Tack Skalmaniter

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13822
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Tack Skalmaniter

Inlägg av Markus Holst » 3 augusti 2020, 13:56

Till morgonkaffet tittade jag på Onedin-linjen. Den underbara tv-kanalen axess TV visar Onedin-linjen. Idag lastades toppsegelskonaren Ondine med järnvägsräls till Paris, 450 ton skulle ner i lastrummet. Detta förde till stor rabalder. Sjömännen fruktade sina liv. Konkurrerande redare förde väsen och anklagade Onedin för överlast. James Onedin protesterade naturligtvis, inte utan arrogans. hans skepp var toppklassat av Lloyd och skulle klara färden. Runt alltihopa sprang en man med en kamera - vars namn jag kände till tack vare varjag och Skalman: Plimsoll.

Det händer rätt regelbundet att jag märker att jag lärt mig saker genom att läsa på Skalman, och eftersom det ju mest är quizar som är i gång nu så lär jag mig från quizarna. I Sjöfarts-quizen har ju Plimsoll varit på tapeten mer än en gång så nu vill jag skryta inför er att jag vet vad det är.

Hur slutade Onedins äventyr? Plimsoll följde med ombord för att få sjövana. Kapten Baines kom ner i kajutan och meddelade att man var ur kurs, vilket berodde på att den stora järnlasten påverkade kompassen. Man hamnade således i en rejäl storm med förskjutning i lasten som följd, men Ondine redde ut sjön och rälsen kom fram. Som returfrakt tog man apelsiner. I slutscenen målar Onedin frivilligt på ett plimsoll-märke på sin båt - där han själv tycker det skall vara.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28792
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tack Skalmaniter

Inlägg av Hans » 3 augusti 2020, 15:57

Jodå, varjagen m.fl. har lärt mig lite om båtar som jag inte visste att jag ville veta. Det finns visst någon hästgalning på forumet som lärt mig likaledes om havremoppar.

MVH

Hans

Skriv svar