Svenska krigsseglare

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Svenska krigsseglare

Inlägg av tyskaorden » 2 februari 2013, 15:27

Det skall då vara en norrman till att uppmärksamma dessa svenska civila sjömän som under andra världskriget seglade på olika civila fartyg som försörjde de allierade med olika förnödenheter inte minst olja. Den norske författaren och vänsterdebattören och tidigare sjömannen Jon Michelet har nu gjort succé med en roman som just handlar om krigseglare (främst norska då men även de svenska) var gäst i Skavlan i fredags och passade då på att framföra en hyllning till dessa svenska sjömän av vilka många fick sätta livet till när deras fartyg sänktes.

De skymtar fram i en del böcker om andra världskriget, men de tycks inte finnas någon heltäckande dokumentation kring dem. Eller är det någon som känner till några böcker?

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Svenska krigsseglare

Inlägg av JohnT » 2 februari 2013, 15:48

tyskaorden skrev:Det skall då vara en norrman till att uppmärksamma dessa svenska civila sjömän som under andra världskriget seglade på olika civila fartyg som försörjde de allierade med olika förnödenheter inte minst olja. Den norske författaren och vänsterdebattören och tidigare sjömannen Jon Michelet har nu gjort succé med en roman som just handlar om krigseglare (främst norska då men även de svenska) var gäst i Skavlan i fredags och passade då på att framföra en hyllning till dessa svenska sjömän av vilka många fick sätta livet till när deras fartyg sänktes.

De skymtar fram i en del böcker om andra världskriget, men de tycks inte finnas någon heltäckande dokumentation kring dem. Eller är det någon som känner till några böcker?

Heltäckande är svårt att finna, men några bra böcker är:

DÖDLIG RESA. Svenska handelsflottans förluster 1939 - 1945
ISBN: 9789185789269 av Areschoug, Richard

Och "Kriget, Staten och Rederierna " av Ingela Karslsson

Mvh
/John

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Svenska krigsseglare

Inlägg av Donkeyman » 2 februari 2013, 16:38

Jag har just läst första delen av Jon Michelts trilogi om krigsseglarna. Och jag tycker bara att den är STOR. En underbar tegelsten av en lunta. Så jag längtar till hösten när del 2 kommer. En bok jag verkligen rekommenderar.

Samtidigt skall jag säga att på 1960- och 70-talen seglade jag i lag med flera Svenska krigsseglare och lyssnade till deras berättelser. Som var minst sagt hårresande. Inte minst när Svenska staten som tack för deras insats konfiskerade deras krigsriskersättning med motiveringen: "Det är ju sjömän, får de så mycket pengar så kommer de bara att supa upp dem".

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Svenska krigsseglare

Inlägg av TomTop » 2 februari 2013, 23:35

min farbror seglade för engelsmännen på konvoj fartyg, blev torpederad en gång.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Svenska krigsseglare

Inlägg av tyskaorden » 3 februari 2013, 20:48

Tack för tipsen och berättelserna, Dödlig resa har jag faktiskt införskaffat via SMB. Ja det var svinigt av staten att konfiskera krigsseglarnas risktillägg.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Svenska krigsseglare

Inlägg av Stefan » 10 februari 2013, 16:34

Donkeyman skrev: flera Svenska krigsseglare och lyssnade till deras berättelser. Som var minst sagt hårresande. Inte minst när Svenska staten som tack för deras insats konfiskerade deras krigsriskersättning med motiveringen: "Det är ju sjömän, får de så mycket pengar så kommer de bara att supa upp dem".
En del blev också fängslade efter kriget, "eftersom de inte fullgjort svensk värnplikt trots att de hade åren inne".
Har jag hört.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Svenska krigsseglare

Inlägg av unmo300 » 5 april 2023, 22:43

Norska serien Krigsseglaren finns nu på Netflix. https://www.netflix.com/se/title/81643922

Skriv svar