Världens största ubåt
- Per Andersson
- Medlem
- subskipper
- Medlem
Dessutom var dess utrustning inte den bästa. Sensorer och annan teknisk utrustning hade en tendens att gå sönder titt som tätt. Om jag inte minns helt galet så uppnåddes hastigheter på mellan 40-45 knop genom avlägsnandet av blyskyddet som skulle skydda besättningen mot reaktorstrålningen. Således knappast det hot amerikanerna till en början trodde att den utgjorde.
~Henric Edwards
~Henric Edwards
Längst ner på sidan, har du bilder på Alfa'n
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/row/rus/705.htm
MVH
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/row/rus/705.htm
MVH
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Seawolf byggdes under kalla kriget och var tänkt att utklassa de senaste ryska ubåtarna som började komma ikapp i den teknologiska utveklingen. Uppdraget var att ta sig in på ryskt hemma vatten och sänka deras SSNB. Så jag tror inte att man tänkte på AIP-ubåtar då, utan bara försökte göra SW så bra som möjlig.Henric Edwards skrev:Vad det gäller buller så är ju kylpumparna ett gissel som de konventionella ubåtarna slipper. Det är intressant att se att Seawolf klassen har utvecklats med tanke på det potentiella hotet AIP-drivna ubåtar utgör. Tystare gång och förmåga att operera i grunda vatten är några av faktorerna som tagits med i designen.
~Henric Edwards
Sedan är jag tveksam om jag vill operera en ca 106 meter lång ubåt på grunt vatten, den minsta trim och ubåten slår i botten eller bryter ytan.
En av Halland-ubåtarna ska ha övat mot en Seawolf-ubåt i Nordsjön förra året, och gjort ganska bra ifrån sig. Men det beror ju på hur övningen var upplagd…
Så AIP har väl sina fördelar, men jag vet inte hurpass bra USA:s ubåtar skulle vara på grunt vatten. Ryssarna påstår väl att USA fortfarande kränker deras territorialvatten då och då...
Så AIP har väl sina fördelar, men jag vet inte hurpass bra USA:s ubåtar skulle vara på grunt vatten. Ryssarna påstår väl att USA fortfarande kränker deras territorialvatten då och då...
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
...Vilket inte jag tvivlar på ett dugg. Jag kanske låter som en kommunist nu, men jag kan garantera artt jag är det inte, är mera nazist (dvs mer åt högerkanten typ FP). Men iaf, USA har minst lika mycket informations/kontrollbehov ar de ryska ubåtarna nu som de någonsin haft.
Det verkar nästan vara lika kallt mellan USA och Ryssland som under det Kalla kriget. Ok, kanske inte exaktlika kallt, men det är intye direkt några hjärtliga väner de båda länderna är, mest pga Bush skjutjärnspolitik, men Putin är nog inte så oskyldig heller skulle jag tro...
Det verkar nästan vara lika kallt mellan USA och Ryssland som under det Kalla kriget. Ok, kanske inte exaktlika kallt, men det är intye direkt några hjärtliga väner de båda länderna är, mest pga Bush skjutjärnspolitik, men Putin är nog inte så oskyldig heller skulle jag tro...
(dvs mer åt högerkanten typ FP). .. FP?Korsriddaren skrev:...Vilket inte jag tvivlar på ett dugg. Jag kanske låter som en kommunist nu, men jag kan garantera artt jag är det inte, är mera nazist (dvs mer åt högerkanten typ FP). Men iaf, USA har minst lika mycket informations/kontrollbehov ar de ryska ubåtarna nu som de någonsin haft.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Re: Världens största ubåt
Ligger några år efter men någon som kommer ihåg vad denna hette??