Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Kplt Max Valentiner, en gång Fartygschef på Ubootshebeschiff VULCAN (se f.g. fråga)
Bäst ihågkommen som Fc på U-38 - som sänkte brittiska passagerarångaren s/s PERSIA i Medelhavet med hundratals omkomna......
Varjag
Bäst ihågkommen som Fc på U-38 - som sänkte brittiska passagerarångaren s/s PERSIA i Medelhavet med hundratals omkomna......
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Javisst Varjag och du sänker nästa.
f.ö. född i Falkenberg -
- som p.g.a. inblandade personligheter blev en film.....
Vem var ''falkenbergaren''? Vad hette jagaren och vad hette filmen?
Varjag
Vem var ''falkenbergaren''? Vad hette jagaren och vad hette filmen?
Varjag
.......
..? Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jagaren är HMS KELLY och filmen "In which we serve". Men mannen från Falkenberg? Tysk flygare? Riddarkors.
Två rätt Stellan. Mannen från Falkenberg var chef på en ''Schnellboot''......Stellan Bojerud skrev:Jagaren är HMS KELLY och filmen "In which we serve". Men mannen från Falkenberg? Tysk flygare? Riddarkors.
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag tänkte Medelhav. Det var trångt. Vår man är Herrmann Opdenhoff.
Stellan Bojerud skrev:Jag tänkte Medelhav. Det var trångt. Vår man är Herrmann Opdenhoff.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hermann_OpdenhoffNorwegian campaign (1940)[edit]
On the night 9 May/10 May 1940, during the Battle of Norway, Kelly was torpedoed amidships by the German E-boat S 31, under command of Oberleutnant zur See Hermann Opdenhoff (for which action Oblt.z.S. Opdenhoff was awarded the Knight's Cross).
Enligt boken om HMS KELLY, hade dom ingen aning om vad - som torpederat dom, trodde mest U-båt...så S 31 måste ha gjort ett
expertanfall för att osedd - torpedera jagaren den natten!
Stellan till Dumaresquen!, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Vi söker en officer, som energiskt motsatte sig att detta fartyg skulle gå till sjöss. Dålig sikt, dåligt underrättelseunderlag, uselt väder. Men Dönitz hade lovat Führern en sjöseger i födelsedagspresent och beordrade sjöstyrkan till sjöss. Det blev ingen seger utan förlust av ett slagskepp. Men vad hette han som försökte stoppa vansinnet?
Otto Schniewind..?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Den eftersökte var Kapitän zur See och tjf Admiral Norwegen. Efter kriget affärsman på Lidingö. Avliden i Vallentuna.
Aldrig hört talas om karlen.....men Vallentuna var ''the clincher''Stellan Bojerud skrev:Den eftersökte var Kapitän zur See och tjf Admiral Norwegen. Efter kriget affärsman på Lidingö. Avliden i Vallentuna.
https://de.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Pe ... eoffizier)
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Amiral Rudolf Peters var min personliga vän. Han höll ett fantastiskt föredrag om ledarskap. Svea livgarde 1980-tal. FC GNEISENAU under utbrytningen från Brest. Trög karriär p g a bristande intresse för nazismen. Varjag frågar.
Tack Stellan, jag anade att hans motstånd till SCHARNHORST's Einsatz - var ngt du hört verbalt. Då jag aldrig läst om det.Stellan Bojerud skrev:Amiral Rudolf Peters var min personliga vän. Han höll ett fantastiskt föredrag om ledarskap. Svea livgarde 1980-tal. FC GNEISENAU under utbrytningen från Brest. Trög karriär p g a bristande intresse för nazismen. Varjag frågar.
Även om vi - med 250% hindsight - måste hålla med honom.....
Fråga kommer, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jodå, det finns att läsa om Rudolf Peters motstånd mot SCHARNHORST´S Einzats. Det ledde till att han fick sparken från Norwegen men befordrades till konteramiral och chef sjöförsvaret av Elbe. Även chefen jagarflottiljen KzS Rolf Johannesson var emot sagda Einzats.