Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Tja, på var och varannan bild på Costeau, bär han sin röda luva.
Stefan
Edit: Punkt
Stefan
Edit: Punkt
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Hallå?! Totaldött här ju?
Vilket är fartyget och vad har hänt?
Vad är unikt med tankern?
Vilket är fartyget och vad har hänt?
Vad är unikt med tankern?
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Seawise Giant - världens längsta (458 meter) och tyngsta fartyg.
Bombas av Irak 1988. Har sedan bärgats.
Bombas av Irak 1988. Har sedan bärgats.
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Ojdå, det gick fort men icke desto mindre är det helt rätt! Träffades av en Exocet. Numera skrotad
Din fråga..
Din fråga..
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Innan denna tråd slocknar - en
Vems, var, varför? Varjag
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Japp.....
Varjag
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Då borde det vara USS Washington,s närkontakt med Uss Indiana 1944
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Faktiskt inte...... - och - en hel del annat......gostap skrev:Då borde det vara USS Washington,s närkontakt med Uss Indiana 1944
Varjag
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Kan Hon varit ute o åkt med Amiral Halsey?? 
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Nånting mycket liknande, men sex månader efter Halseys storm.......gostap skrev:Kan Hon varit ute o åkt med Amiral Halsey??
Varjag
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Ok, trodde någon hugad...
USS Pittsburgh
USS Pittsburgh
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Rätt svar. Lätta kryssaren USS PITTSBURGH körde in i en cyklon den 4:e juni 1945.....36 sekundmeter - 20 meters vågor...gostap skrev:Ok, trodde någon hugad...
USS Pittsburgh
Tidigt morgonen den 5:e blåste flygplanet av katapulten och hamnade på akterdäcket...Strax efteråt satte hon näsan i ett
''vågberg'' - däcksplåtarna sprack och - hela bogpartiet reste sig lodrätt - innan det bröts av men fortsatte flyta med den luft det innehöll.....
Det måste ha varit en otrolig och fasansfull upplevelse i stormen - att se det hända
Med skickliga maskinmanövrer lyckades dom undvika kollision med bogpartiet, stämpla de blottlagda förskotten - och dreja så hon tog sjön kranbalksvis för att skona det skadade skrovet. När stormen bedarrat - linkade PITTSBURGH till
Guam för egen maskin med 5-6 knop och kom dit den 10:e.
Bogserbåten USS MUNSEE - hittade det ännu flytande bogstycket och tog det under bogsering till Guam.... Frågebilden visade bogen vid en verkstadspråm på Guam. Kryssaren reparerades provisoriskt och seglade hem till
Bremertons Navy Yard. Under tiden hade förskeppet skämtsamt fått namnet USS McKEESPORT (en förstad till Pittsburgh)
och där talades om ''världens längsta kryssare - skrovet i Bremerton och stäven i Guam''
gostaps tur fråga, Varjag
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
då håller vi oss under ytan t.v.
Vem har gått i kvav här?
Vem har gått i kvav här?
- Bilagor
-
- vrak.jpg (24.01 KiB) Visad 658 gånger
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"