HMS JAGAREN J17 UPPLAND

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: HMS JAGAREN J17 UPPLAND

Inlägg av Battler » 9 maj 2010, 17:56

Instämmer med ovanstående, följer dina inlägg med stort intresse.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: HMS JAGAREN J17 UPPLAND

Inlägg av SEVET » 9 maj 2010, 19:23

Osprey skrev:Tack för underbara bilder!! :D

En liten fråga angående vad som är den korrekta benämningen infinner sig, de benämningar som finns här eller i andra skrifter om nämnda fartygstyp är:
  • HMS Uppland
  • HMS Jagaren Uppland
  • HM Jagare Uppland
Bland de benämningar som används, så har jag nog sett marinen använda sig av i stort sett allihop, men vilken av dem är egentligen att betrakta som den mest korrekta?
Jag har en hel del böcker som jag hämtar bilder från. Min ambition är att lägga ut sådana bilder och beskrivningar
som ej finns utlagda tidigare och kanske inte allmännt tillgängliga.

Jag måste säga att jag själv är lika frågande som du.(när man nu tänker efter)
Jag tycker själv att det verkar som det har funnits en viss utveckling i systemet.

Har i helgen hittat min fars gamla fotoalbum sedan han låg vid flottan under kriget (WW II).
Här hittar man sällan något annat än typen av fartyg, t.ex. Pansarskeppet "Manligheten".
Finns inget HM eller HMS med här.
(Jag kommer att lägga in bilder från detta album senare.)
Därefter har kommit antingen bara JAGAREN UPPLAND eller H.M. JAGARE UPPLAND, (Hans Majestäts JAGARE UPPLAND).
Senare kommer H.M.S. JAGAREN UPPLAND, (Hans Majestäts Skepp JAGAREN UPPLAND).
Har som synes funnits många varianter både med och utan .. (punkter) samt i obestämd eller bestämd form.
Dessutom skrivet med små eller stora bokstäver. Ojoj sicken röra. :roll:

När vi var på flottbesök i England 1969, skrevs det om H.Sw.M.S. J 16 ÖLAND, His Swedish Majestys Ship J 16 ÖLAND).
Tror mig någon gång även hört att det finns regler för om fartyget är rustat eller ej.

När det gäller mina trådar jag startat, så har jag försökt vara konsekvent på mitt eget vis.
T.ex. HMS JAGAREN J 17 UPPLAND.
Hans Majestäts Skepp (är den senaste varianten jag sett)
JAGAREN (typen av skepp)
J 17 UPPLAND (Skeppets namn, föregånget av igenkänningstecknet).
Jag har valt att skriva allt med stora bokstäver, eftersom jag tycker detta ser mest korrekt ut.
ÖLAND 50%.JPG
Foto tagna av Fotodetaljen Ostkustens Örlogsbas 148 00 Ösmo.
Fotona tagna efter diverse målskjutningar mot ÖLAND och
före ÖLANDs avresa till Spanien för upphuggning.
ÖLAND 50%.JPG (251.04 KiB) Visad 1065 gånger
Här ser man att fartygets namn skrives med stora bokstäver.
Kommer att lägga in fler bilder vad det lider, (har en hel drös), dock i ÖLANDs tråden.

Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: HMS JAGAREN J17 UPPLAND

Inlägg av SEVET » 13 maj 2010, 14:46

JAGAREN J17 UPPLAND forcerar fram i sjön.
Jag tycker det ser ut som hon har bråttom och är på väg till en fest med eleverade kanoner.
J17 UPPLAND ÖrlB 60%.JPG
J17 JAGAREN UPPLAND foto från Örlogsboken 1967.
J17 UPPLAND ÖrlB 60%.JPG (65.66 KiB) Visad 1027 gånger
När det gäller utrangeringen av FREGATTEN ÖLAND, har jag fått mig tillsänt en hel del papper
rörande detta.
I dessa papper står även att läsa om FREGATTEN UPPLAND. Dessa papper handlar om fartygens
framtida öden. Jag skall här nedan återge lite utdrag ur skrivelserna. Vissa namn och tidsuppgifter
samt referensnummer har jag valt att utelämna och i dessa fall ersättes med XXXXX.

***** 1978-05-11 Från Försvarsdepartementet till Försvarets Materielverk
Utrangering av fregatter
Försvarets materielverk har i skrivelse den 7 april 1978 hemställt att fregatterna Öland, Uppland,
Hälsingborg och Kalmar utrangeras från och med den 1 juli 1978.

Materielverket har vidare hemställt att tills vidare få behålla ett av fartygen som målfartyg och att
få uppdra åt förenade fabriksverken att försälja fartygen - beträffande ett av fartygen sedan det ej
längre erfordras som målfartyg - sedan för marinen användbar materiel samt föremål av musealt värde
tillvaratagits från fartygen, varvid sistnämnda föremål utan ersättning får överföras till statens
sjökrigshistoriska samlingar.
______________________________________
Regeringen bifaller framställningen.

På regeringens vägnar

Gösta Bohman





***** 1978-06-16 Från Försvarets Materielverk till Chefen för Västkustens Örlogsbas
Utrangering av fregatter
Jml ämbetsskrivelse 1978-05-11 har regeringen bifallit FMV framställan om att fregatterna
Öland, Uppland, Hälsingborg och Kalmar utrangeras fr o m 1978-07-01 och i samband därmed
får försäljas - betr ett av fartygen dock först sedan det ej längre erfordras som målfartyg.

Med anledning av ovanstående skall följande vidtagas:

Sedan för marinen användbar materiel och föremål av musealt värde tillvaratagits, enligt tidigare
av FMV fastställda dispositionsförslag, skall Öland och Hälsingborg av Eder omgående anmälas till
Förenade Fabriksverken för försäljning.

Fregatten Kalmar som t v skall bibehållas som målfartyg, kommer i huvudsak att utnyttjas för
vapenprovning (robotsystem). Kostnaderna för iordningställandet av fartyget som målfartyg,
bottenunderhåll, liksom övriga åtgärder i samband med disposition av fartyget skall bestridas
av FMV-F. Överenskommelse härom, liksom övriga med provverksamheten erforderliga åtgär-
der, skall träffas direkt mellan Eder och övriga ev berörda parter med FMV-F som initiativtagare.

Beträffande fregatten Uppland undersöks f n förutsättningen för att behålla fartyget i sin helhet
som museiobjekt. I avvaktan på resultatet av denna undersökning skall fartygets materiel i
största möjliga utsträckning bibehållas ombord. FMV återkommer i ärendet så snart resultatet
från pågående undersökning föreligger.

Influtna medel från försäljningen av till FFV anmälda fartyg skall bokföras enligt de anvisningar som
framgår av FMV skrivelse 1974-10-10, bet X:X XXXX:xxx/xx. Försäljningen skall härvid avse
skeppsteknisk materiel (ej utgående).

Sedan försäljningen skett skall uppgift om köpare, försäljningssumma, samt datum för försäljning
i vanlig ordning tillställas FMV.

FÖRSVARETS MATERIELVERK

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX




***** 1979-06-06 Marinens Museikommité till M:F
Angående att bevara en jagareenhet som muséi-/utställningsobjekt
Marinens museikommité anser, sedan kommittén genom öing B Åsgård presenterats en ungefärlig
kostnadsberäkning för f d landskapsjagaren Uppland som museiföremål, att tids- och kostnadsmässiga
faktorer talar för att man redan nu måste avstå från jagarna Öland och Uppland.

Kommitén föreslår med anledning av detta att materielverket och kommitténs Ag (XXXXXX och XXXXXXXX)
närmare med berörda låter utföra tekniska- ekonomiska- och praktiska utredningar med syfte att
direkt förlägga en jagare av Östergötlandklassen i Galärvarvsdockan, någon gång under första hälften
av 1980-talet.

XXXXXXXXXXXXXXX
Ordförande



Här har chanserna definitivt försvunnit för att något av fartygen i ÖLAND klassen
skulle kunna räddas åt eftervärlden.




***** 1979-06-13 Försvarets Materielverk till Chefen för Västkustens Örlogsbas
Försäljning mm av f d fre Öland och Uppland
Enligt nu avslutad undersökning betr förutsättningarna för att bibehålla Uppland som
museiobjekt, framgår att projektet av tids- och kostnadsmässiga skäl måste utgå.

Betr Öland kommer FFV inom den närmaste tiden att ge besked om fartyget kan försäljas
som operativ enhet, eller bör anmälas till försäljning i vanlig ordning.

Mot bakgrund av ovanstående skall, sedan för marinen användbar materiel och föremål av
musealt värde tillvaratagits enl tidigare av FMV fastställda dispositionsförslag, Upd och Önd
av Eder anmälas till FFV för försäljning. Betr Önd dock först sedan närmare uppgift härom
föreligger.

Influtna medel från försäljningen skall bokföras enl de anvisningar som framgår av FMV skrivelse
1974-10-10, bet X:X XXXX:xxx/xx. Försäljningen skall avse Skeppsteknisk materiel (ej utgående).

Sedan försäljningen skett skall uppgift om köpare, försäljningssumma samt datum för försäljningen
i vanlig ordning tillställas FMV.

Försvarets Materielverk

XXXXXXXXXXXXXXXX



***** 1979-06-25 FFV försvarsmateriel till Försvarets materielverk
Utrangering av HMS Öland
Hänvisning FFV skr XXXX-XX-XX samt till FMV telex nr XXXXXX av XXXX-XX-XX.

Efter genomförd marknadsundersökning finner vi det osannolikt att HMS Öland skall kunna
säljas i operativt skick inom överskådlig tid. Från FFV sida möter sålunda ej hinder att nu
genomföra planerad ilandförsel av materiel.
Vi tackar för Ert tillmötesgående att senarelägga dessa åtgärder och för den hjälp som lämnats
av ÖrlBV personal vid visningar och genomgångar. Den fortsatta marknadsföringen av fartyget
kommer att handhas av FFV/Allmateriel.

Med vänlig hälsning
FÖRENADE FABRIKSVERKEN
Försvarsmateriel

XXXXXXXXXXXXXXX


Fortsättning i nästa inlägg

Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: HMS JAGAREN J17 UPPLAND

Inlägg av SEVET » 13 maj 2010, 17:45

Fortsättning från tidigare inlägg.


***** 1979-06-29 Försvarets Materielverk till Chefen för Västkustens örlogsbas

Försäljning m m av f d fre Öland och Uppland

Med hänvisning till rubr skrivelse får FMV meddela följande betr planerna på att ev försälja
Öland som operativ enhet.

Efter av FFV genomförd marknadsundersökning har framkommit att fartyget ej kan försäljas
i operativt skick inom överskådlig tid.

Med anledning härav skall fartyget i vanlig ordning anmälas till FFV/Allmateriel för försäljnig.

För kännedom meddelas att vissa prel planer föreligger att ev utnyttja ett av fartygen som
målfartyg. FMV återkommer i denna fråga så snart närmare uppgift härom föreligger.

Försvarets Materielverk

XXXXXXXXXXXXXXX


Här kan finnas ett hopp om att något av fartygen får ytterligare en tidsfrist före skrotning.

Lista Utrangerade Fartyg 30%.JPG
Scannad sida av lista över utrangerade fartyg på 1970-talet
Lista Utrangerade Fartyg 30%.JPG (103.21 KiB) Visad 1020 gånger

***** 1979-08-10 FMV - F:RFK

Disponering utrangerade fartyg

Behovet av målfartyg för vapenprovning av olika slag har ökat. RFK har behov av ytterligare
målfartyg utöver det fartyg som nu disponeras (Freg Kalmar). C RFK hemställer om att få
disponera ett av de två utrangerade fartyg (Uppland, Öland) som avses gå till försäljning.



***** 1979-08-10 FMV - M:FP till C ÖrlB V

Från F:FRFK har inkommit anmälan om behov av ytterligare målfartyg, utöver den fre som
fn disponeras.
Med anledning härav anmodar M:FP Eder inkomma med förslag på lämpligt fartyg (Önd
eller Upd), samt ev synpunkter i samband därmed.

Ref. XXXXXXXXXXXXXX



***** 1979-08-17 CÖrlBV till FMV-M:FP

Ref XXXXXXXXXXXXXXX
Det är i det närmaste egalt om Öland eller Uppland väljes som ftg. Önd är emellertid det
ftg som senast fick bottenbehandling (klorkautchuck) och hon bör kunna ligga i sjön ytterligare
2-3 år utan förnyad behandling.

XXXXXXXXXXXXX



***** 1979-09-21 från Försvarets Materielverk till Chefen för Västkustens Örlogsbas

Disposition av fd fre Öland som målfartyg
FMV-M:F har i PM till FMV-FRFK 1979-09- , vilken i kopia tillställts Eder, medgivit att fd fre
Öland, fr o m 1979-10-01 och tills vidare får disponeras av FMV-F som målfartyg för vapenprov.

Kostnader för iordningställandet av Öland som målfartyg, liksom övriga med provverksamheten
erforderliga åtgärder, bogseringar, ev ombaseringar m m, skall bestridas av FMV-F.

Överenskommelse härom skall träffas direkt mellan Eder och FMV-F:RFK, och med den senare
som initiativtagare.

Tidigare lämnade direktiv enl skrivelse 1979-06-29, bet M:FP XXXX:XX/XX ang anmälan av Öland
till FFV för försäljning, utgår härmed.

Försvarets Materielverk

XXXXXXXXXXXXXXXXX


Här försvinner definitivt FREGATTEN UPPLAND ur mina papper. Hon har förmodligen direkt
utlämnats till FFV/Allmaterial för försäljning.


Fortsatta skrivelser om JAGAREN J 16 ÖLAND och dess framtid kommer att fortsätta i ÖLAND-tråden
så småningom.


Enligt tel.samtal jag hade med Sverker Olow, blev UPPLAND skrotad i La Coruña i Spanien.
Har någonstans sett en uppgift om 1981.



1983 när jag besökte Marinmuseum i Karlskrona, fanns där en modell av JAGAREN UPPLAND
i skala 1:50.
Från infotavlan är nedan hämtat.

Djupgående meter svarta linjen
för ........................... 3,0 - 3,9
mitt ......................... 3,0 - 3,7
akter ........................ 3,4 - 3,9

2 st 12 cm torndubbelpjäser
7 st 40 mm automatkanoner
8 st 20 mm automatkanoner
6 st 53 cm torpedtuber
Luftvärnspjäser, sjunkbomber och minor.

Byggd: 1944-1948 på Karlskronavarvet och kostade C:a 25 miljoner kronor.
Det åtgick 160 000 dagsverken att bygga JAGAREN UPPLAND.




Angående skrotning av JAGAREN J17 UPPLAND, skriver Barry Smith
i brev daterat London 18th july, 1986:

We did not buy the "UPPLAND" - I do not know what hapened to her. I think the "GASTRIKLAND"
will be for sale early next year, and I think the "HALLAND" is going to be preserved.

Detta om HALLAND var en uppgift han fått och kommer i ett senare brev att ändra detta påstående.
Det blev ju som bekant JAGAREN J19 SMÅLAND som blev museum.



J17 UPPLAND Kollage 1 30%.JPG
Nu kan jag i alla fall själv glädja mig åt min halvfärdiga modell. Exteriöra bilder.
Uppe Vänster: Foto mot SB bog.
Uppe Höger: Foto stormasten.
Nere Vänster: Foto stormastens fot och skorstenen.
Nere Höger: Foto aktra däckshuset med 2 st 40mm akaner och aktra dubbeltolvan.
J17 UPPLAND Kollage 1 30%.JPG (62.19 KiB) Visad 1020 gånger
J17 UPPLAND Kollage 2 30%.JPG
Foto av elektronik för JAGAREN J17 UPPLAND
Uppe Vänster: 8-kanals radiomottagare med 2 st elektroniska fartkontroller.
Uppe Höger: BB och SB elmotorer av fabr. Graupner Milliperm med 3-stegs utväxling (planetväxel) samt radiostörningsskydd.
Nere Vänster: Elektronik för styrning av div. funktioner såsom radar, torpedställ, lanternor, torndubbelpjäser, blixtsken i eldrör (mynningsflamma), ljud från torndubbelpjäser och akanpjäser m.m.
Nere Höger: Propellrar av rostfritt material, efter ritning. Skalabyggda, balanserade och polerade.
tror jag haft 50 timmar på varje. (+ dom 2 till ÖLAND = 4 st)
J17 UPPLAND Kollage 2 30%.JPG (96.56 KiB) Visad 1020 gånger

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: HMS JAGAREN J17 UPPLAND

Inlägg av Psilander » 13 maj 2010, 20:25

Intressant....särskilt kring museiturerna.

Men sparades inte HMS Småland som privat iniativ, dvs Statens Maritima museer har inte lyckats bevara ett enda större fartyg mer öän Vasa. Den största tragedin är ju som vi alla vet skrotningen av HMS Gustav V 1970.

Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: HMS JAGAREN J17 UPPLAND

Inlägg av SEVET » 14 maj 2010, 11:05

Psilander skrev:Intressant....särskilt kring museiturerna.

Men sparades inte HMS Småland som privat iniativ, dvs Statens Maritima museer har inte lyckats bevara ett enda större fartyg mer öän Vasa. Den största tragedin är ju som vi alla vet skrotningen av HMS Gustav V 1970.

Jovisst var det intressant med museiturerna. Hade man aldrig hört ett knyst om tidigare. Men med tanke på
konditionen på dessa fartyg så förstår man att det skulle blivit dyrt att återställa dem.
Men men, det är ju ändå de som har fartygen och samtidigt sitter inne med kunskapen om att hantera dem, som
tydligen i stället för att själv agera förväntar sig att någon annan skall göra det.

Nu står man där med Wasa och har ett stort jobb att bevara henne. Hon kunde ju legat där hon var och låtit bärga
henne om 100 år i stället. Då hade det varit en änn större sensation och man skulle kanske ha en annan teknik
att bevara henne. Men visst är det imponerande.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: HMS JAGAREN J17 UPPLAND

Inlägg av FNP » 24 maj 2010, 17:38

Tack för en mycket trevlig tråd!

För mig är det särskilt intressant med bilderna på Öland från hennes tid som målfartyg. Jag såg henne senast en disig höstdag i Hårsfjärdenområdet 1981, vilket ligger mycket nära i tiden för bilderna.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: HMS JAGAREN J17 UPPLAND

Inlägg av predator » 24 maj 2010, 22:29

Bilderna man ser när hon har varigt målfartyg. Ser mer ut som splitter som träffat eller mindre kulor. Var har hon blivigt träffa av och hur gick testet?

Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: HMS JAGAREN J17 UPPLAND

Inlägg av SEVET » 25 maj 2010, 19:32

Några bilder till som jag hittat på JAGAREN J17 UPPLAND.
JAGARE MED SPRINKLER 40%.JPG
Sprinkler mot radiaknedfall. J16 ÖLAND eller J17 UPPLAND.
Scannat foto från Örlogsboken 1967.
JAGARE MED SPRINKLER 40%.JPG (83.45 KiB) Visad 917 gånger
J17 UPPLAND ÖrlB -67  60%.JPG
JAGAREN J17 UPPLAND.
Scannat foto från Örlogsboken 1967.
J17 UPPLAND ÖrlB -67 60%.JPG (34.77 KiB) Visad 917 gånger

Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: HMS JAGAREN J17 UPPLAND

Inlägg av SEVET » 25 maj 2010, 20:05

Lägger här lite i förväg in en bild på FREGATTEN F16 ÖLAND. ( F16 lär hon aldrig ha burit ).
Mer kommer som tidigare skrivits, i Öland-tråden.

FNP skrev:Tack för en mycket trevlig tråd!

För mig är det särskilt intressant med bilderna på Öland från hennes tid som målfartyg. Jag såg henne senast en disig höstdag i Hårsfjärdenområdet 1981, vilket ligger mycket nära i tiden för bilderna.
predator skrev:Bilderna man ser när hon har varigt målfartyg. Ser mer ut som splitter som träffat eller mindre kulor. Var har hon blivigt träffa av och hur gick testet?
Ser mer ut som man skjutit på henne med "ärtrör".

Eftersom frågorna tagits upp, så kan vi tjuvtitta på en bild.

FREGATTEN ÖLAND Beskjuten 30%.JPG
Avslutade övningar på FREGATTEN F16 ÖLAND.
Foto taget av Fotodetaljen Ostkustens Örlogsbas 148 00 ÖSMO.
FREGATTEN ÖLAND Beskjuten 30%.JPG (91.85 KiB) Visad 916 gånger
I brev från Försvarets Materielverk 1983-02-28,
skriver man bl.a. följande:

Beträffande Dina önskemål om att få komma ombord på jagaren Öland och ta med dig någon souvernir hem kan detta ordnas av mig personligen.
Öland har emellertid utrangerats och sedan dess använts som mål för artilleri- och robotskjutning. Hon flyter dock fortfarande men är i ett erbarmligt skick.


Jag fick meddelande från FMV-Fartyg 1986-05-29 att:

Nu är Öland såld till ett Engelskt företag.



!986-06-04 utfärdade Kommerskollegium ett Tillståndsbevis att utföra fartyget ur riket för upphuggning.

Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: HMS JAGAREN J17 UPPLAND

Inlägg av SEVET » 31 augusti 2021, 22:44

65DBCFDA-920D-41CC-BAF1-7C9E366F6FBB.jpeg
Måste rätta ett tidigare inlägg. Har hittat en bild av Jagaren Öland med märkningen F 16. Bakom ligger Jagaren Uppland och eftersom dom omklassades samtidigt, så bör hon vara märkt F 17.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28790
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: HMS JAGAREN J17 UPPLAND

Inlägg av Hans » 1 september 2021, 10:46

Även jag som landkrabba tycker det är mycket intressant läsning, tack SEVET.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: HMS JAGAREN J17 UPPLAND

Inlägg av sveahk » 1 september 2021, 11:13

Utmärkt tråd! Lyfter Skalman i historiska höjder - tack för det!

Lite utanför...men vill gärna bjuda på det här fotot av MAGNE och MODE, som jag knipsade i Varbergs hamn, 1958/59...
IMG_2996.jpeg

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: HMS JAGAREN J17 UPPLAND

Inlägg av sveahk » 1 september 2021, 11:46

Din tråd väckte det slumrande marina intresset...gick sålunda ner i källaren och hittade där bl.a. "Jane's Fighting Ships 1967-68". Där under Sweden hittar vi naturligtvis de båda, ÖLAND och UPPLAND.
IMG_2997.jpeg

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: HMS JAGAREN J17 UPPLAND

Inlägg av SEVET » 1 september 2021, 12:21

Har nu återupptagit min byggnation av modellen Jagaren Uppland. Efter 35 års uppehåll kändes de som jag blev sugen igen.
Den stora skillnaden är nog att fingrarna (morötterna) är segare.
F25A1405-2693-4C9F-BBE9-F91236FB29D0.jpeg

Skriv svar