Bark vs. fullriggare
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Bark vs. fullriggare
De stora segelfartygens sista tjänster var att segla på rutter där det var svårt att bunkra kol. De flesta fullriggare riggades om till bark-skepp. vad jag har förstått så berodde detta främst på personalåtgång och att det därför blev billigare att segla bark än fullriggare.
Vad finns det för plus och minus med bark eller fullriggare? Personalåtgång är redan avhandlad. vad skiljer mer?
Under de sista veteseglingarna från Australien var det bark-skepp som gick. Hade fullriggarna seglat ifrån dem?
Jag gissar att i trängre vatten, som Östersjön, kan barken ha fördelar i och med att jag föreställer mig att den kryssar bättre, men en fullriggare blir ju en bark i samma stund man halar (Tar in? beslår? förslår? Vad heter det) råseglen på mesanmasten.
De flesta fullriggare var tremastade, men barkar var ofta fyrmastade. Vad blir det då för skillnad till de olika riggarnas favör?
Vad finns det för plus och minus med bark eller fullriggare? Personalåtgång är redan avhandlad. vad skiljer mer?
Under de sista veteseglingarna från Australien var det bark-skepp som gick. Hade fullriggarna seglat ifrån dem?
Jag gissar att i trängre vatten, som Östersjön, kan barken ha fördelar i och med att jag föreställer mig att den kryssar bättre, men en fullriggare blir ju en bark i samma stund man halar (Tar in? beslår? förslår? Vad heter det) råseglen på mesanmasten.
De flesta fullriggare var tremastade, men barkar var ofta fyrmastade. Vad blir det då för skillnad till de olika riggarnas favör?
Re: Bark vs. fullriggare
Kan väldigt lite om segelfartyg. Kan bara tillföra att under segelfartygens sista 50 år så fanns det ofta en hel del vinschar som ersatte stora delar av matrosbehovet. Även saker som massproduktion med mer metall och lätt utbytbara delar som exempelvis master och rår kanske inverkade på hur man byggde segelfartyg under senare tid?
Jag är inte säker på innebörden av varken fullriggare eller barrkskepp. Om man söker svar via Google så hamnar förklaringarna ofta på tekniska detaljer men utan förklaringar.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Skillnaden är hur den akterska masten (mesanmasten) är riggad. På en fullriggare har den råsegel och oftast även ett mesansegel. På barkar har den bara mesanseglet.
Tack Markus, men det är en ren "teknisk" förklaring. Jag tänkte mig lite mer om hur det i praktiken påverkar olika saker som om det är lättarbetat, kanske billigare eller kanske ger högre toppfart under vissa förhållanden? Under segelfartygserans sista 50 år kanske mer metall i konstruktionen påverkar val av rigg?Markus Holst skrev: ↑23 juni 2020, 18:41Skillnaden är hur den akterska masten (mesanmasten) är riggad. På en fullriggare har den råsegel och oftast även ett mesansegel. På barkar har den bara mesanseglet.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Den förklaring jag har hört är att barken kräver mindre besättning, vilket såklart är en konkurrensfördel, men det är just sådant som du undrar över som även jag undrar över och som föranledde tråden.
Ja det är ju sant.Markus Holst skrev: ↑24 juni 2020, 16:35Den förklaring jag har hört är att barken kräver mindre besättning, vilket såklart är en konkurrensfördel, men det är just sådant som du undrar över som även jag undrar över och som föranledde tråden.
Kan någon i båtmaffian visa en bild på båtarna ifråga?
MVH
Hans
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Bark: Råsegel på de främre masterna, mesansegel på den akterska, som därför kallas mesanmast

Fullriggare: Råsegel på alla master OCH mesansegel på mesanmasten. Det senare är inte satt på bilden men bommarna finns där.

Fullriggare: Råsegel på alla master OCH mesansegel på mesanmasten. Det senare är inte satt på bilden men bommarna finns där.
Tack Markus.
Jag är glad att jag bara framfört segelbåtar med två segel.
MVH
Hans
Jag är glad att jag bara framfört segelbåtar med två segel.
MVH
Hans
Fock och storsegel räcker bra för mig.