Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Andra än Tyskland?
USA, Sovjet/Ryssland,England,Frankrike, Kina, Japan,Indien.....Brasilien & Pakistan under utveckling. Vet ej hur långt dom kommit.
har jag glömt nån????
Varjag
USA, Sovjet/Ryssland,England,Frankrike, Kina, Japan,Indien.....Brasilien & Pakistan under utveckling. Vet ej hur långt dom kommit.
har jag glömt nån????
Varjag
Jag var ute efter ytfartyg inte ubåtar så listan ska snarare bli kortarevarjag skrev:Andra än Tyskland?
har jag glömt nån????
Varjag
Mvh
/John
Oops, min missuppfattning
Bara fyra, USA, Sovjet/Ryssland, Tyskland, Japan. Med Kinesiska ''planer'' på ett hangarfartyg ännu ej kölsträckt....
Varjag
Bara fyra, USA, Sovjet/Ryssland, Tyskland, Japan. Med Kinesiska ''planer'' på ett hangarfartyg ännu ej kölsträckt....
Varjag
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 21 gånger.
En till!varjag skrev:Oops, min missuppfattning![]()
Bara fyra, USA, Sovjet/Ryssland, Tyskland, Japan. Med Kinesiska ''planer'' på ett hangarfartyg ännu en kölsträckt....
Varjag
ledtråd:
kustjägare, fast inte..
- Per Andersson
- Medlem
Gills inte båtar döpta efter arméfolk?varjag skrev:Oops, min missuppfattning![]()
Grodorna har ju en liten flattop som ibland fungerar.....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Charles_de_Gaulle_(R91)
No one can prevent me from raising towers in babylon
Per Andersson skrev:Gills inte båtar döpta efter arméfolk?varjag skrev:Oops, min missuppfattning![]()
dc skrev:Grodorna har ju en liten flattop som ibland fungerar.....
Tillsammans har ni fått ihop svaret.
Vem tar nästa fråga
Mvh
/John
Vi väntar på en fråga från antingen dc eller Per, först till kvarn helt enkelt.
/Marcus
/Marcus
Hade glömt det hela... Ber om ursäkt. Skall se vad jag kan åstadkomma under dagen....Marcus Wendel skrev:Vi väntar på en fråga från antingen dc eller Per, först till kvarn helt enkelt.
/Marcus
Då testar vi en ny fråga.
Vilken är trotjänaren som drar upp lite svall i kanalen?
Vilken är trotjänaren som drar upp lite svall i kanalen?
- Bilagor
-
- Svall.jpg (50.1 KiB) Visad 261 gånger
Liknar en kanalseglare till salu på Djurgårdsvarvet...Slänger in en chansning..Svanefjord av Visingsö?
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Denna skutan har gått i kustfart....Och kanalfart och till England ibland. Hela historien vet jag inte men togs ur tjänst för något år sedan..efter ca 135 år....gostap skrev:Liknar en kanalseglare till salu på Djurgårdsvarvet...Slänger in en chansning..Svanefjord av Visingsö?
Hmmm... svarade på detta men inlägget kom aldrig på plats... märkligt. Testar igen. Jag tror att detta handlar om "Sydfart". Tycker man kan se en blågul i flaggspelet? Hon redades på 90-talet vet jag av några lärare (!) som hade något kontrakt på betor mellan några kusthamnar - där var en tidningsartikel om detta i jag tror det var GP för många år sedan. Helt fantastiskt - om det nu är samma - att hon gick i trafik så sent som till förra året!
Och där har vi träff i målet. Sydfart, den gamla damen som närmar sig 140 år gick i full drift fram till förra året...Sandhero skrev:Hmmm... svarade på detta men inlägget kom aldrig på plats... märkligt. Testar igen. Jag tror att detta handlar om "Sydfart". Tycker man kan se en blågul i flaggspelet? Hon redades på 90-talet vet jag av några lärare (!) som hade något kontrakt på betor mellan några kusthamnar - där var en tidningsartikel om detta i jag tror det var GP för många år sedan. Helt fantastiskt - om det nu är samma - att hon gick i trafik så sent som till förra året!
Vad jag vet var det en nästan lika gammal man... som var befälhavare. Hon gick bla till Karlshamn med råvaror till oljefabriken.
Välkommen till Skalman förresten, alltid roligt att få in nya kunniga förmågor.
Din fråga/ dc
Tack för både ord och välkomnande dc! Har lite mycket att göra återstoden av veckan, så kanske jag kan återkomma vid första bästa tillfälle lite senare. Lämnar frågan öppen för stunden till annan sjöfartshistoriker!