HMS Tiger, varför inte?

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7646
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: HMS Tiger, varför inte?

Inlägg av tyskaorden » 17 juli 2018, 21:28

Sedan har man ju de tyska Scharnhorst och Gneisenau som av en del källor klassas som slagkryssare men andra som slagskepp.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3048
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: HMS Tiger, varför inte?

Inlägg av Bjernevik » 19 juli 2018, 00:25

tyskaorden skrev:
17 juli 2018, 21:22
Fast nog kan de ses som fyll ande slagkryssarsegmentet mellan slagskepp och tunga kryssare.
Läser man Friedmans utmärkta bok om amerikanska kryssare så framgår det tydligt att Alaska och Guam var tunga kryssare. De var bara inte begränsade av Washington- och Londonavtalens konstlade gränser på 10000 ton och 203 mm.

"Riktiga" slagkryssare var för övrigt i allmänhet både större och tyngre än sina samtida slagskeppsmotsvarigheter. Alaska och Guam var däremot betydligt mindre än Iowaklassen vilken var dess motsvarighet bland slagskeppen.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7646
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: HMS Tiger, varför inte?

Inlägg av tyskaorden » 1 augusti 2018, 19:13

Bjernevik skrev:
19 juli 2018, 00:25
tyskaorden skrev:
17 juli 2018, 21:22
Fast nog kan de ses som fyll ande slagkryssarsegmentet mellan slagskepp och tunga kryssare.
Läser man Friedmans utmärkta bok om amerikanska kryssare så framgår det tydligt att Alaska och Guam var tunga kryssare. De var bara inte begränsade av Washington- och Londonavtalens konstlade gränser på 10000 ton och 203 mm.

"Riktiga" slagkryssare var för övrigt i allmänhet både större och tyngre än sina samtida slagskeppsmotsvarigheter. Alaska och Guam var däremot betydligt mindre än Iowaklassen vilken var dess motsvarighet bland slagskeppen.
OK får anse mig överbevisad där.

Skriv svar