Sterling-motor

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Sterling-motor

Inlägg av gostap » 9 juli 2012, 20:51

Hurdan är effekten i en Sterlingmotor? Tänker företrädesvis på de som sitter i sv.ubåtar. Vilken effekt rör det sig om? Används de för drivning eller laddning av batterierna?
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Re: Sterling-motor

Inlägg av Perman » 9 juli 2012, 22:23

Alla Stirling (ej Sterling ;-)) motorer som sitter i de svenska ubåtarna har en effekt av 75 KW eller 102 HP, och det finns två st i svenska ubåtar. I Näcken satt det första generationens Stirlingmotorer, i Gotlandsklassen sitter det andra generationens och i Södermanlandsklassen tredje generationens, men jag vet inte vad som skiljer dom. I japanska ubåten Asashio sitter fyra av Kockums Stirling motorer av andra generationen med en total effekt av 260 KW (hon används som experimentubåt för utveckling av Stirlingsystemet), och den senaste japanska Soryu klassen har fyra av Kockums Stirling motorer av tredje generationen (okänd effekt). För en ev. AIP konvertering av den australiska Collins klassen planerades sex Stirling motorer.

Stirlingmotorerna används så vitt jag vet både för framdrivning och/eller för laddning. Det normala när man använder Stirlingmotorerna i en ubåt med två Stirling motorer tror jag är att en används för framdrivningen (~5 knop) och den andra för laddning och för "hotel load", dvs. för driften av all elektronik, eldledning, hydrofoner, AC, kylning, belysning, matlagning m.m. Det går säkert att använda bägge Stirlingmotorerna för framdriften och ta resten från batterierna, men fartvinsten är liten och man drar ju dessutom ur batterierna. Genom att (i ett nödläge?) använda alla Stirling motorerna enbart för laddningen så borde man kunna förlänga räckvidden i u-läge jämfört med om man bara kör på batterierna, men jag vet inte hur mycket den skulle förlängas i så fall. Förmodligen relativt marginellt, men i ett ev. nödläge så är man nog tacksam för varje liten möjlighet att ladda batterierna.

/Per

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 9 juli 2012, 22:56

Perman skrev:Alla Stirling (ej Sterling ;-)) motorer som sitter i de svenska ubåtarna har en effekt av 75 KW eller 102 HP, och det finns två st i svenska ubåtar. I Näcken satt det första generationens Stirlingmotorer, i Gotlandsklassen sitter det andra generationens och i Södermanlandsklassen tredje generationens, men jag vet inte vad som skiljer dom. I japanska ubåten Asashio sitter fyra av Kockums Stirling motorer av andra generationen med en total effekt av 260 KW (hon används som experimentubåt för utveckling av Stirlingsystemet), och den senaste japanska Soryu klassen har fyra av Kockums Stirling motorer av tredje generationen (okänd effekt). För en ev. AIP konvertering av den australiska Collins klassen planerades sex Stirling motorer.

Stirlingmotorerna används så vitt jag vet både för framdrivning och/eller för laddning. Det normala när man använder Stirlingmotorerna i en ubåt med två Stirling motorer tror jag är att en används för framdrivningen (~5 knop) och den andra för laddning och för "hotel load", dvs. för driften av all elektronik, eldledning, hydrofoner, AC, kylning, belysning, matlagning m.m. Det går säkert att använda bägge Stirlingmotorerna för framdriften och ta resten från batterierna, men fartvinsten är liten och man drar ju dessutom ur batterierna. Genom att (i ett nödläge?) använda alla Stirling motorerna enbart för laddningen så borde man kunna förlänga räckvidden i u-läge jämfört med om man bara kör på batterierna, men jag vet inte hur mycket den skulle förlängas i så fall. Förmodligen relativt marginellt, men i ett ev. nödläge så är man nog tacksam för varje liten möjlighet att ladda batterierna.

/Per
Intressant, stort tack för svaret. Läste nämligen någonstans att de hade en effekt runt 100-150hkr men trodde det var en felskrivning...Trodde inte den lilla effekten räckta att generera någon fart utan bara användes för laddning vid bottenläge o dylikt.
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 17 maj 2020, 15:42

Den här tråden passar väl egentligen bättre under militär teknikhistoria, men en av världens förmodligen kunnigaste ubåtsexperter (utanför den militära världen) ger här sin syn på Gotlands-klassens uppgradering och på Kockums Stirling AIP tillsatsmaskineri:

https://www.forbes.com/sites/hisutton/2 ... 621ba42bfb

Intressant att han inte helt utesluter laddning av batterierna med Stirling AIP maskineriet, utan säger att det är ineffektivt. Det tyder på att det inte är förstahandsvalet för att ladda batterierna (vilket många säkert redan har gissat), men att det ändå är en om inte lösning så i varje fall ett alternativ i extrema lägen när ubåten inte kan snorkla eller inta ytläge för att ladda.

/Per

Skriv svar