ShipBucket

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Re: ShipBucket

Inlägg av Psilander » 15 juli 2008, 23:23

Bild
HMS Oscar, vår sista "PreDreadnoght" från 1907

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 27 juli 2008, 22:48

Bild

Ansaldoskeppet, fartyget beställdes till ritningstadiet men påbörjades aldrig då man ansåg det vara för dyrt, stort och svår utnyttjat för svenska förhållanden.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 28 juli 2008, 02:58

Bild
Marinförvaltningens förslag till regeringen 1934, dock aldrig behandlad i riksdagen. Skulle burit namnet "Tre Kronor".

7680ton
130m
22,5knop
2x2 28cm kanoner
6x2 12cm kanoner
10-12 25mm Lv ksp

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 28 juli 2008, 13:02

Alltid lika vackra....

Och dessutom har Shipbucketstyle fått en utvidgning vilket kan vara till inspiration för de med mer konstnärlig framställning av fartyg.

Ser fram emot fler, antar att Forsbecks bok har fler planerade godingar att bita i :D
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 29 juli 2008, 19:59

A now something completly diffrent....

Bild
HMS Victory

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 3 augusti 2008, 18:48

Bild
HMS Agincourt(ex. Rio de Janeiro, ex Sultan Osman I)

Användarvisningsbild
björnen
Medlem

Re: HMS Agincourt(ex. Rio de Janeiro, ex Sultan Osman I)

Inlägg av björnen » 10 augusti 2008, 18:13

Ah, Agincourt är alltid lika vacker att vila ögonen på! Extravagant, elegant och aggressiv -- kanske min favorit. Till och med den annars så sakliga och svårcharmade Oscar Parkes skriver i sin "British Battleships":
When first completed with the great "Marble Arch" boat deck spanning the amidships turrets no other ship afloat could equal her for aggressive magnificence. When stripped of this top hamper she seemed longer and there was something peculiarly attractive in the long lean hull bristling with guns and topped by a sarried row of turrets, the quaint rig, and wide spaced funnels. She was one of those ships that which appeared her best from every angle, and with all her guns trained on one beam there was no more ferocious looking fighter in the fleet.

Men såvitt jag förstår det så hade hon aldrig båtdäcket "under the White Ensign"; det togs bort i samband med modifieringarna efter beslagtagandet.

I boken om Agincourt, "The Big Battleship" av Richard Hough, hittar jag ett avsnitt från fartprovet:
And she was certainly a magnificent sight when the stokers worked her up to 19 and then to 20 knots, great gushers of black smoke pouring from her funnels, the bow wave climbing higher up the plating as the speed mounted, until the seas were coming over her forecastle. At 21 knots she seemed more than ever the embodiment of invincible power, her decks vibrating so that it was difficult to stand without support. She was doing more than 22 knots when she entered the measured mile, her turbines putting out over 40000 horsepower, and she was timed through at 22.42 knots, well over her designed speed.
Jag är säker på att Top Gears kamerateam med rätt ljus, några vattenstänk och lite färgfilter skulle kunna få henne hur snygg som helst! :D

-Björnen

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 10 augusti 2008, 18:34

Men såvitt jag förstår det så hade hon aldrig båtdäcket "under the White Ensign"; det togs bort i samband med modifieringarna efter beslagtagandet.
Jag valde behålla kobryggan, de var lite oklart när den togs bort i de skisser jag hade, det verkade vara andra halvan av 1915 som den försvann.

Användarvisningsbild
björnen
Medlem

Inlägg av björnen » 10 augusti 2008, 21:01

Psilander skrev:
Jag valde behålla kobryggan, de var lite oklart när den togs bort i de skisser jag hade, det verkade vara andra halvan av 1915 som den försvann.
Hough nämner att den togs bort redan den 9:e augusti 1914, alltså direkt efter beslagtagandet den 1:a augusti. Parkes nämner inget datum men säger att borttagandet av bryggan var en av modifieringarna som gjordes innan hon togs i tjänst i RN. Andra modifieringar var utbyta av alla toaletter ombord -- engelsmännen tyckte tydligen inte om att sitta på huk! :)

/Björnen

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 6 oktober 2008, 01:23

Nästa projekt blev SMS Scharnhorst. Trots en viss hat-kärlek till tysk fartyg är nog dessa två sköna pansarkryssare ett pat favouriter.

Bild
I sin klassiska målning för en kolonial flotta mellan 1908-10

Bild
Med grå överbyggnad, precis för krigsutbrottet.

Bild
Som hon såg ut under sin korta karriär under kriget.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 29 juni 2012, 20:29

Jag söker en bra ritning på HMS Fylgia i orginal, har haft väldigt svårt att finna en förhållandevis ren. Många innehåller däck, pannor mm som stör när man skall göra en ritning i Springsharp av henne.

Bjuder på min uppdaterade Gotland så länge
Bild
HMS Gotland länk

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 30 juni 2012, 19:00

HMS Fylgia, vackrast av de alla! (Innan ombyggnad)
Varför har ingen gjort en modell av detta skepp?
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
Björn Gustafsson
Medlem

Inlägg av Björn Gustafsson » 30 juni 2012, 19:17

Om du nöjer dig med mindre skala så finns hon och flera andra i skala 1:1250. Jag har själv en drös svenska örlogsfartyg i den skalan.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 30 juni 2012, 19:26

Mjaa. skulle helst vara 1:350 eller 1:400
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
Björn Gustafsson
Medlem

Inlägg av Björn Gustafsson » 30 juni 2012, 19:32

I så fall återstår det nog bara att bygga själv efter lämplig ritning. Jag tycker själv Fylgia var ett vackert fartyg och hon ansågs på sin tid vara en av världens vackraste pansarkryssare, om man nu är lagd åt det hållet.

Skriv svar