Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Hm ... Ett tag sedan jag besökte detta forum. Knepig fråga. För ett ögonblick tänkte jag på Mountbatten pink. Men det var ju under andra världskriget.
Med vänlig hälsning,
Lars A
Lars A
-
johanmmolin
- Medlem
Jag tror faktiskt att du har rätt (illustrationen visar ju en brittisk örlogsflagga).
Eller som general Montgomery kommenterade Mountbatten: "He had three ships sunk under him. THREE ships ..."
Eller som general Montgomery kommenterade Mountbatten: "He had three ships sunk under him. THREE ships ..."
-
Femtiotrean
- Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/Mountbatten_pink
https://www.colourstudies.com/blog/2020 ... atten-pink
Lars har frågan!
(And I'll get me coat...)
Tycker det var en bra fråga.
Tack! Jag hade inte riktigt förväntat mig att få bollen och jag kan bara instämma i att det var en riktigt bra fråga. Klurig!
Nästa fråga är inte alls så fantasifull - kanske man kan säga - men rör ett fartyg som, åtminstone i en källa, beskrivits med de utmärkande dragen: "Två master, två smala skorstenar, skrovet relativt lågt och långt. Radiella slitsar i hjulhusen, ..."
Hon verkar ha levt ett ganska lugnt liv och förutom där hon byggdes verkar hon inte ha lämnat sina "hemmahamnar".
Vem var hon?
Nästa fråga är inte alls så fantasifull - kanske man kan säga - men rör ett fartyg som, åtminstone i en källa, beskrivits med de utmärkande dragen: "Två master, två smala skorstenar, skrovet relativt lågt och långt. Radiella slitsar i hjulhusen, ..."
Hon verkar ha levt ett ganska lugnt liv och förutom där hon byggdes verkar hon inte ha lämnat sina "hemmahamnar".
Vem var hon?
Med vänlig hälsning,
Lars A
Lars A
Här är en annan, något bättre, bild som visar hennes långa och låga skrov.
Hon var inte "född" i det land hon levde och verkade i och man kan nog säga att för de flesta av oss rörde hon sig i en fantasivärld. Hennes gäster var ofta prominenta och när det var dags för någon betydande stapelavlöpning var hon gärna på plats.
Hon var inte "född" i det land hon levde och verkade i och man kan nog säga att för de flesta av oss rörde hon sig i en fantasivärld. Hennes gäster var ofta prominenta och när det var dags för någon betydande stapelavlöpning var hon gärna på plats.
Med vänlig hälsning,
Lars A
Lars A
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
kan det vara hjulångaren Queen Victoria??
Tyvärr inte Markus!
Gåtans hjulångare var ritad av James Ash och efter färdigställande gick hon söderut för att överlämnas till sin ägare. I juli 1858 befann hon sig i Venedig och gick sedan utmed dalmatiska kusten med sina två "prominenta gäster". Den 4 oktober samma år var det så dags att besöka den första stapelavlöpningen.
Gåtans hjulångare var ritad av James Ash och efter färdigställande gick hon söderut för att överlämnas till sin ägare. I juli 1858 befann hon sig i Venedig och gick sedan utmed dalmatiska kusten med sina två "prominenta gäster". Den 4 oktober samma år var det så dags att besöka den första stapelavlöpningen.
Med vänlig hälsning,
Lars A
Lars A
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Kan de prominenta gästerna då månne vara kung Viktor Emanuel II av Savojen/Italien med kronprins?
Ärkehertigen Maximilian - hade jakt nämnd - Fantasie> snarlik med frågans djärva linjer …..rörde hon sig i en fantasivärld.
Kan det vara denna ?
Varjag
Bra svar och det är Varjag som prickat rätt.
Det är den osedvanligt behagfulla jakten Fantasie byggd 1857–1858 av G. Rennie & Sons, London, Thames Iron Works and Shipbuilding Company, London. Hon var på 292,27 ton och levererades den 7 maj 1858 trots att den kontrakterade farten på 15 knop inte uppnåddes. Med ärkehertig Ferdinand Max med gemål ombord paddlade hon sig fram utmed den dalmatiska kusten samma år och stapelavlöpningen var linjeskeppet Kaisers. Den sista stapelavlöpningen Fantasie deltog i (med hovet ombord) var slagskeppet Viribus Unitis. Fantasie ströks ur rullorna 1913.
Varjag får fantisera vidare.
Det är den osedvanligt behagfulla jakten Fantasie byggd 1857–1858 av G. Rennie & Sons, London, Thames Iron Works and Shipbuilding Company, London. Hon var på 292,27 ton och levererades den 7 maj 1858 trots att den kontrakterade farten på 15 knop inte uppnåddes. Med ärkehertig Ferdinand Max med gemål ombord paddlade hon sig fram utmed den dalmatiska kusten samma år och stapelavlöpningen var linjeskeppet Kaisers. Den sista stapelavlöpningen Fantasie deltog i (med hovet ombord) var slagskeppet Viribus Unitis. Fantasie ströks ur rullorna 1913.
Varjag får fantisera vidare.
Med vänlig hälsning,
Lars A
Lars A
Tack Lars A
Jag kunde inte hitta foton av ''Fantasibåten'' - bara ''trycktavlor''
Men hennes ovanliga silhuett - med däcks-och-hjulhus
mellan skorstenarna var mycket särskilda…….och ledde mig på rätt spar >
Dina bägge fotografier - avslöjar kvickt varför hon inte kunde uppnå kontraktsfarten > hon ligger inte djupt nog för skovelhjulen
''att bita ordentligt'' …….
En jättebra fråga !
Ny kommer, Varjag
Jag kunde inte hitta foton av ''Fantasibåten'' - bara ''trycktavlor''
mellan skorstenarna var mycket särskilda…….och ledde mig på rätt spar >
Dina bägge fotografier - avslöjar kvickt varför hon inte kunde uppnå kontraktsfarten > hon ligger inte djupt nog för skovelhjulen
''att bita ordentligt'' …….
En jättebra fråga !
Ny kommer, Varjag
OK - nästa:
Vi söker namn och skrovtyp för denna, ganska
passagerarsångare…..?
Varjag
Vi söker namn och skrovtyp för denna, ganska
passagerarsångare…..?
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Alltså, jag får associationer till en banan ...