Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Squateffekten?
Pucktrea + mig tvåa - Amund hade redan nämnt den....CvD skrev:Squateffekten?
Attans, nackdelen med sidbytenvarjag skrev:Pucktrea + mig tvåa - Amund hade redan nämnt den....CvD skrev:Squateffekten?
Det var squateffekten som gjorde passagen under bron berömd för RCCLs nybyggda kryssningsfartyg Oasis och Allure. En effekt som förklaras med Bernoullis ekvation. http://en.wikipedia.org/wiki/Squat_effect
Amund fortsätter seglatsen.
Amund fortsätter seglatsen.
Tack Unmo300! Jag fortsätter med naturkrafter.
Jag stod till rors för länge sedan på ett större tankfartyg i Houstonkanalen i Texas när vi mötte en annan stor tanker. Jag vill minnas att lotsen pratade om något han kallade typ: ”Texasmeeting”, det gällde bara att mötas lite snett mot varandra så kan ingenting sen gå fel, han menade att i den trånga kanalen så finns det ju kvar en hinna av vatten mellan fartygen och det vattnet kan inte gå upp i rök eller pressas ihop och därmed är det helt säkert. Jag var skraj men det gick precis som han sagt, vattentrycket är högt runt fören och längs sidan men däremot blev det ett ordentligt babordssug direkt efter mötet eftersom det blir ett sug efter det andra fartyget.
Vad kallas den effekt som uppkommer i vattnet runt ett fartyg under gång?
Jag stod till rors för länge sedan på ett större tankfartyg i Houstonkanalen i Texas när vi mötte en annan stor tanker. Jag vill minnas att lotsen pratade om något han kallade typ: ”Texasmeeting”, det gällde bara att mötas lite snett mot varandra så kan ingenting sen gå fel, han menade att i den trånga kanalen så finns det ju kvar en hinna av vatten mellan fartygen och det vattnet kan inte gå upp i rök eller pressas ihop och därmed är det helt säkert. Jag var skraj men det gick precis som han sagt, vattentrycket är högt runt fören och längs sidan men däremot blev det ett ordentligt babordssug direkt efter mötet eftersom det blir ett sug efter det andra fartyget.
Vad kallas den effekt som uppkommer i vattnet runt ett fartyg under gång?
Tänkte mig ingenting konstigare än vattnets motsvarighet till luftens aerodynamik, alltså hydrodynamisk effekt. Inte så bra fråga kanske, men nu är den fri!
Ett vådeligt -
med dyrbar last.......
Vilket fartyg bogserar? Vilket bogseras och vad var lasten?
Varjag
Vilket fartyg bogserar? Vilket bogseras och vad var lasten?
Varjag
Den dyrbara lasten var på resa till Frankrike.......vägde 250 ton!
Varjag
Varjag
Någon obelisk från Egypten?
/CvD
/CvD
CvD nosar i rätt spår.......CvD skrev:Någon obelisk från Egypten?
/CvD
Luxorobelisken som numera står på Place de Concorde placerades på Louqsor som bogserades av ångkorvetten Sphinx till Frankrike.
Absolut! HUR - dom fick en 250-tons obelisk - ombord på LOUXOR i Egypten, vete tusan.CvD skrev:Luxorobelisken som numera står på Place de Concorde placerades på Louqsor som bogserades av ångkorvetten Sphinx till Frankrike.
De engelska och amerikanska obeliskernas färd är rätt väl dokumenterad med speciell ponton/respective öppning av stäven -
den franska metoden är lite höljd i dunkel'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Luxor_Obelisk
Alla tre kallas ''Kleopatras Nål'' men ingen har att skaffa med henne.
De två i London och New York är ett par - huggna under Thutmoses III, den franska under Ramses II.
En fjärde - från Ramses II's tid - har fått förbli i Luxor
CvD tar han om nästa ''tunglyft'', Varjag
Tackar 
Bilden fick mig att tänka på en annan bild, som vi nu ser nedan.
Vad är det som pågår på bilden och varför?
/CvD
Bilden fick mig att tänka på en annan bild, som vi nu ser nedan.
Vad är det som pågår på bilden och varför?
/CvD
- Bilagor
-
- Dragkamp.jpg (113.85 KiB) Visad 199 gånger
Minns jag rätt att det blev strul med någon ångpanna?
RATTLER versus ALECTO; propeller mot skovelhjul.....
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Rattler_(1843), Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Rattler_(1843), Varjag