Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Ingen aning vad som är speciellt med henne, kanske en propell i fören.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Hon var inte så bra på jobbet?
Stockholms stad skaffade 1897 Isbrytaren I, men hon var inte särskilt lämpad för isbrytning till havs.
Nej, inte en propeller i fören, ummo, och ja så var det Markus. De här första var inte så väldigt välutvecklade och prototypen var en isbrytare i Hamburg som bröt is på Elbe. Där fanns ingen havsis.
Den sökta isbrytaren är byggd på Lindholmen i Göteborg och är 15 år äldre än den första i Stockholm.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Isbrytaren_I_(Stockholm)
Jag ser förresten att jag får ta fram rödpennan, för i infon om den står det att Nordens första isbrytare byggdes på Finnboda varv 1890, och hette Murtaja. Hm, men det kan knappast stämma.
Men så kan det då ha varit för speciellt med den sökta?
Den sökta isbrytaren är byggd på Lindholmen i Göteborg och är 15 år äldre än den första i Stockholm.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Isbrytaren_I_(Stockholm)
Jag ser förresten att jag får ta fram rödpennan, för i infon om den står det att Nordens första isbrytare byggdes på Finnboda varv 1890, och hette Murtaja. Hm, men det kan knappast stämma.
Men så kan det då ha varit för speciellt med den sökta?
Som alltså byggdes år 1882, åtta år före Murtaja.
Tror båtens hemmahamn är Göteborg...
/ currahee
/ currahee
Så är det, men vad är speciellt med denna båt som alltså byggdes åtta år före Murtaja som Wiki nämner som Nordens första isbrytare?
Tror att hon hade det fantasifulla namnet Isbrytaren 1 ?
Men kan tyvärr inte hitta vad som var speciellt med henne annat än att hon fick siffran 1 när Isbrytaren 2 byggdes senare...?
Ångmaskin på 900 hk.
Det handlar om orsaken till varför hon fick heta just Isbrytaren 1, och inte exempelvis isbrytaren 5, när det kom en ny.
Världens första isbrytare hette City Ice Boat No. 1 och byggdes i Philadelphia år 1837. Den första i stål hette Pilot och byggdes 1864 i St. Petersburg. Den första som byggdes helt och hållet för att bryta is hette Eisbrecher 1. Den byggdes 1871.
Var hamnar Isbrytaren 1 i en sådan lista?
Världens första isbrytare hette City Ice Boat No. 1 och byggdes i Philadelphia år 1837. Den första i stål hette Pilot och byggdes 1864 i St. Petersburg. Den första som byggdes helt och hållet för att bryta is hette Eisbrecher 1. Den byggdes 1871.
Var hamnar Isbrytaren 1 i en sådan lista?
Som sagt, Ummo är mycket nära det rätta svaret i det första svaret på frågan. Namnet är fel, men sedan behöver man bara plocka bort några bokstäver för rätt svar.
Ordet första ingår i det rätta svaret.
Första isbrytaren?
Första isbrytaren byggd i Sverige, så är det.
Det var synd om ummo att han gissade på Sankt Erik, och skrev statsisbrytare.
Jag tänkte att det skulle bli lätt att gissa, men så var det inte. Flera läsare funderade förmodligen över varvtal, eller om man kunde koka gröt i skorstenen, men det speciella är alltså att det var vår första isbrytare.
Din fråga Amund.
Det var synd om ummo att han gissade på Sankt Erik, och skrev statsisbrytare.
Jag tänkte att det skulle bli lätt att gissa, men så var det inte. Flera läsare funderade förmodligen över varvtal, eller om man kunde koka gröt i skorstenen, men det speciella är alltså att det var vår första isbrytare.
Din fråga Amund.
Tack koroshiya! Märkligt okänt om Sveriges första isbrytare måste jag säga, hade inte hört talas om henne innan.
Isbrytare är ett tekniskt sett mycket intressant område. Det har hänt mycket sedan Första isbrytaren när det gäller teknik. I Sverige bemannades isbrytarna länge av värnpliktiga vilket var ganska så kritiserat. Värnpliktiga var till att börja med inga sjömän, och uppdraget var av yttersta vikt för både Sveriges och Finlands exporttunga industrier i Bottenviken och Bottenhavet. Samtidigt fick dessa isbrytare mest uppmärksamhet när de åkte på expedition till Ishavet.
Nog om det, ny fråga. Och nu tar jag en ur minnet från handelssjöfarten:
Här ser vi lite däckskranar
Ombord numreras kranarna vanligtvis från fören och akterut med 1:a kranen, 2:a kranen etc.
En båt jag jobbade på hade två kranar, Etta-kranen och Tvåa-kranen benämndes dessa följaktligen. En av styrmännen hade en osedvanligt stor näsa, så när han inte hörde kallades han för Trea-kranen. Men lyteskomik är ju inte roligt så det skrattar vi inte åt.
Åter till frågan - Vad kallades just dessa kranar på bilden vanligtvis i vardagligt tal ombord? Det svar jag söker har som så ofta till sjöss med fabrikantnamnet att göra
Isbrytare är ett tekniskt sett mycket intressant område. Det har hänt mycket sedan Första isbrytaren när det gäller teknik. I Sverige bemannades isbrytarna länge av värnpliktiga vilket var ganska så kritiserat. Värnpliktiga var till att börja med inga sjömän, och uppdraget var av yttersta vikt för både Sveriges och Finlands exporttunga industrier i Bottenviken och Bottenhavet. Samtidigt fick dessa isbrytare mest uppmärksamhet när de åkte på expedition till Ishavet.
Nog om det, ny fråga. Och nu tar jag en ur minnet från handelssjöfarten:
Här ser vi lite däckskranar
Ombord numreras kranarna vanligtvis från fören och akterut med 1:a kranen, 2:a kranen etc.
En båt jag jobbade på hade två kranar, Etta-kranen och Tvåa-kranen benämndes dessa följaktligen. En av styrmännen hade en osedvanligt stor näsa, så när han inte hörde kallades han för Trea-kranen. Men lyteskomik är ju inte roligt så det skrattar vi inte åt.
Åter till frågan - Vad kallades just dessa kranar på bilden vanligtvis i vardagligt tal ombord? Det svar jag söker har som så ofta till sjöss med fabrikantnamnet att göra
Hm, gissar på att det är något svenskt, kanske lindholmare.