Varjag
Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
....det (olika) mönstrade tygstyckena kallades på svenska för - kläde.....
Varjag
Varjag
Två tipsbilder till......
och -
Klädet - angav den anländande officerens rang.......
Varjag
Varjag
Svårt...?
Tygbiten kallas ''båtkläde''.
När en officer - RODDES til ett ankrat fartyg för att gå ombord - skulle han ''blåsas över sidan'' - med båtsmanspipa (instrumentet).
Olika tjänstegrader föreskrev olika hälsningsceremonier. För att hjälpa till att identifiera den anländandes tjänstegrad, från löjtnant -
till amiral - satt officeren i giggens (roddbåtens) akter på ett båtkläde...som hängdes över giggens sidor - lätt synliga i en tubkikare
på avstånd.
Olika tjänstegrader - hade olika färger och mönster (har glömt vilka...) så att mottagandet i god tid kunde förberedas ombord och
överblåsningsceremonin blev korrekt för den officer som anlände......
I mitten på 50-talet, fick varjagen se några sådana kläden på Skeppsholmen - och förklarat vad de var och hur den användes.
Frågan är fri!, Varjag
Tygbiten kallas ''båtkläde''.
När en officer - RODDES til ett ankrat fartyg för att gå ombord - skulle han ''blåsas över sidan'' - med båtsmanspipa (instrumentet).
Olika tjänstegrader föreskrev olika hälsningsceremonier. För att hjälpa till att identifiera den anländandes tjänstegrad, från löjtnant -
till amiral - satt officeren i giggens (roddbåtens) akter på ett båtkläde...som hängdes över giggens sidor - lätt synliga i en tubkikare
på avstånd.
Olika tjänstegrader - hade olika färger och mönster (har glömt vilka...) så att mottagandet i god tid kunde förberedas ombord och
överblåsningsceremonin blev korrekt för den officer som anlände......
I mitten på 50-talet, fick varjagen se några sådana kläden på Skeppsholmen - och förklarat vad de var och hur den användes.
Frågan är fri!, Varjag
För att skaka liv i denna tråd behövs ett vrak. Detta är ett populärt utflyktsmål och synnerligen fotograferingsvänligt.
Vilket fartyg och var kan man hitta det?
/Håkan
/Håkan
Vi befinner oss i Huronsjön på kanadensiska sidan, där stora bogserbåtar lägger till.
/Håkan
/Håkan
Tja HJ har ju själv besvarat frågan ....Lake Huron - vilket jag inte visste....Bara frapperades av det klara vattnet och
vrakets fina kondition.
Men en fin lärdom, tack HJ - skonaren SWEEPSTAKES......
https://en.wikipedia.org/wiki/Sweepstakes_(schooner)
vARJAG
vrakets fina kondition.
Men en fin lärdom, tack HJ - skonaren SWEEPSTAKES......
https://en.wikipedia.org/wiki/Sweepstakes_(schooner)
vARJAG
Helt rätt!
Wikipediaarrikeln berättar det mesta. Letar man upp Tobermory på Google maps kan man själv se vraket, längst inne i big tug harbour.
Varjag bogserar oss vidare.
/Håkan
Wikipediaarrikeln berättar det mesta. Letar man upp Tobermory på Google maps kan man själv se vraket, längst inne i big tug harbour.
Varjag bogserar oss vidare.
/Håkan
Tackar HJ
Vad kan - - vara?, Varjag
Vad kan - - vara?, Varjag
En -
Varjag
Jag skulle ha följt min "ryggmärg" och svarat redan efter första bilden. Detta är "Hunley". Denna var världens första u-båt som sänkte ett fientligt fartyg. Det var Sydstaterna som hade utvecklat båten och sänkningen skedde utanför Charleston. Dess värre försvann u-båten också med man och allt i samma veva.
Man har nyligen funnit vraket och bärgat det men det har i många år stått en replik i parken utanför stadsmuseet i Mobile, Alabama.
Man har nyligen funnit vraket och bärgat det men det har i många år stått en replik i parken utanför stadsmuseet i Mobile, Alabama.
"CSS" Hunley, en av de första ubåtarna utvecklad av sydstaterna under amerikanska inbördeskriget. Genom att sjunka och bli bärgad lyckades denna ubåt ha ihjäl fler av sin egen besättning än vad som rymdes i den, och på det viset göra den mer självmordsbenägen än en japansk Kaiten.
/Håkan
Edit: Donkeyman var före...
/Håkan
Edit: Donkeyman var före...
Helt rätt - resterna av CSS HUNLEY, som bärgades anno 2000 - komplett med benknotorna efter besättningen.Donkeyman skrev:Jag skulle ha följt min "ryggmärg" och svarat redan efter första bilden. Detta är "Hunley". Denna var världens första u-båt som sänkte ett fientligt fartyg. Det var Sydstaterna som hade utvecklat båten och sänkningen skedde utanför Charleston. Dess värre försvann u-båten också med man och allt i samma veva.
https://en.wikipedia.org/wiki/H._L._Hunley_(submarine)
Donkeyman ''ryggmärg' tar oss vidare - Varjag
All Right. Låt oss knyta an till Varjags tråd. Donkeyman är inte någon kunnare av det Grå Bolaget och dess filialer i olika länder. Men något lite har han trots sitt ointresse uppfattat. Bland annat namnet på en Amiral. En person som var Officer i US Navy i 25 år fram till dess Inbördeskriget bröt ut. Då sade han omedelbart upp sin tjänst och gick över till Konfederationen. Där han blev deras stora sjökrigshjälte. Och avancerade till Amiral. Hyllad som hjälte än i dag.
Reser man runt i Sydstaterna finner man bland annat en hel stad som fått hans namn. Han har gett namn till gator på flera platser och Donkeyman har vid kanske 25 tillfällen bott på ett hotell som bär hans namn. Beläget i en av de största Sydstatshamnarna dit Donkeyman har haft ärende i samband med sina tjänsteresor. En plats där "Dixie Beer" är en naturlig del av tillvaron.
Vem tänker jag på ?
Reser man runt i Sydstaterna finner man bland annat en hel stad som fått hans namn. Han har gett namn till gator på flera platser och Donkeyman har vid kanske 25 tillfällen bott på ett hotell som bär hans namn. Beläget i en av de största Sydstatshamnarna dit Donkeyman har haft ärende i samband med sina tjänsteresor. En plats där "Dixie Beer" är en naturlig del av tillvaron.
Vem tänker jag på ?
Hade sydstaterna någon annan amiral än Franklin Buchanan?
Tjaaaaääääh. Mannen jag tänker på har aldrig omtalats som något annat än "Admiral" under de senaste 100 åren eller mer. Och är definitivt en kändis i Sydstaterna. Men jag har kollat saken och hans titel var faktiskt "Rear Admiral". Vad som skiljer från en riktig "Admiral" anar jag inte men det är kanske inte lika fint. Dess värre är jag totalt okunnig på Grå Bolagets affärer men i efterhand betyder det nog inte något. I den breda allmänhetens ögon var han "Admiral".Sarvi skrev:Hade sydstaterna någon annan amiral än Franklin Buchanan?