Quiz: Sjöfartshistoria
-
- Medlem
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Världens tak var också en del av hans verksamhet, även om det känns en aning malplacerat som namn betraktat.
Lyckades t o m segla ifrån en japansk ubåt under andra världskriget.
Lyckades t o m segla ifrån en japansk ubåt under andra världskriget.
Ålänningen Gustaf Eriksson? Om han levt ännu idag hade rederiet säkert haft någon segelskuta som fortfarande gått med spannmål i trampfart.
-
- Medlem
Helt rätt!
PAMIR löste tydligen nöten. Och av hans mäktiga segelfartygsflotta finns ju i dag VIKING i Göteborg och PASSAT i Travemünde. Samt förstås POMMERN i Mariehamn.
En man som uppenbart gick mot strömmen och köpte upp segelfartyg när andra rederier gjorde sig av med dem för att investera i lastångare istället.
Amund får därmed ta över frågan och segla vidare på världens hav.
PAMIR löste tydligen nöten. Och av hans mäktiga segelfartygsflotta finns ju i dag VIKING i Göteborg och PASSAT i Travemünde. Samt förstås POMMERN i Mariehamn.
En man som uppenbart gick mot strömmen och köpte upp segelfartyg när andra rederier gjorde sig av med dem för att investera i lastångare istället.
Amund får därmed ta över frågan och segla vidare på världens hav.
-
- Medlem
Tack! Den tråden hade jag inte sett.
Bra, att jag kan göra nytta i områden jag inte känner till.
viewtopic.php?f=76&t=44708&hilit=skepparhistorier
MVH
Hans
viewtopic.php?f=76&t=44708&hilit=skepparhistorier
MVH
Hans
Har hört att han fick ekonomi i verksamhten genom att inte försäkra fartygen och att manskapet till stor del bestod av obetalda prentisar. Långt in på 30-talet behövdes segelfartygspraktik för att få ut sjökaptensbrevet, vilket innebar att det var stor efterfrågan att få hyra på seglande skepp.
Tack för frågan Johanmolin! Det verkar inte finnas många redare i västvärlden som var lika konservativa som Gustaf Eriksson.
Nästa fråga:
Detta heliga kloster
byggdes för länge sedan högt uppe på en höjd där det gick mycket bättre att andas än nere i den stinkande medelhavsstaden.
Enligt legenden kom några år senare ett skepp en gång i mycket svår sjönöd på sin resa till Italien - kaptenen gav till slut order om att besättningen skulle kasta all last överbord i ett sista försök att rädda skeppet, och bland lasten fanns en enormt stor och tung kista med okänt innehåll - och de utmattade sjömännen vräkte den överbord. Men i samma ögonblick som kistan hamnade i vattnet så blev havet plötsligt spegelblankt. (ja det kan faktiskt vara så i den katolska världen, inget konstigt alls ).
Hur som helst flöt kistan iland nära vårt kloster och när stadsborna öppnade den visade den sig innehålla en trästaty av madonnan med barnet, hållande ett ljus i handen.
Nu förflyttar vi oss många år framåt i tid och rum. Denne äventyrare
har just etablerat sig på en plats när han och hans män angrips. Det går inte så bra och han flyr och avlider tyvärr under hemresan.
Har ni hängt med ända hit så förtjänar ni att även få höra en fråga Vår äventyrare döper platsen som de senare tvingas lämna till ett namn som han tar från den där madonnafiguren jag berättade om. Platsen/staden kommer åter att erövras och namnet står sig än idag i denna mycket stora stad som dessutom är huvudstad.
Vilken huvudstad var det vår sjöhjälte namngav..?
Nästa fråga:
Detta heliga kloster
byggdes för länge sedan högt uppe på en höjd där det gick mycket bättre att andas än nere i den stinkande medelhavsstaden.
Enligt legenden kom några år senare ett skepp en gång i mycket svår sjönöd på sin resa till Italien - kaptenen gav till slut order om att besättningen skulle kasta all last överbord i ett sista försök att rädda skeppet, och bland lasten fanns en enormt stor och tung kista med okänt innehåll - och de utmattade sjömännen vräkte den överbord. Men i samma ögonblick som kistan hamnade i vattnet så blev havet plötsligt spegelblankt. (ja det kan faktiskt vara så i den katolska världen, inget konstigt alls ).
Hur som helst flöt kistan iland nära vårt kloster och när stadsborna öppnade den visade den sig innehålla en trästaty av madonnan med barnet, hållande ett ljus i handen.
Nu förflyttar vi oss många år framåt i tid och rum. Denne äventyrare
har just etablerat sig på en plats när han och hans män angrips. Det går inte så bra och han flyr och avlider tyvärr under hemresan.
Har ni hängt med ända hit så förtjänar ni att även få höra en fråga Vår äventyrare döper platsen som de senare tvingas lämna till ett namn som han tar från den där madonnafiguren jag berättade om. Platsen/staden kommer åter att erövras och namnet står sig än idag i denna mycket stora stad som dessutom är huvudstad.
Vilken huvudstad var det vår sjöhjälte namngav..?
-
- Medlem
Måhända det här monumentet finns på platsen? (Om det stämmer så är det enbart pga flitigt googlande ...).
I hold my horses, for the moment being. Men du har i princip sagt namnet. Och en lite gnutta italienska finns med i bagaget också.
I hold my horses, for the moment being. Men du har i princip sagt namnet. Och en lite gnutta italienska finns med i bagaget också.
Helt rätt johanmolin - mycket bra eftersom det inte är alldeles lättgooglat, man måste veta var man ska börja. Det där monumentet kan man hitta i vår enormt stora stad till minne av vår upptäckare och denna historia. Själv slutade han (förmodligen) som syfiliskryddad fiskmat.johanmmolin skrev: ↑10 mars 2022, 23:35Måhända det här monumentet finns på platsen? (Om det stämmer så är det enbart pga flitigt googlande ...).
upptäcktresande.jpg
Frågan får då stå kvar tills vidare.
-
- Medlem
Jag trodde först att bilden på kyrkan var från Calabriens klack-spets, men det stämde ju inte alls ...
-
- Medlem
Undrar om din äventyrare smorde kråset med casu marzu.
Det kan mycket väl tänkas eftersom Sardinien (där klostret med madonnan ligger) på 1300-talet tillhörde kungahuset Aragonien. När vår äventyrare levde nära 200 år senare var ön spansk. Han hade dessutom stridit i det Italienska kriget mot Frankrike och var med om att plundra Rom i kriget mot Påven, det var troligtvis där han ådrog sig syfilis. Men madonnan (med den klara rena luften ) dyrkades även i kung Carlos Spanien. Ett Spanien som nu måste försöka besätta sina nya territorier långt hemifrån.
är nuförtiden ingen liten by utan gata, men ligger fortfarande inte långt från.......
-
- Medlem
Vad jag förstår gjorde en av viskonstens mest kända flickor resan i motsatt riktning för att återfinna sin friare, och hittade honom i Nice (Nizza):
"O, du lilla duva, vad du kuttrar ljuvligt!"
"Skoja inte med mej, det finns bara du
I hela världen och jag skall bli din fru!"
Taube's Tango i Nizza - Carmencita från Samboronbon hittade sin Fritiof i Nizza.....johanmmolin skrev: ↑11 mars 2022, 18:51Vad jag förstår gjorde en av viskonstens mest kända flickor resan i motsatt riktning för att återfinna sin friare, och hittade honom i Nice (Nizza):