Kinesiskt hangarfartygsprojekt

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33815
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 14 september 2007, 14:09

Hur placerar ni in det lömska amerikanska angreppet men higtechfightern EP 3, mot de stackars oskyldiga F 8'orna, 2001 i det hela?

MVH

Hans

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 14 september 2007, 16:10

Pâ vilket sätt skulle detta kunna ha med ämnet att göra?

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33815
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 14 september 2007, 16:37

I ämnet Kinas ambitioner som supermakt och vilja att utmana USA undrar jag vad ni tycker om detta.

MVH

Hans

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 15 september 2007, 08:24

Du skriver konstigt. Som du säkert är medveten om har Kina t.v. den största befolkningen av alla jordens lânder och dessutom en, för tillfället, snabb ekonomisk utveckling. I det läget har en del trendextrapolerare förutspâtt att landet fram emot detta ârhundrades mitt möjligen kommer att ha hunnit utveckla sig till jordens stôrsta ekonomi. Om sâ sker skulle Kina enligt vedertaget sprâkbruk därmed ha utvecklat sig just till en "supermakt". Jag kan för min del inte se hur Kina i det läget skulle kunna undvika supermaktstatusen. Jag ser inte att detta, som du skriver, har med "ambition" att göra.

Sedan skriver du ocksâ att Kina "utmanar" USA. Det finner jag ocksâ egendomligt. Menar du att Kinas blotta existens och snabba ekonomiska utveckling i sig upplevs utmanande? Borde vi, eller nâgon större och starkare, be kineserna att t.ex. försvinna frân jordens yta, eller i vart fall slâ av pâ takten ?

För inte mer än ett sekel sedan var det Storbrittannien som, kan man säga, behärskade haven. Sedan kom det en tid dâ landet inte längre hade râd och möjlighet till detta. I det läget fick USA ta över. Jag har inte sett nâgon som anser att USA i det läget "utmanade" Storbrittannien om makten till havs. Det fanns ett jobb att utföra.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 15 september 2007, 12:15

För inte mer än ett sekel sedan var det Storbrittannien som, kan man säga, behärskade haven. Sedan kom det en tid dâ landet inte längre hade râd och möjlighet till detta. I det läget fick USA ta över. Jag har inte sett nâgon som anser att USA i det läget "utmanade" Storbrittannien om makten till havs. Det fanns ett jobb att utföra.
Det är nog i och för sig riktigt men Roosevelt-administrationen arbetade nog mot en 'upplösning' av Imperiet till USA's fördel. Sen föll tärningarna helt enkelt så att USA gled in i Englands fallna mantel. Med - allt det ansvar och alla de bekymmer supermaktstatusen medför.
ämnet Kinas ambitioner som supermakt och vilja att utmana USA undrar jag vad ni tycker om detta.
vad Kina beträffar så befinner det sig nu på samma 'glid' som USA för 75 år sedan, vare sig man vill eller inte.

Incidenten 2001 mellan ett amerikanskt signalspaningsplan och en rote kinesiska jaktplan söder om Hainan visar klart att Kina vill hävda sin status - även om incidenten inträffade över internationellt vatten. Wang Wei - en känd 'hotshot fighter pilot' - som älskade att 'flyga nära' de amerikanska planen, flög den dagen för nära, kolliderade, störtade och omkom.

Efter den fadäsen anhöll hans rotetvåa, Shao Yu - om tillstånd att skjuta ned den amerikanska EP-3:an. Lyckligtvis fanns sundare vätskor i jaktledningen och hans begäran avslogs.
Men redan en sådan begäran från en jaktflygare tycker jag tyder på en kinesisk 'attityd' som förr eller senare måste kollidera med 'den första supermakten'.

Varjag

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 25 oktober 2007, 21:10

För det mesta finns det regler för incidentberedskapens uppträdande, inkl. för dess ev. vapeninsatser. Upplever nâgon pâ plats sedan att det aktuella läget kräver ett förtydligande frân högre chef är det väl inget att säga om att frâgan ställs och ännu mindre om att den ges ett svar. Det du relaterar antyder, tycker jag, att den kinesiska kommandokedjan tycks ha fungerat. Det kan ju sedan till att börja med besättningen pâ det amerikasnka flygplanet ha anledning att vara tacksamma för. Annars har ju alla just sina resp. jobb att sköta med allt vad detta sedan kan innebära. Ur Kinas synvinkel skulle jag kanske inte tro att detta med oceangâende sjôstyrkor är nâgot som dess statsledning helt kategoriskt kan utesluta vare sig för innevarande sekel eller för det nästa. I det läget vill man förmodligen investera en del resurser för att successivt bygga upp ett eget kunnande ocksâ pâ detta omrâde. Den satsningen kräver sedan, i sig, bâde fartyg och systemstöd i övrigt.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Kinesiskt hangarfartygsprojekt

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2010, 13:39

Den här tråden är ju riktigt gammal, men det är väl bättre att återuppliva denna än att starta en ny. Dessa nyheter är ju rätt gamla vid detta laget, i alla fall för de marint intresserade, men kan kanske vara värda att ta upp här med. Det verkar väl inte vara någon större tvivel nu om att PLAN faktiskt har kommit långt med arbetet att aktivera ex Varyag som "riktigt" hangarfartyg. Jag tillhörde själv tvivlarna länge, men får nu hålla med om slutsatserna att en aktivering är på gång.
Dessa bilder i en lång tråd på Keymags avdelning för naval aviation talar väl för att man arbetar på en aktivering.

http://forum.keypublishing.co.uk/showpo ... tcount=290


Det går samtidigt rätt mycket historier om att kineserna har en egen variant av Su-33 på gång.

Terje
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 18 november 2006, 04:07
Ort: Västergötland

Re: Kinesiskt hangarfartygsprojekt

Inlägg av Terje » 26 augusti 2010, 00:22

Jag skulle gissa att det som tidigare spekulerats är en kombination av att lära sig och att ha förmågan att ägna sig åt begränsad kraftprojektion. Jag skulle gissa att Kina gärna vill ha möjligheten att delta mer aktivt i internationella operationer tex. piratjakt. Man bör ha i åtanke att somalia inte ät det enda "piratnästet" i världen och de flesta andra piratdåd är betydligt närmare Kina.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Kinesiskt hangarfartygsprojekt

Inlägg av tryggve » 26 augusti 2010, 09:35

Terje skrev:Jag skulle gissa att det som tidigare spekulerats är en kombination av att lära sig och att ha förmågan att ägna sig åt begränsad kraftprojektion. Jag skulle gissa att Kina gärna vill ha möjligheten att delta mer aktivt i internationella operationer tex. piratjakt. Man bör ha i åtanke att somalia inte ät det enda "piratnästet" i världen och de flesta andra piratdåd är betydligt närmare Kina.
Kina har väl redan deltagit i piratjakten utanför Somalia? Ett par helikopterutrustade jagare har varit med. Det räcker nog gott, hangarfartyg är lite overkill för sådan, i alla fall i dagsläget.

http://en.wikipedia.org/wiki/People%27s ... operations

Men jag håller med om att det nog är för att lära sig hantera hangarfartyg som Kina gör detta med ex Varyag. Ska bli intressant att se om de bestämmer sig för att bygga ett antal hangarfartyg. Sådana brukar ju vara pengaslukare av rätt stora mått....

Terje
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 18 november 2006, 04:07
Ort: Västergötland

Re: Kinesiskt hangarfartygsprojekt

Inlägg av Terje » 26 augusti 2010, 15:18

Jo hangarfartyg är väl normalt overkill, men kan ge än bättre täckning och snabbare respons, helikoptrar är ju på dethelataget rätt långsamma och har kort räckvidd, men för piratjakt är de nog inte riktigt kostnadseffektiva. :)
Jag skulle tro att kina nöjer sig med Varyag för de närmsta åren och försöker dra lärdommar från operationer med den för att sedan ha lite på fötterna om de beslutar att bygga nytt framöver

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Kinesiskt hangarfartygsprojekt

Inlägg av tryggve » 26 augusti 2010, 16:46

Terje skrev:Jo hangarfartyg är väl normalt overkill, men kan ge än bättre täckning och snabbare respons, helikoptrar är ju på dethelataget rätt långsamma och har kort räckvidd, men för piratjakt är de nog inte riktigt kostnadseffektiva. :)
Nu kanske jag missförstår dig, men just helikoptrar var/är väl tämligen effektiva just i piratjakten utanför Somalia, i alla fall i avskräckningssyfte? Helikopterbärande fartyg är det man helst vill se där. En helikopter kan nå ett hotat fartyg snabbare än vad ett annat fartyg kan.
Terje skrev: Jag skulle tro att kina nöjer sig med Varyag för de närmsta åren och försöker dra lärdommar från operationer med den för att sedan ha lite på fötterna om de beslutar att bygga nytt framöver
Instämmer helt här.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1741
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Sverige

Re: Kinesiskt hangarfartygsprojekt

Inlägg av Olof Larsson » 30 augusti 2010, 22:51

Byggets fortskridande:

http://i50.tinypic.com/2uhmk4o.jpg

Däcksimulator:

Bild

Övningsanläggning för STOBAR:

Bild

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Kinesiskt hangarfartygsprojekt

Inlägg av frodeh » 8 oktober 2010, 13:27

Det er nå på det aller nærmeste blitt offisielt at Kina ønsker ha to operative konvensjonelle hangarskip innen 2015. Det er ofte gjengitt i kinesiske media at den kinesiske forsvarministeren sa dette til sin japanske kollega i et møte i 2009, og svært mye, blant annet bilder fra denne tråden, tyder på at det er korrekt. Jeg er nok en av dem som var skeptisk til at Kina virkelig satset så hardt på dette, men det later ikke til at historien vil gi meg rett i dét..
(Det kan bli interessant å se hvilken rolle disse skipene får, annet enn å intimidere farvannene nær Taiwan og Japan.)

Jeg har sett at analytikere i vesten mener at de følger opp med kjernefysiske hangarskip utover mot 2020-2030.
I overskuelig framtid vil disse ikke utgjøre noen reell utfordrer for USAs massive dominans på denne fronten, men på lengre sikt er det klart at de kanskje kan oppnå en form for paritet, avhengig av hvordan verdensøkonomi og diverse innenrikspolitiske forhold utvikler seg.

Angående det siste: Kina er i ferd med å få en betydelig utfordring i å forholde seg til sin egen voksende andel av befolkningen som med all rett forventer seg en velstandsutvikling - noe som igjen er avhengig av fortsatt økonomisk vekst. Kina har ventet alt for lenge med å justere sin valuta slik at kjøpekraften hos den jevne kineser vokser i forhold til den globale økonomi. De må snart velge mellom sin rolle som hele verdens billige fabrikk (med egen befolkning som underbetalte arbeidere) og en ekte økonomisk stormakt hvor befolkningen deltar i den økonomiske suksess. Hvordan en ettpartistat som Kina, og som utviser så mange symptomer på bølle-adferd, skal få til det, er mer usikkert enn hva mange setter pris på.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Kinesiskt hangarfartygsprojekt

Inlägg av CvD » 8 juni 2011, 20:50

Kina har nu formellt bekräftat att Varjag (fartyget inte skalmaniten :P ) ska bli en del av Kinas flotta. Dom har dock inte meddelat när den ska tas i tjänst.
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-13692558

Ett rätt intressant reportage (och artikel) med bilder dels från varvet och dels av fullskalemodellen som byggts i Kinas inre
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-13693495

/CvD

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Kinesiskt hangarfartygsprojekt

Inlägg av frodeh » 9 juni 2011, 15:05

Veldig interessant. Særlig siste lenken. Det ser ut til å være et ganske ambisiøst (for å si det pent) løp Kina kjører når det gjelder krav på territorialsoner osv. og vi i vest skal sikkert krangle i årevis på om vi har noen rett til å kritisere Kina på dette.

I følge Aviation Week vil de bygge ytterligere to Varyag-type og deretter formodentlig to til seks enda større atomdrevne hangarskip. Det siste er interessant for da snakker vi vel nesten om Nimitz-klasse i størrelse. I følge de kilder jeg har lest er det IKKE enkelt å gjøre det Kina her legger opp til - på kort tid å bygge opp en hangarskipstyrke med konvensjonell flykapasitet.
Bild

Skriv svar