Skepparhistorier

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5942
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Skepparhistorier

Inlägg av Sarvi » 25 april 2016, 14:15

Hur i hela friden vågade man skicka en hel division med ett fartyg? Visserligen var RMS-fartygen snabba men en torped är också snabb och risken för att en ubåt skulle råka hamna i skottläge kan ju inte ha varit helt obefintlig 1942?

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1510
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Skepparhistorier

Inlägg av HJ » 25 april 2016, 14:57

Sarvi skrev:Hur i hela friden vågade man skicka en hel division med ett fartyg? Visserligen var RMS-fartygen snabba men en torped är också snabb och risken för att en ubåt skulle råka hamna i skottläge kan ju inte ha varit helt obefintlig 1942?
zick-zackrutt, 28.5 knop och "stanna inte för någon".

Vilket kostade 337 sjömän ombord på den lätta kryssaren HMS Curacoa livet.

https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Curacoa_(D41)

/Håkan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Skepparhistorier

Inlägg av varjag » 25 april 2016, 22:15

Efter kollisionen.......
med 28 knop i høg sjø.jpg
med 28 knop i høg sjø.jpg (16.7 KiB) Visad 1936 gånger
bucklad bog.jpg
bucklad bog.jpg (6.83 KiB) Visad 1936 gånger
bend.jpg
bend.jpg (27.82 KiB) Visad 1936 gånger
Notera den grova avmagnetiseringsslingan - runt hela skrovet.....
Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Skepparhistorier

Inlägg av gunship » 26 april 2016, 00:37

Sarvi skrev:Hur i hela friden vågade man skicka en hel division med ett fartyg? Visserligen var RMS-fartygen snabba men en torped är också snabb och risken för att en ubåt skulle råka hamna i skottläge kan ju inte ha varit helt obefintlig 1942?
En ubåt är dock inte alls särskillt snabb, och en torped går inte särskillt långt. Även om en ubåt skulle råka befinna sig optimalt för ett sådant fartyg så har man bara en ganska kort tid på sig att få ett bra torpedskott - och med den höga farten måste detta ske när målet fortfarande kommer emot en - svårt att bedömma vinkel/kurs och avstånd. Att skjuta när man ser skeppet från sidan - så har torpeden visserligen ett litet fartövertag men inte nog räckvidd "för att hinn ikapp" innan bränslet/batteriet tar slut. I och med sicksack-kursen kan det vara mycket svårt att få en träff. Därtill, även om man träffar så är det inte slut för trupptransporten, redan Titanic hade nog vattentäta skott för att klara allt utom just en reva från ett isberg längs halva skrovet.

/"praktisk erfarenhet" från Silent Hunter- ubåtssimulator.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Skepparhistorier

Inlägg av varjag » 27 april 2016, 01:19

gunship skrev:
redan Titanic hade nog vattentäta skott för att klara allt utom just en reva från ett isberg längs halva skrovet.
Den där ''revan längs halva skrovet'' -
titanic-resonance-reality_2.jpg
titanic-resonance-reality_2.jpg (169.25 KiB) Visad 1876 gånger
är en svårdödad legend om TITANIC's öde.
Samtida teckningar - fantiserar om en enorm ''reva'' 60-75 meter lång och meterbred - 8O

OM - den hade varit sann - hade fartyget sjunkit inom 10-15 minuter och med mycket få överlevande.

Som det var, tog det 2 timmar och 40 minuter - innan fartyget slutligen sjönk.

Vilket pekar mot ett vattenintag omkring 160 ton per minut - och teorin om tusentals nitar - som ''poppade'' vid
kontakten med isberget, och rubbade - med utan att riva upp plåtarna.
De första 70-75 minuterna medan ånga fanns att driva pumparna - kastades hundratals ton atlant - tillbaka.
Allteftersom pannorna släcktes - och dånet från rusånga som ventilerades bort (omvittnat av överlevande) dog
ut, minskades och slutligen bortföll - pumparna. De sista ångkapaciteten gavs till generatorerna för att hålla
ljusen brinnande.

Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Skepparhistorier

Inlägg av gunship » 27 april 2016, 03:03

Ja, jag är medvetem om att plåtarna sas. satt kvar och snarare att de vattentäta fogarna ej längre höll tätt Det är väl sällan överhuvudtaget det blir ett gapande hål i skrovet - inte min mening att hålla denna myt vid liv.

Det jag menade var främst att hon var gjord för att hålla sig flytande med 4 av 16 vattentäta compartmens fyllda, men isberget skadade fem. Till trupptransportsfrågan; en torpedträff skadar troligen ett, kanske två. Dock sjönk väl någon systef till just Titanic efter att kört på en mina, så mitt resonemang kanske är "moot"...

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Skepparhistorier

Inlägg av Donkeyman » 27 april 2016, 06:40

varjag skrev: Den där ''revan längs halva skrovet'' - är en svårdödad legend om TITANIC's öde.
Samtida teckningar - fantiserar om en enorm ''reva'' 60-75 meter lång och meterbred
...................
Allteftersom pannorna släcktes - och dånet från rusånga som ventilerades bort (omvittnat av överlevande) dog
ut, minskades och slutligen bortföll - pumparna. De sista ångkapaciteten gavs till generatorerna för att hålla
ljusen brinnande. Varjag
Teorin om "revan längs halva skrovet" kommer från den slutsats som den Engelska officiella haveriundersökningen kom fram till. Byggnadsvarvet Harland & Wolf kom med en avvikande teori som förkastades den gången. Den stora revan betraktades som sanning i ungefär 60 år trots att den inte var kompatibel med ens elementär stabilitetslära. Men när vraket hade hittats och man kunde göra undersökningar med moderna metoder visade det sig att varvet hade rätt och att det var kommisionen som hade fel.

När det gäller att man höll ånga in i det sista så friställdes alla lämpare och ett antal eldare enligt den klassiska ordern "every man for himself". Däremot fortsatte maskinisterna att arbeta in i det sista för att hålla pumpar och belysning i gång. Tack vare fartygets konstruktion där de vattentäta skotten inte gick ända upp till det vattentäta däcket (main deck) så gick inte heller nödutgångarna upp till detta. Därmed blev de med tiden instängda. Vilket de självfallet visste - men de gjorde "sin plikt" in i det sista. Alla maskinister omkom. Det finns ett stort momument över dem i Southampton.

Slutligen en liten notis. Efter "Titanic" tog det ungefär två år för sjöfartens flaggstater att arbeta fram ett omfattande internationellt regelverk "SOLAS" som sedan dess reglerar säkerheten till sjöss. Detta fixade man på två år utan moderna kommunikationer. I dagens samhälle med flygresor och telekommunikation tar det 7-8 år att ändra på några små paragrafer i SOLAS. Vilket visar att mänskligheten inte har blivit effektivare på 100 år.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Skepparhistorier

Inlägg av varjag » 27 april 2016, 11:21

Vilket de självfallet visste - men de gjorde "sin plikt" in i det sista. Alla maskinister omkom.
Och här -
monumentet -.jpg
monumentet -.jpg (165.46 KiB) Visad 1844 gånger
https://en.wikipedia.org/wiki/Titanic_E ... outhampton

Man vill gärna tro - att ängelns vingar bar dom direkt till Paradiset....

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28818
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skepparhistorier

Inlägg av Hans » 10 juni 2018, 15:30

Apropå Titanic så var jag häromåret i Belfast och blev ivägsläpad av grabben till det hyfsat nya Titanic Belfast museum.

Klart underhållande i ett par timmar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5942
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Skepparhistorier

Inlägg av Sarvi » 24 november 2018, 13:24

Ingen skepparhistoria, men jag hittade ingen lämpligare tråd att posta detta fynd i:
Bilagor
214CC036-7EE5-4670-A5B7-A8EF7AF87D43.jpeg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Skepparhistorier

Inlägg av Markus Holst » 24 november 2018, 13:29

:lol:

Var hittade du den?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28818
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skepparhistorier

Inlägg av Hans » 24 november 2018, 13:56

Beviset för att båtmaffian är skruvade på ett lustigt sätt.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Skepparhistorier

Inlägg av varjag » 24 november 2018, 22:25

ett lustigt sätt…..
- är den absoluta Sanningen :lol:

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Skepparhistorier

Inlägg av sveahk » 21 augusti 2019, 15:14

Sverige och familj ska besökas, och för ett besök i hemlandet behövs språklig uppfriskning - och vad är bättre än historieberättarens Frans G Bengtssons härligt ålderdomliga svenska för att komma in i svenskhetens alla språkliga krumelurer. Den svenska släkten må skratta åt min över ett havt decennium gamla vokabulär, men ett bättre språkligt underlag än vad Röde Orms fader bjöd oss på är svårhittad.

Där läste jag i samlingen "Folk som sjöng" en essay över "Konsten att ljuga". Flertalet icke oävna lögnexemplar förde fram till följande:

"Allt vad vi landkrabbor förmått åstadkomma ifråga om lögn, sjunker emellertid ner till torftig och färglös prosa i jämförelse med det, som skänkts oss av havens väderbitna resenärer. Dessa är icke män av samma art som vi; de talar ett mystiskt och halvförstått språk, fullt av underbara terminologier och tropiska besvärjelser; de är dyrkare av främmande gudar, - elementens andar, som vi stackare endast känner genom hörsägen. De har hållit om roder och skot, när vi hållit i våra hattars brätten, och har stått mellan stormen och den salta sjön, när vi dvalts under ett med möda bemästrat paraply. De har beträtt alla stränder, och har talat med alla förskingringars folk, under det vi tränat vår sittmuskulatur. grubblande över självmedvetandets transcendentala enfaldighet."

I sanning, härligt, härligt!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28818
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skepparhistorier

Inlägg av Hans » 22 augusti 2019, 14:28

Fick mig att tänka på.


Från filmen med samma namn.

MVH

Hans

Skriv svar