Tror det beror på om det är standardtuber av 53cm diameter med exempelvis en pistong som trycker ut tuben istället för tryckluft eller om det är en torpedtub av större diameter som låter torpeden simma ut själv. Tror inte det behöver vara en allt för svår uppgift att skjuta ut en kryssningsrobot från en tub med större diameter. Utan att egentligen veta så tror jag man endast vill att den ska komma en bit bort från ubåten innan den stiger till utan för att tillåta kryssningsroboten lämna sin kapsel. Om en större tub har en pistong som kan trycka ut kapseln så borde det gå.J.K Nilsson skrev:Kryssningsrobotar ifrån hyllan till U-båt kräver vanliga torpedtuber emedan A26 påstås ska en annan form av torpedtuber för tyst "utsimning" av torpederna. Jag vet inte hur pass komplext det är men det verkar inte vara trivialt. Dock ska man tydligen ha tittat på det i en eller annan form.tryggve skrev:Finns det några som helt planer på att bestycka A-26 klassen med någon form av kryssningsrobotar? Eller är det något man inte har definierat än?
J.K Nilsson
Kockums svälts ut av sina ägare.
Re: Kockums svälts ut av sina ägare.
Jag fick intrycket att det också beror lite på typ av torped, t ex så kan väl en del eldrivna torpeder simma ut ur tuben på egen hand?
Men när det gäller förmåga att skjuta kryssningsrobot så har väl t ex Seawolfklassen den kapaciteten samtidigt som de har "swim out" kapacitet på torpederna. Fast dessa ubåtar är ju utrustade med 660 mm torpedtuber vad jag har förstått.
De flesta moderna tunga torpeder har väl "swim out"- kapacitet. Vill minnas att även Tp62/2000 marknadsförs som att ha denna kapacitet.
Sedan är väl frågan hur många kryssningsrobotar en A26 kan bära också, förstås.
Men när det gäller förmåga att skjuta kryssningsrobot så har väl t ex Seawolfklassen den kapaciteten samtidigt som de har "swim out" kapacitet på torpederna. Fast dessa ubåtar är ju utrustade med 660 mm torpedtuber vad jag har förstått.
De flesta moderna tunga torpeder har väl "swim out"- kapacitet. Vill minnas att även Tp62/2000 marknadsförs som att ha denna kapacitet.
Sedan är väl frågan hur många kryssningsrobotar en A26 kan bära också, förstås.
Sant, och svaret på sista frågan är att för varje kryssningsrobot du tar ombord så mister du en torped och eftersom A26 inte är så stor så lär det inte bli allt för många kryssningsrobotar. Har svårt att tänka mig att en ubåtskapten skulle vilja segla ut med väldigt få torpeder.
OT för själva tråden, men eftersom det diskuterades en den i tråden så kanske det kan vara värt att nämna att det verkar som om det var fransmännen som tog hem ubåtsordern från Australien. Det som får mig att höja på ögonbrynen lite är att det verkar vara en variant av en atomdriven ubåt som ska byggas som en konventionell.
Vore det inte enklare, och kanske billigare, att köpa en existerande design? Att anpassa en atomubåt för konventionell drift måste väl ändå kräva en hel del arbete och pengar? Plus att man väl riskerar tekniska problem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Collins-c ... 3B_DCNS.29
Vad säger sjöfolket på skalman?
Vore det inte enklare, och kanske billigare, att köpa en existerande design? Att anpassa en atomubåt för konventionell drift måste väl ändå kräva en hel del arbete och pengar? Plus att man väl riskerar tekniska problem.
Även i Australien, kom beskedet oväntat. Japanerna hade setts som ledare i tävlingen och, hade kunnat ersätta Collinsbåtarnatryggve skrev:OT för själva tråden, men eftersom det diskuterades en den i tråden så kanske det kan vara värt att nämna att det verkar som om det var fransmännen som tog hem ubåtsordern från Australien. Det som får mig att höja på ögonbrynen lite är att det verkar vara en variant av en atomdriven ubåt som ska byggas som en konventionell.
inom rimlig tid.
Som det nu är - har Australien bundit sig vid en total nykonstruktion....det kommer att ta många år innan de franska båtarna
blir operational - kanske 10-12.....
De redan problematiska Collins - kommer att kräva fortsatta reparationer under hela tiden, som de redan gjort sedan de togs i tjänst.
Beslutet - fattades av den s.k. ubåtskommittén, fackmän ur flottan. Men gjorde japanerna oerhört besvikna.
Japan är ju en mycket större handelspartner än Frankrike och på japanskt håll har tvivel framförts om hållbarheten i den allians (US/Japan/Australien) som vi har.....
På den politiska sidan - har vi haft ''fyra olika premiärministrar på 3½ år''. Varav bara två - var folkvalda.....
Den sist avpolleterade (medelst politisk dolkstöt i ryggen) - Tony Abbot, hade säkert köpt japanskt med hänsyn till tidsrymden
innan Collinsbåtarna måste tas ur tjänst. Och ''nästan lovat'' - japanerna ordern......
Quo Vadis Australia?
Varjag
Så det är flottans folk som vill ha den franska designen? Borde inte de vilja ha en ny ubåt operativ ASAP och till så låg kostnad som möjligt, speciellt om Collinsklassen är så svår och dyr att ha i tjänst? Man verkar snarare göra en favorit i repris här, genom att välja något som kommer att kräva en hel del modifieringar.varjag skrev:
Även i Australien, kom beskedet oväntat. Japanerna hade setts som ledare i tävlingen och, hade kunnat ersätta Collinsbåtarna
inom rimlig tid.
Som det nu är - har Australien bundit sig vid en total nykonstruktion....det kommer att ta många år innan de franska båtarna
blir operational - kanske 10-12.....
De redan problematiska Collins - kommer att kräva fortsatta reparationer under hela tiden, som de redan gjort sedan de togs i tjänst.
Beslutet - fattades av den s.k. ubåtskommittén, fackmän ur flottan. Men gjorde japanerna oerhört besvikna.
Japan är ju en mycket större handelspartner än Frankrike och på japanskt håll har tvivel framförts om hållbarheten i den allians (US/Japan/Australien) som vi har.....
På den politiska sidan - har vi haft ''fyra olika premiärministrar på 3½ år''. Varav bara två - var folkvalda.....![]()
Den sist avpolleterade (medelst politisk dolkstöt i ryggen) - Tony Abbot, hade säkert köpt japanskt med hänsyn till tidsrymden
innan Collinsbåtarna måste tas ur tjänst. Och ''nästan lovat'' - japanerna ordern......
Quo Vadis Australia?
Varjag
Jag trodde också att japanerna skulle vinna, främst för att det väl i princip var så att man skulle köpa en redan färdig design.
På ett annat forum (har faktiskt glömt vilket) så fanns en teori om att denna design valts för att man på sikt vill ha atomubåtar i den australiensiska flottan, och detta skulle vara ett steg på vägen, så att säga, Har dock själv intrycket att allt som har med kärnkraft att göra är rätt impopulärt i Australien.
Skulle man köpa franskt vore det väl bättre att köpa Scorpène i så fall, men den uppfyller kanske inte kraven som man hör.
En - favorit i repris - är också min upfattning....Det - håller ju hundratals pennfäktare i välbetalda arbeten i en generation -Så det är flottans folk som vill ha den franska designen? Borde inte de vilja ha en ny ubåt operativ ASAP och till så låg kostnad som möjligt, speciellt om Collinsklassen är så svår och dyr att ha i tjänst? Man verkar snarare göra en favorit i repris här, genom att välja något som kommer att kräva en hel del modifieringar.
Jag trodde också att japanerna skulle vinna, främst för att det väl i princip var så att man skulle köpa en redan färdig design.
På ett annat forum (har faktiskt glömt vilket) så fanns en teori om att denna design valts för att man på sikt vill ha atomubåtar i den australiensiska flottan, och detta skulle vara ett steg på vägen, så att säga, Har dock själv intrycket att allt som har med kärnkraft att göra är rätt impopulärt i Australien.
Allting - som har med kärnkraft - att skaffa motarbetas effektivt av våra talrika Vattenmeloner i Parlamentet.......Det är TABU!
[Borttaget av Martin - ovidkommande ]
Varjag
Om jag har förstått det hela rätt så var det den senaste versionen (dvs. fr.o.m. den 11 båten i serien) av Soryu-klassen som var aktuell för Australien (med lithium-batterier istället för Kockums tillsatsmaskineri av Stirling typ), och den versionen har inte kommit i tjänst ännu. Lithium-batterier har väl inte använts i ubåtar överhuvudtaget tidigare, så jag tror inte det är korrekt att beskriva designen som en beprövad och färdig konstruktion åtminstone inte vad gäller framdrivningen i u-läge.tryggve skrev: Jag trodde också att japanerna skulle vinna, främst för att det väl i princip var så att man skulle köpa en redan färdig design.
/Per
Ah, ok. Tack för uppdateringen. Det låter rimligt, jag har också hört om litiumbatterierna som ska införas, och att det var denna typ som Australien skulle köpa låter bekant.Perman skrev: Om jag har förstått det hela rätt så var det den senaste versionen (dvs. fr.o.m. den 11 båten i serien) av Soryu-klassen som var aktuell för Australien (med lithium-batterier istället för Kockums tillsatsmaskineri av Stirling typ), och den versionen har inte kommit i tjänst ännu. Lithium-batterier har väl inte använts i ubåtar överhuvudtaget tidigare, så jag tror inte det är korrekt att beskriva designen som en beprövad och färdig konstruktion åtminstone inte vad gäller framdrivningen i u-läge.
/Per