Skepparhistorier
Re: Skepparhistorier
Hur i hela friden vågade man skicka en hel division med ett fartyg? Visserligen var RMS-fartygen snabba men en torped är också snabb och risken för att en ubåt skulle råka hamna i skottläge kan ju inte ha varit helt obefintlig 1942?
Re: Skepparhistorier
zick-zackrutt, 28.5 knop och "stanna inte för någon".Sarvi skrev:Hur i hela friden vågade man skicka en hel division med ett fartyg? Visserligen var RMS-fartygen snabba men en torped är också snabb och risken för att en ubåt skulle råka hamna i skottläge kan ju inte ha varit helt obefintlig 1942?
Vilket kostade 337 sjömän ombord på den lätta kryssaren HMS Curacoa livet.
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Curacoa_(D41)
/Håkan
Re: Skepparhistorier
Efter kollisionen.......
Varjag
Notera den grova avmagnetiseringsslingan - runt hela skrovet.....Varjag
Re: Skepparhistorier
En ubåt är dock inte alls särskillt snabb, och en torped går inte särskillt långt. Även om en ubåt skulle råka befinna sig optimalt för ett sådant fartyg så har man bara en ganska kort tid på sig att få ett bra torpedskott - och med den höga farten måste detta ske när målet fortfarande kommer emot en - svårt att bedömma vinkel/kurs och avstånd. Att skjuta när man ser skeppet från sidan - så har torpeden visserligen ett litet fartövertag men inte nog räckvidd "för att hinn ikapp" innan bränslet/batteriet tar slut. I och med sicksack-kursen kan det vara mycket svårt att få en träff. Därtill, även om man träffar så är det inte slut för trupptransporten, redan Titanic hade nog vattentäta skott för att klara allt utom just en reva från ett isberg längs halva skrovet.Sarvi skrev:Hur i hela friden vågade man skicka en hel division med ett fartyg? Visserligen var RMS-fartygen snabba men en torped är också snabb och risken för att en ubåt skulle råka hamna i skottläge kan ju inte ha varit helt obefintlig 1942?
/"praktisk erfarenhet" från Silent Hunter- ubåtssimulator.
Re: Skepparhistorier
gunship skrev:
Samtida teckningar - fantiserar om en enorm ''reva'' 60-75 meter lång och meterbred -
OM - den hade varit sann - hade fartyget sjunkit inom 10-15 minuter och med mycket få överlevande.
Som det var, tog det 2 timmar och 40 minuter - innan fartyget slutligen sjönk.
Vilket pekar mot ett vattenintag omkring 160 ton per minut - och teorin om tusentals nitar - som ''poppade'' vid
kontakten med isberget, och rubbade - med utan att riva upp plåtarna.
De första 70-75 minuterna medan ånga fanns att driva pumparna - kastades hundratals ton atlant - tillbaka.
Allteftersom pannorna släcktes - och dånet från rusånga som ventilerades bort (omvittnat av överlevande) dog
ut, minskades och slutligen bortföll - pumparna. De sista ångkapaciteten gavs till generatorerna för att hålla
ljusen brinnande.
Varjag
Den där ''revan längs halva skrovet'' - är en svårdödad legend om TITANIC's öde.redan Titanic hade nog vattentäta skott för att klara allt utom just en reva från ett isberg längs halva skrovet.
Samtida teckningar - fantiserar om en enorm ''reva'' 60-75 meter lång och meterbred -
OM - den hade varit sann - hade fartyget sjunkit inom 10-15 minuter och med mycket få överlevande.
Som det var, tog det 2 timmar och 40 minuter - innan fartyget slutligen sjönk.
Vilket pekar mot ett vattenintag omkring 160 ton per minut - och teorin om tusentals nitar - som ''poppade'' vid
kontakten med isberget, och rubbade - med utan att riva upp plåtarna.
De första 70-75 minuterna medan ånga fanns att driva pumparna - kastades hundratals ton atlant - tillbaka.
Allteftersom pannorna släcktes - och dånet från rusånga som ventilerades bort (omvittnat av överlevande) dog
ut, minskades och slutligen bortföll - pumparna. De sista ångkapaciteten gavs till generatorerna för att hålla
ljusen brinnande.
Varjag
Re: Skepparhistorier
Ja, jag är medvetem om att plåtarna sas. satt kvar och snarare att de vattentäta fogarna ej längre höll tätt Det är väl sällan överhuvudtaget det blir ett gapande hål i skrovet - inte min mening att hålla denna myt vid liv.
Det jag menade var främst att hon var gjord för att hålla sig flytande med 4 av 16 vattentäta compartmens fyllda, men isberget skadade fem. Till trupptransportsfrågan; en torpedträff skadar troligen ett, kanske två. Dock sjönk väl någon systef till just Titanic efter att kört på en mina, så mitt resonemang kanske är "moot"...
Det jag menade var främst att hon var gjord för att hålla sig flytande med 4 av 16 vattentäta compartmens fyllda, men isberget skadade fem. Till trupptransportsfrågan; en torpedträff skadar troligen ett, kanske två. Dock sjönk väl någon systef till just Titanic efter att kört på en mina, så mitt resonemang kanske är "moot"...
Re: Skepparhistorier
Teorin om "revan längs halva skrovet" kommer från den slutsats som den Engelska officiella haveriundersökningen kom fram till. Byggnadsvarvet Harland & Wolf kom med en avvikande teori som förkastades den gången. Den stora revan betraktades som sanning i ungefär 60 år trots att den inte var kompatibel med ens elementär stabilitetslära. Men när vraket hade hittats och man kunde göra undersökningar med moderna metoder visade det sig att varvet hade rätt och att det var kommisionen som hade fel.varjag skrev: Den där ''revan längs halva skrovet'' - är en svårdödad legend om TITANIC's öde.
Samtida teckningar - fantiserar om en enorm ''reva'' 60-75 meter lång och meterbred
...................
Allteftersom pannorna släcktes - och dånet från rusånga som ventilerades bort (omvittnat av överlevande) dog
ut, minskades och slutligen bortföll - pumparna. De sista ångkapaciteten gavs till generatorerna för att hålla
ljusen brinnande. Varjag
När det gäller att man höll ånga in i det sista så friställdes alla lämpare och ett antal eldare enligt den klassiska ordern "every man for himself". Däremot fortsatte maskinisterna att arbeta in i det sista för att hålla pumpar och belysning i gång. Tack vare fartygets konstruktion där de vattentäta skotten inte gick ända upp till det vattentäta däcket (main deck) så gick inte heller nödutgångarna upp till detta. Därmed blev de med tiden instängda. Vilket de självfallet visste - men de gjorde "sin plikt" in i det sista. Alla maskinister omkom. Det finns ett stort momument över dem i Southampton.
Slutligen en liten notis. Efter "Titanic" tog det ungefär två år för sjöfartens flaggstater att arbeta fram ett omfattande internationellt regelverk "SOLAS" som sedan dess reglerar säkerheten till sjöss. Detta fixade man på två år utan moderna kommunikationer. I dagens samhälle med flygresor och telekommunikation tar det 7-8 år att ändra på några små paragrafer i SOLAS. Vilket visar att mänskligheten inte har blivit effektivare på 100 år.
Re: Skepparhistorier
Och här - https://en.wikipedia.org/wiki/Titanic_E ... outhamptonVilket de självfallet visste - men de gjorde "sin plikt" in i det sista. Alla maskinister omkom.
Man vill gärna tro - att ängelns vingar bar dom direkt till Paradiset....
Varjag
Re: Skepparhistorier
Apropå Titanic så var jag häromåret i Belfast och blev ivägsläpad av grabben till det hyfsat nya Titanic Belfast museum.
Klart underhållande i ett par timmar.
MVH
Hans
Klart underhållande i ett par timmar.
MVH
Hans
Re: Skepparhistorier
Ingen skepparhistoria, men jag hittade ingen lämpligare tråd att posta detta fynd i:
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13833
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Skepparhistorier
Var hittade du den?
Re: Skepparhistorier
Beviset för att båtmaffian är skruvade på ett lustigt sätt.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Skepparhistorier
- är den absoluta Sanningenett lustigt sätt…..
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11241
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Skepparhistorier
Sverige och familj ska besökas, och för ett besök i hemlandet behövs språklig uppfriskning - och vad är bättre än historieberättarens Frans G Bengtssons härligt ålderdomliga svenska för att komma in i svenskhetens alla språkliga krumelurer. Den svenska släkten må skratta åt min över ett havt decennium gamla vokabulär, men ett bättre språkligt underlag än vad Röde Orms fader bjöd oss på är svårhittad.
Där läste jag i samlingen "Folk som sjöng" en essay över "Konsten att ljuga". Flertalet icke oävna lögnexemplar förde fram till följande:
"Allt vad vi landkrabbor förmått åstadkomma ifråga om lögn, sjunker emellertid ner till torftig och färglös prosa i jämförelse med det, som skänkts oss av havens väderbitna resenärer. Dessa är icke män av samma art som vi; de talar ett mystiskt och halvförstått språk, fullt av underbara terminologier och tropiska besvärjelser; de är dyrkare av främmande gudar, - elementens andar, som vi stackare endast känner genom hörsägen. De har hållit om roder och skot, när vi hållit i våra hattars brätten, och har stått mellan stormen och den salta sjön, när vi dvalts under ett med möda bemästrat paraply. De har beträtt alla stränder, och har talat med alla förskingringars folk, under det vi tränat vår sittmuskulatur. grubblande över självmedvetandets transcendentala enfaldighet."
I sanning, härligt, härligt!
Mvh Hans K
Där läste jag i samlingen "Folk som sjöng" en essay över "Konsten att ljuga". Flertalet icke oävna lögnexemplar förde fram till följande:
"Allt vad vi landkrabbor förmått åstadkomma ifråga om lögn, sjunker emellertid ner till torftig och färglös prosa i jämförelse med det, som skänkts oss av havens väderbitna resenärer. Dessa är icke män av samma art som vi; de talar ett mystiskt och halvförstått språk, fullt av underbara terminologier och tropiska besvärjelser; de är dyrkare av främmande gudar, - elementens andar, som vi stackare endast känner genom hörsägen. De har hållit om roder och skot, när vi hållit i våra hattars brätten, och har stått mellan stormen och den salta sjön, när vi dvalts under ett med möda bemästrat paraply. De har beträtt alla stränder, och har talat med alla förskingringars folk, under det vi tränat vår sittmuskulatur. grubblande över självmedvetandets transcendentala enfaldighet."
I sanning, härligt, härligt!
Mvh Hans K
Re: Skepparhistorier
Fick mig att tänka på.
Från filmen med samma namn.
MVH
Hans
Från filmen med samma namn.
MVH
Hans