt styr nu tillbaka mot Java med fjorton kineser och de återstående européerna och en hel del kineser fortsätter sin färd västerut mot Ceylon. Den kinesiska livbåtens öde är okänt.

Efter en kraftig storm tror man att man är något hundratal sjömil närmare Australien än den Cocosöarna och även vindriktningen leder till att man nu styr i den riktningen istället. En efter en av kineserna dör och en del menar att de alla var opiumrökare och att de därför kraftigt försvagas när de inte längre har tillgång till sina droger, den siste kinesen, en ung mässman dör på det 70:e dygnet som skeppsbrutna. Regnvatten gör att man klarar sig ganska bra och i båten finns det kokosnötsolja och en och annan fiskmås kan tillagas. Kursen ändras åter västerut mot Ceylon men man har dålig koll på sin position.

Efter 86 dygn så upptäcker man slutligen land, det är Andamanerna i Bengaliska viken vilket är indiskt territorium så man är alltså i säkerhet på brittiskt territorium och glädjen är stor.
Andaman Islands.gif
Andaman Islands.gif (61.55 KiB) Visad 2022 gånger
Man styr vidare efter kusten och på det 88:e dygnet löper man in mot huvudorten Port Blair där man möts av en patrullbåt – det är svårt att beskriva besvikelsen när man får syn på patrullbåtens flagga i aktern.
Japanska marinens flagga.jpg
Japanska marinens flagga.jpg (9.05 KiB) Visad 2022 gånger
Under de snart tre månader man befunnit sig i livbåten har Japan nyligen erövrat Andamanerna.
Japanese soldier disembarking at AndamanIslands.jpg
Japanese soldier disembarking at AndamanIslands.jpg (14.3 KiB) Visad 2022 gånger
Man bogseras in till stranden där japanska soldater väntar på dem. Det är nu den 7:e juni och det vete tusan om någon överträffar 88 dagar i en livbåt före eller efter detta äventyr, även om 1 dygn i Ishavet förmodligen är värre än 3 månader i tropikerna. Ingen klarar ens av att gå upprätt efter denna långa pärs utan de flesta får släpas upp på land av de japanska soldaterna.

Man blir kvar på Andamanerna i ett halvår innan man skickas till Singapore och det beryktade Changifängelset. Via många äventyr befrias slutligen Birger Olsson och hans norska kollegor, och i oktober 1945 angör det holländska trupptransportfartyget Tegelberg Liverpool och ombord finns våra nordbor. I Liverpool hålls det i slutet av månaden en hearing/sjöförklaring om Woolgars öde och nordborna får vittna. Sedan bär det av hemåt till hemlandet Norge.

För den som vill fördjupa sig i fångenskapen finns mer att läsa i länken i slutet av inlägget.

Åter till den ensamme kapten Iversen i sin livbåt, hur gick det för honom? Jo efter 18 dygn strandar han på Sumatra där han tas om hand av lokalbefolkningen på ett mycket bra sätt, han har det bra tills de japanska myndigheterna får nys om honom och han grips, hamnar i olika fångläger där han torteras och tvingas ofta leva på råttor. Han lär sig också malajiska och överlever kriget, hamnar på militärsjukhus i Singapore dit han flygs efter befrielsen 1945.

Slutligen hålls det en sjöförklaring i Sandefjord den 6:e december med de nyss hemkomna och här deltar även den förlorade kaptenen som de andra antagit hade förolyckats när Woolgar sänktes.

http://www.warsailors.com/POWs/imprisonment2.html

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av pandersson2 » 17 juni 2017, 22:03

Tack för bra, känslosamma och lärorika berättelser. Jag visste inte att japanerna behandlade skandinaver som krigsfångar. Hur fungerade det med de svensk-japanska diplomatiska relationerna? Japan kan ju inte haft någon rättslig grund för sin behandling så ambassaden bör ha haft en betydande diskussion om de tillfångatagna. Hur var det med övriga skandinaver? Var Japan i krig med Norge och Danmark?

Hade Sverige några motmedel man kunde använda mot Japan som påtryckningsmedel? Fanns det kvar någon handel eller hade den upphört i samband med krigsutbrottet?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 18 juni 2017, 09:19

pandersson2 skrev:Tack för bra, känslosamma och lärorika berättelser. Jag visste inte att japanerna behandlade skandinaver som krigsfångar. Hur fungerade det med de svensk-japanska diplomatiska relationerna? Japan kan ju inte haft någon rättslig grund för sin behandling så ambassaden bör ha haft en betydande diskussion om de tillfångatagna. Hur var det med övriga skandinaver? Var Japan i krig med Norge och Danmark?

Hade Sverige några motmedel man kunde använda mot Japan som påtryckningsmedel? Fanns det kvar någon handel eller hade den upphört i samband med krigsutbrottet?
Tack Panderson2! Frågan om behandlingen av nationalitet är intressant och jag har inte svaren men spekulerar lite. I första hand är det ju fartygets nationalitet och huruvida lasten gynnar fienden som räknas, exempelvis blir ett svenskt fartyg i konvoj på väg mot Liverpool lovligt byte för tyska ubåtar. USA flaggade ut väldigt många fartyg till Panama som i början av kriget hade en protysk president, en åtgärd för att dölja mycket av landets aktiva insats för Storbritannien, och i Panamafartyg fanns det oftast alla möjliga nationaliteter. Generellt är det få myndigheter som bryr sig om en enskild stackars sjöman som bara har att finna sig i omständigheterna.

Av det jag läst om hur Tyskland och Japan behandlat tillfångatagna besättningar har följande bild framträtt: Svenskar i japansk fångenskap har generellt frisläppts under förutsättning att de haft kvar något dokument som styrker nationaliteten, om inte så var det kört. En andra chans var om svenska myndigheter, ambassaden, en konsul, Röda korset eller liknande fick nys om att det kan finnas en ”svensk” fånge någonstans. Den svenska beskickningen i Tokyo var viktig under VK2 och fanns inte en sådan kunde även exempelvis en schweizisk konsul vara behjälplig till viss del. Trots detta försmäktade en del svenskar i japanska fångläger, det ska dock tilläggas att en del ”svenskar” kan ha varit amerikaner med dubbelt medborgarskap och därmed haft svårt att dra nytta av sina svenska rötter.

En som försöker utnyttja svenskkopplingen var Harry Pettersson, född och uppvuxen i Tönsberg i Norge, hans föräldrar emigrerade redan vid sekelskiftet från Eskilstuna till Norge så Harry hade inga kopplingar alls till Sverige. Han gick till sjöss 1939 och efter att ha blivit torpederad hamnade han i det fruktade koncentrationslägret Shinagawa. 1945 - Efter tre hårda år i lägret får han plötsligt besök av en välklädd herre med vit skjorta och slips och som inte ens går i närheten av honom pga. stanken, och denne säger:

- Jag kommer från svenska konsulatet i Tokyo och svenska myndigheter har fått veta genom Schweiz Röda kors att det finns en svensk medborgare vid namn Harry Pettersson i krigsfångenskap i Japan. Detta måste vara ett missförstånd och vi räknar med att få er fri inom en vecka.
Förresten, varför pratar ni norska när ni enligt våra uppgifter är född i Eskilstuna?


Harry kopplar direkt att hans mor har försökt lura svenska myndigheter att hennes son är svensk och Harry spelar med. Nu dröjer det trots allt längre än en vecka men den 8:e augusti (2 dagar efter atombomben) återkommer tjänstemannen och de kommer överens om att Harry är säkrare i lägret och bör invänta amerikanernas ankomst. När Harry släpps har han suttit 40 månader i lägret och han följer med lasarettsfartyget Benevolence till USA.

De norska sjömännen bör med lätthet ha räknats som fiender eftersom Nortraship var världens största rederi i de allierades tjänst. Jag uppfattar det som att norska sjömän ”utanför spärren” genomgående betraktades som fiender, kanske några i tysk fångenskap kunde repatrieras till hemlandet, knappast från Japansk fångenskap.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nortraship

Ett annat genomgående vittnesmål är hur tyska tillfångatagare förebrår svenska sjömän som ”arbetar för engelsmännen”, som om de själva kunnat påverka fartygets last och trad.

Ett annat exempel är svensken Agne Gustafsson från Höganäs som var sjöman och seglade ut redan 1938 med Amerikaland och hamnade sedan i amerikanska fartyg och hamnade i Fjärran Östern med det grekiska fartyget Nitsa som hade skrotlast från Florida till Yokohama. Här lämnade han och här bytte han till svenska Ningpo som han lämnade i Manila där han gick i land och blev civilanställd byggnadsarbetare för US Army. Han arbetade på de amerikanska befästningarna mot sjösidan vid Corregidor och Baatanöarna. Dessa kustbefästningar hjälpte inte ett dugg eftersom japanerna angrep från landsidan och Agne hamnade i POW-läger på Filippinerna under fruktansvärda förhållanden, och hans svenska papper var borta. Svenska myndigheter kände till honom och gjorde framstötar men de japanska myndigheterna struntade helt enkelt i dessa (kanske för att lägret inte låg hemma i Japan kanske?: min anmärkning).

Efter 3,5 år i lägret vägde han under 40 kilo mot normalt 85 och han tror själv inte att han hade överlevt en månad ytterligare. Efter fältsjukhus blev han i skick att fraktas till San Fransisco där han tog hyra i olika fartyg. 1946 mönstrade han ms Kristina Thordén i New York vars destination var…. Helsingborg med kollast, alltså inte långt från hemmet i Höganäs, så efter 7-8 års frånvaro varav hälften i läger var han åter hemma igen. :) Samtidigt mönstrar en finsk sjökapten jungman bara för att ta sig hemåt efter alla år ute i världen.
Kristina Thorden.jpg

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av Amund » 20 juni 2017, 17:53

Hur många har hört talas om sjökapten Oscar A Malmberg från Färlöv i Skåne? Själv tycker jag det gjorts filmer om mindre intressanta människoöden.

Han föddes i Pataholm, Kalmar 1910 och gick till sjöss tidigt. När Andra världskriget bröt ut hade han nyss lämnat Göteborg som kapten på den fyrmastade barken Abraham Rydberg för resa till Australien, och kom därmed att hamna utanför spärren.
Abraham Rydberg.jpg
För den som inte är bevandrad i fartygens värld ska nämnas att det finns ett uttryck typ; Iron ship – wooden men, Wooden ship – Iron men (fritt ur mitt minne och stavning), med andra ord att på segelfartyg var det sjöfolk av helt annan kvalitet än på maskindrivna fartyg.
1935 Möte med SS Cordoba.jpg
Efter Australien var det inte att tänka på att gå hem till Sverige utan man gick istället till Buenos Aires i Argentina där man bytte ut en stor del av besättningen och man kom därefter att bli sysselsatt i trampfart mellan Syd och Nordamerika. 1943 blev man upplagda i Baltimore och fartyget blev sålt till portugisiska köpare, vid det laget återstod endast två ytterligare svenskar förutom kapten Malmberg av den ursprungliga besättningen.

Kapten Oscar Malmberg gör nu något som jag tror han var ensam om bland svenskar, han tar tjänst i brittiska Royal Navy… 8O Det fanns något som kallades för RNVR, och som betydde Royal Navy Voluntary Reserv och det handlade egentligen om en personalreserv utan nautisk utbildning, men det gäller inte vår vän sjökaptenen Oscar Malmberg – han blir löjtnant/navigationsofficer på hangarfartyget HMS Emperor. :)
HMS Emperor.jpg
HMS Emperor.jpg (9.81 KiB) Visad 1923 gånger
Jag har inga särskilda uppgifter om den tiden, det handlar mest om eskortuppdrag på Nordatlanten men även som stödfartyg vid attack mot Tirpitz och senare Operation Overlord, men vid ett tillfälle inför Overlord eskorterar man en konvoj med trupptransportfartyg över Atlanten med sammanlagt 116.000 soldater ombord. Vid det laget utgjorde Dönitz ubåtar inget större hot men när den nordamerikanska krigslogistiken fått upp farten är det märkligt hur överlägsen och effektiv USA:s militärindustriella kapacitet var under VK2.

Oscar Malmberg hamnar senare på ett annat mindre örlogsfartyg i Medelhavet och senare i Indiska Oceanen där han hamnar i strid med både tyska och japanska ubåtar.

I september 1945 kommer han tillbaka till Sverige och slutar sin karriär som VD för Göteborgstidningen (GT).

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av varjag » 22 juni 2017, 00:57

Här ett kaleidoskop av svenska fartyg - sänkta/skadade av ubåtar:

http://www.uboat.net/allies/merchants/

Bara välj ''Swedish'' i valrutan - och där finns dom alla......

Varjag

Skriv svar