Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Gjutarn
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 115
Blev medlem: 14 juni 2010, 21:17

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Gjutarn » 14 maj 2013, 21:06

rödluvan.jpg
rödluvan.jpg (5.8 KiB) Visad 470 gånger
Tja, på var och varannan bild på Costeau, bär han sin röda luva.
Stefan
Edit: Punkt

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2554
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av gostap » 14 maj 2013, 23:06

:)
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2554
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av gostap » 17 maj 2013, 11:08

Hallå?! Totaldött här ju?
Vilket är fartyget och vad har hänt?
Vad är unikt med tankern?
Bilagor
burnedout.jpg
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Gamleeken
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 3 maj 2013, 15:48

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Gamleeken » 17 maj 2013, 11:44

Seawise Giant - världens längsta (458 meter) och tyngsta fartyg.
Bombas av Irak 1988. Har sedan bärgats.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2554
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av gostap » 17 maj 2013, 17:20

Ojdå, det gick fort men icke desto mindre är det helt rätt! Träffades av en Exocet. Numera skrotad

Din fråga..:)
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 26 maj 2013, 12:45

Innan denna tråd slocknar - en
ensam bog.jpg
ensam bog.jpg (48.13 KiB) Visad 358 gånger
Vems, var, varför? Varjag

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2554
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av gostap » 26 maj 2013, 20:47

Något amerikanskt?
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 26 maj 2013, 21:50

Japp.....
bogbogsering II.jpg
bogbogsering II.jpg (101.89 KiB) Visad 329 gånger
Varjag

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2554
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av gostap » 27 maj 2013, 07:52

Då borde det vara USS Washington,s närkontakt med Uss Indiana 1944
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 27 maj 2013, 11:39

gostap skrev:Då borde det vara USS Washington,s närkontakt med Uss Indiana 1944
Faktiskt inte......
tappade hakan.jpg
tappade hakan.jpg (57.23 KiB) Visad 304 gånger
- och - en hel del annat......

Varjag

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2554
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av gostap » 27 maj 2013, 13:16

Kan Hon varit ute o åkt med Amiral Halsey?? ;)
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 27 maj 2013, 23:44

gostap skrev:Kan Hon varit ute o åkt med Amiral Halsey?? ;)
Nånting mycket liknande, men sex månader efter Halseys storm....... :wink:

Varjag

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2554
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av gostap » 28 maj 2013, 11:24

Ok, trodde någon hugad...
USS Pittsburgh
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 28 maj 2013, 12:16

gostap skrev:Ok, trodde någon hugad...
USS Pittsburgh
Rätt svar. Lätta kryssaren USS PITTSBURGH körde in i en cyklon den 4:e juni 1945.....36 sekundmeter - 20 meters vågor...
Tidigt morgonen den 5:e blåste flygplanet av katapulten och hamnade på akterdäcket...Strax efteråt satte hon näsan i ett
''vågberg'' - däcksplåtarna sprack och - hela bogpartiet reste sig lodrätt - innan det bröts av men fortsatte flyta med den luft det innehöll.....
Det måste ha varit en otrolig och fasansfull upplevelse i stormen - att se det hända :roll:

Med skickliga maskinmanövrer lyckades dom undvika kollision med bogpartiet, stämpla de blottlagda förskotten - och dreja så hon tog sjön kranbalksvis för att skona det skadade skrovet. När stormen bedarrat - linkade PITTSBURGH till
Guam för egen maskin med 5-6 knop och kom dit den 10:e.

Bogserbåten USS MUNSEE - hittade det ännu flytande bogstycket och tog det under bogsering till Guam....
USS MUNSEE sliter och drar.jpg
USS MUNSEE sliter och drar.jpg (42.19 KiB) Visad 235 gånger
Frågebilden visade bogen vid en verkstadspråm på Guam. Kryssaren reparerades provisoriskt och seglade hem till
Bremertons Navy Yard. Under tiden hade förskeppet skämtsamt fått namnet USS McKEESPORT (en förstad till Pittsburgh)
och där talades om ''världens längsta kryssare - skrovet i Bremerton och stäven i Guam'' :)

gostaps tur fråga, Varjag

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2554
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av gostap » 29 maj 2013, 23:10

då håller vi oss under ytan t.v.
Vem har gått i kvav här?
Bilagor
vrak.jpg
vrak.jpg (24.01 KiB) Visad 658 gånger
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Låst