Frågan blir med vad och vart vi är på väg.
Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
tack för maten varjag.
Men nu kastar vi loss.
Luktar liten ubåt här??????
Speciellt liten vet jag inte om den här ubåten var......
"Klassen skapades ur erfarenheterna från tidigare ubåtsklass. Klassen var cirka ?? ton större än tidigare klassen, med större kraft och uthållighet för ocean patruller."
"Klassen skapades ur erfarenheterna från tidigare ubåtsklass. Klassen var cirka ?? ton större än tidigare klassen, med större kraft och uthållighet för ocean patruller."
Får passa på att smyga in en ledtråd medans varjag har fullt upp med att kolla in flygplan.
Lady Suzanne har fullt upp med att döpa fartyget, det var självklart att det skulle gå åt pipan när de bytt ut skumpan mot vatten.
USS O-12 ''Nautilus'' - drar mot Nordpolen.....
http://en.wikipedia.org/wiki/USS_O-12_(SS-73)
Bra fråga !
Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/USS_O-12_(SS-73)
Bra fråga !
Varjag
En liten resa till Nordpolen planerades, där de skulle sammanstråla med Graf Zeppelin genom att borra sig upp genom isen.
varjag har koll på Nautilus och får fortsätta.
http://www.amphilsoc.org/exhibits/nautilus/history.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/USS_O-12_%28SS-73%29
http://en.wikipedia.org/wiki/LZ_127_Graf_Zeppelin
varjag har koll på Nautilus och får fortsätta.
http://www.amphilsoc.org/exhibits/nautilus/history.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/USS_O-12_%28SS-73%29
http://en.wikipedia.org/wiki/LZ_127_Graf_Zeppelin
Tack Stighult - det var nog Lady Suzanne som kickstartade geniknölen......
Vi ger oss ut i varjagminnets grumliga vatten.....och ett .... - över döda män. Men som ännu i varjagens ungdom - årligen gestaltade sig i Malmö.
För att med denna båt -
- och på rederiets bekostnad, företa en resa till Köpenhamn. Där festmiddag intogs - innan återresa till Malmö.
Vad jag minns - betalades även till-och-hemresor och logi, av rederiet. Så det var inga ''dussinkarlar'' med....
Dom delade alla en yrkesmerit - som gav dom ett alldeles speciellt namn.
Vilken yrkesmerit och vilket namn?
Varjag
Vi ger oss ut i varjagminnets grumliga vatten.....och ett .... - över döda män. Men som ännu i varjagens ungdom - årligen gestaltade sig i Malmö.
För att med denna båt -
- och på rederiets bekostnad, företa en resa till Köpenhamn. Där festmiddag intogs - innan återresa till Malmö.
Vad jag minns - betalades även till-och-hemresor och logi, av rederiet. Så det var inga ''dussinkarlar'' med....
Dom delade alla en yrkesmerit - som gav dom ett alldeles speciellt namn.
Vilken yrkesmerit och vilket namn?
Varjag
- Bilagor
-
- Sundpilen.jpg (62.53 KiB) Visad 842 gånger
Det där var en känd bild. Bilen föreställer "Albatrossmonumentet" som står vid Kap Horn. Albatrossen är också symbolen för Kap Hornklubben. Föreningen är (var) en förening för dem som rundat Hornet som befäl i segelfartyg. Och då snackar vi om "riktiga" seglande handelsfartyg i långfart, inte några nöjesbåtar. Den som rundat Hornet som manskap kunde också bli medlem fast i lägre grader.
Numera har det skett en omfattande "naturlig avgång" och klubben har upphört. Av naturliga skäl har det ju inte skett någon tillförsel av yngre medlemmar. Jag tror att en eller annan lokalavdelning fortfarande håller i gång i begränsad skala men vet inte säkert.
Numera har det skett en omfattande "naturlig avgång" och klubben har upphört. Av naturliga skäl har det ju inte skett någon tillförsel av yngre medlemmar. Jag tror att en eller annan lokalavdelning fortfarande håller i gång i begränsad skala men vet inte säkert.
Att vår Donkeyman kände till den ytterst exklusiva Kap Hornklubben var nog att vänta -Donkeyman skrev:Det där var en känd bild. Bilen föreställer "Albatrossmonumentet" som står vid Kap Horn. Albatrossen är också symbolen för Kap Hornklubben. Föreningen är (var) en förening för dem som rundat Hornet som befäl i segelfartyg. Och då snackar vi om "riktiga" seglande handelsfartyg i långfart, inte några nöjesbåtar. Den som rundat Hornet som manskap kunde också bli medlem fast i lägre grader.
Som började med riktiga Abatrosser.
Albatrosserna - hade rundat Cabo Horno - som Kaptener på seglande handelsfartyg.
Åren tunnade givetvis ut de riktiga Albatrossernas led - och efter lite varierande '''regler'' - upptogs senare de som ''rundat Hornet''
som underbefäl, alltså styrmän. Som ''Mollymawks'' - en mindre albatrossart
http://en.wikipedia.org/wiki/Mollymawk
och när Liemannen även härjat deras led - folk som gjort samma ''eklut'' som manskap, men bara som associerade medlemmar - med titeln Kapduvor (en art av petrel).
De män varjagen minns från 50-talet och som samlades i Malmö, var alla (?) Albatrosser och fick alltid vederbörlig uppmärksamhet i Sydsvenska Dagbladet och Berlingske Tidende. Dom var ngn sorts Skandinavisk lokalavdelning - där av
naturliga skäl, finska kaptener dominerade. Helt enkelt genom Gustav Eriksson's fasthållande vid segelfartyg i fraktfart med
sina barkskepp från Mariehamn på Åland.
Grånade män med valkiga nävar och ansikten som av gammalt läder.....och erfarenheter som ingen har idag - I denna länken - från 2003 -
http://www.kolumbus.fi/jamikko/Purjelai ... mbers2.htm
kan ses att redan då, fanns bara Mollymawks och Kapduvor - kvar
Och denna - på finska....
http://www.kolumbus.fi/jamikko/Purjelaivat_AICH.htm
som befäster Finlands ställning inom segelsjöfarten
T'was a time of Wooden Ships - and Iron men!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaphornklubben
Donkeyman sätter ny kurs!
Varjag
Nu studerar jag en företeelse som fanns i många Svenska städer "in the good old days". Under någorlunda modern tid har sådana etablissemang i Svensk regi funnits i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oskarshamn och Sundsvall. Samt i Rotterdam. De flesta av de här etablissemangen finns fortfarande kvar men i annan regi och med andra "kunder".
Internationellt sett finns det än i dag sådana etablissemang runt om i världen. Även om deras antal har minskat. Donkeyman frekventerade ofta motsvarigheten i London som låg vid Lancaster Gate men som dess värre slog igen för si så där 10 år sedan. Det kändes nästan som om ett andra hem försvann.
Vad tänker jag på.
Internationellt sett finns det än i dag sådana etablissemang runt om i världen. Även om deras antal har minskat. Donkeyman frekventerade ofta motsvarigheten i London som låg vid Lancaster Gate men som dess värre slog igen för si så där 10 år sedan. Det kändes nästan som om ett andra hem försvann.
Vad tänker jag på.
Den första tanken som slår en är att det handlar om kroppsliga förlustelser. Men sen inser jag att det nog handlar om själslig vård i sjömanskyrkan eller dylikt. 
Nej, sjömanskyrkorna tänker jag inte på. Det finns dessutom kvar en mängd Svenska sådana i utlandet även om det numera heter "Svenska Kyrkan i Utlandet". Så har vi några i Sverige också. Det jag tänker på är en helt annan institution. Som kanske var ännu viktigare för många sjömän än Sjömanskyrkan.
I Stockholm låg denna verksamhet i gamla tider nästan nere vid Slussen. Faktum är att huset med institutionens namn ännu är väl synligt från torget utanför T-banespärren även om innehållet är något annat. Adressen var Peter Myndes Backe nr 3. För ganska exakt 50 år sedan flyttade man till nybyggda lokaler lite längre upp mot Söders höjder. Men fortfarande inom bekvämt gångavstånd från Slussen. Den institution jag tänker på har än i dag samma namn även om kundkretsen i huvudsak är en annan.
I Rotterdam var adressen Willemsplein 1. Även i den byggnaden finns en liknande verksamhet kvar än i dag men med en annan kundkrets.
I Stockholm låg denna verksamhet i gamla tider nästan nere vid Slussen. Faktum är att huset med institutionens namn ännu är väl synligt från torget utanför T-banespärren även om innehållet är något annat. Adressen var Peter Myndes Backe nr 3. För ganska exakt 50 år sedan flyttade man till nybyggda lokaler lite längre upp mot Söders höjder. Men fortfarande inom bekvämt gångavstånd från Slussen. Den institution jag tänker på har än i dag samma namn även om kundkretsen i huvudsak är en annan.
I Rotterdam var adressen Willemsplein 1. Även i den byggnaden finns en liknande verksamhet kvar än i dag men med en annan kundkrets.
Nu vart det rätt. Sjömanshemmen och som de senare kom att heta Sjöfartshotellen. I gamla tider var det många sjömän som inte hade någon egen bostad i land. Man var ute i långa tider så kom man hem och tog då in på ett "Sjömanshem". Där man bodde billigt och hade en basstandard. Men det var också så att det inte fanns så många sjömansförmedlingar och den som sökte jobb måste komma på så kallade "rop" både på morningen och till lunchtid. Detta därför att då fick man stämplat sitt kort som gav rätt till att hämta ut en dagpeng från A-kassan hos Facket. Fick man inte den dagliga stämpeln blev man stoppad på dagpeng och förlorade sin "törn" på förmedlingen.
Bodde man då långt borta från en Sjömansförmedling så tog man in på Sjöfartshotellet där man bodde för en billig peng såsom arbetssökande sjöman. Stockholms Sjöfartshotell låg i moderna tider på Katarinavägen. I samma byggnad låg också Sjömansförmedlingen och Sjöfolksförbundet. Och inne i hotellet var en avdelning av restaurangen avsedd för Sjöfolksgäster. Medan resten av krogen och storparten av hotellet hyste in "vanliga" hotellgäster som fick finansiera verksamheten.
Så har jag nämnt "Merchant Navy Hotel" i London som var nära på ett andra hem för undertecknad i mängder av år. Men jag har också nämnt det Skandinaviska Sjöfartshotellet i Rotterdam som hette "Hotel Scandia". Med en bar som sannolikt många Sailors än i dag har minnen av även om det är länge sedan detta blev ett "Tulip Inn". Just runt hörnet ligger däremot ett Internationellt Sjömanshotell som existerar än i dag även om man också tar emot "vanliga" gäster.
Och Stighult "checkar ut" från hotellet och för oss vidare på oceanerna.
Bodde man då långt borta från en Sjömansförmedling så tog man in på Sjöfartshotellet där man bodde för en billig peng såsom arbetssökande sjöman. Stockholms Sjöfartshotell låg i moderna tider på Katarinavägen. I samma byggnad låg också Sjömansförmedlingen och Sjöfolksförbundet. Och inne i hotellet var en avdelning av restaurangen avsedd för Sjöfolksgäster. Medan resten av krogen och storparten av hotellet hyste in "vanliga" hotellgäster som fick finansiera verksamheten.
Så har jag nämnt "Merchant Navy Hotel" i London som var nära på ett andra hem för undertecknad i mängder av år. Men jag har också nämnt det Skandinaviska Sjöfartshotellet i Rotterdam som hette "Hotel Scandia". Med en bar som sannolikt många Sailors än i dag har minnen av även om det är länge sedan detta blev ett "Tulip Inn". Just runt hörnet ligger däremot ett Internationellt Sjömanshotell som existerar än i dag även om man också tar emot "vanliga" gäster.
Och Stighult "checkar ut" från hotellet och för oss vidare på oceanerna.
Alltid kul att få reda på hur det fungerade Donkeyman.
Och här tar vi en ny fråga från en svunnen tid.
Roddarmadamer kallades de kvinnor som skötte färjetrafik, det vill säga att i småbåtar transportera människor och gods över vatten mot betalning. Dessa rodderskor är kända från 1400-talet, och utgjorde ett helt nytt kollektiv inom färjedrivarnas skrå som i Sverige uppkom under 1600-talet. Men vad konkurrerade ut dem.
Och här tar vi en ny fråga från en svunnen tid.
Roddarmadamer kallades de kvinnor som skötte färjetrafik, det vill säga att i småbåtar transportera människor och gods över vatten mot betalning. Dessa rodderskor är kända från 1400-talet, och utgjorde ett helt nytt kollektiv inom färjedrivarnas skrå som i Sverige uppkom under 1600-talet. Men vad konkurrerade ut dem.