Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Blir det lättare om jag berättar att båten var borttappad i 98 år. 
Är John Bauer inblandad?
/CvD
/CvD
Det är inte S/S Per Brahe. Hon såg ut så här.
Sen felar det med åren.
Med den ledtråden så vet jag svaret. Det är "Freja" som kapsejsade och sjönk på insjön Fryken år 1896. Men som bärgades och sattes i trafik 100 år senare. Går numera i turisttrafik sommartid såvitt jag vet.
Donkeyman kan sina ångare och känner igen Freja. Bara att lägga upp en ny fråga.
http://www.varmland.nu/freja/forlis.html
http://www.varmland.nu/freja/forlis.html
Och nu när jag är i Stockholm och begraver en av mina bästa vänner. Som var en gammal ångmaskinist. Så det känns naturligt att komma med en ångmaskinsfråga. Jag bor ombord på "Anedin Hostel" som är gamla Birger Jarl förtöjd vid Skeppsbron. Och som blivit ett bra och billigt alternativ för den som vill övernatta i huvudstaden.
MEN - Birger Jarl var i likhet med de andra tidiga 50-talslbyggena utrustade med ångmaskineri som skiljde sig ifrån traditionella ångmaskiner. Att det var vattenrörspannor var en sak. Men kan någon säga vad som skiljde huvudmaskinerna från vanliga traditionella ångmaskiner. Det var flera stora skillnader. Men nämn en - så har du vunnit frågan.
MEN - Birger Jarl var i likhet med de andra tidiga 50-talslbyggena utrustade med ångmaskineri som skiljde sig ifrån traditionella ångmaskiner. Att det var vattenrörspannor var en sak. Men kan någon säga vad som skiljde huvudmaskinerna från vanliga traditionella ångmaskiner. Det var flera stora skillnader. Men nämn en - så har du vunnit frågan.
Tråkig anledning för att besöka Stockholm, kan bara beklaga.
Birger Jarl har en trippelåmgmaskin. räcker det som ett av svaren.
Birger Jarl har en trippelåmgmaskin. räcker det som ett av svaren.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Nix, hon hade kvadruppelångmaskin med turbo kompressor för avloppsånga.
Birger Jarl hade inte en klassisk trippelmaskin. Båten hade en maskin som hade en "ångkompressor" mellan mellantryckare och lågtryckare. Denna drevs av en turbin som stt efter lågtryckaren. Men vid manöver "bypassade" man den här attiraljen. I tillägg till detta hade maskineriet ventiler i stället för slider. Samt slutligen ett trycksmörjsystem ungefär som i en vanlig dieselmoter. Ovanpå detta ett gäng med andra "moderniteter" men det hoppar vi över nu.
Stellan hade alltså en av de här tingen inne som frågeställningen löd så därför fortsätter han denna seglats i sjöfartens underbara värld.
Stellan hade alltså en av de här tingen inne som frågeställningen löd så därför fortsätter han denna seglats i sjöfartens underbara värld.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Detta fartyg var med om en olyckshändelse, som innbar förluster i människoliv - 81 personer om jag minns rätt - samt två rättegångar. Vad hette fartyget?
Orientlinjens m/v NABOLAND, kolliderade med turkiska ubåten DUMLUPINAR i Dardanellerna 1953, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Det svaret ger frågan till Varjag.
Tack Stellan
Vi söker en man - och hans fartyg - Till ledning en titel av Erich-Maria Remarque - Livsgnistan
Varjag
Vi söker en man - och hans fartyg - Till ledning en titel av Erich-Maria Remarque - Livsgnistan
Varjag
........
, Varjag
....han var kinesisk mässteward, satte världsrekord för överlevande skeppsbrutna - 19 veckor ensam på en 8x8 fots livflotte....
Varjag
Varjag