missiltorpedbåtar

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
behulu
Medlem

missiltorpedbåtar

Inlägg av behulu » 8 juli 2014, 16:56

Borde Sverige som Norge införliva dessa fartyg, typ som Skjold. Snabba och välbeväpnade med både sjömålsrobotar och lvrobotar.
Under 50 och 60-talen fanns ju hos oss snabba MTB tex T40 även om de bara hade kanon och torpeder.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: missiltorpedbåtar

Inlägg av tryggve » 8 juli 2014, 21:30

Var det inte så att norska marinen helst ville slippa att köpa Skjold-klassen? Det var väl rätt mycket av industristöd bakom detta?

De bär väl mycket vapen för att vara så pass små, men de känns lite som en kvarleva från kalla kriget. Intressant att de klassas som korvetter av norska flottan.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 9 juli 2014, 22:18

Skjold är ungefär var vi skulle hamnat med YSM (YtStrid Mindre( projektet från 80-talet. fartygen är jäkligt häftiga, som en modern variant av våra gamla robotbåtar. Jag har sett dem i aktion och de är bra på vad de är byggda för, gamla hederliga tjurrusningar mot fienden i hopp om att sänka tonnage. Dessvärre är de väldigt operativt begränsade i sin förmåga. Jag skulle inte rekommendera dem för Kungl. Svenska flottan, framförallt för att de är en-förmågebåtar när vi behöver fartyg för sjöfartskydd och show-of-force i Östersjön. Jag anser vi är klara med l'jeune ëcole, det var en nödlösning som offrade många marina förmågor under 1970-1990 talet.

Sverige behöver en "utsjöflotta med skepp" som de Champs uttryckte det 1937. Kan kompromissa mig till en "lätt utsjöflotta" där vi fyller det akuta behovet av numerär med tex Finsk Haminai patrullbåtsrollen och ersättare av alla bevb 80 och plåtkorvetter. Sedan ett par "lätta kryssare" eller mer PK flottiljledare för sjöfartskydd på oceanerna. Byta lite Gripen en rote Nansen eller danska Iver Huitfelft vore bra

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 10 juli 2014, 02:08

Psilander skrev:Byta lite Gripen en rote Nansen eller danska Iver Huitfelft vore bra
Med ett styckepris på 200 miljoner/Gripen så är det inte "lite" som du måste byta mot en Nansen eller Ivar Huitflet...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 10 juli 2014, 17:13

Tja en division Gripen mot en fregatt är väl rätt rimligt

Skriv svar