Antwerpen

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Antwerpen

Inlägg av Donkeyman » 12 oktober 2015, 13:29

Antwerpen är ju en central punkt i sjöfartens historia. För en något äldre generation av sjöfolk var krysset av Falconplein och Schippersstraat i Antwerpen liktydigt med världens medelpunkt. Det fanns en mängd med så kallade "Antwerpenseglare". Det vill säga sjömän som bodde i Antwerpen och hade det som sin bas. Här fanns Svensk Sjömanskyrka, Svenska Handelsflottans Kultur- och Fritidsråd hade kontor, Svenska Sjöfolksförbundet hade kontor och så fanns det Svensk Sjömansförmedling.

De har nyligen kommit ut en bok om den äldre rest av Antwerpenseglare som fortfarande bor där nere. Som pensionärer.
Författare/ Titel: Mats Eriksson / "Här blir vi kvar".

Donkeyman var inte Antwerpenseglare men har ändå besökt staden mängder av gånger. Både som sjöman och som rederitjänsteman. Han gjorde förra veckan ytterligare ett besök och skrev ett par resebrev på sin blogg. Brev som har en klar Sjömansprägel.

www.nordens-paris.blogspot.com

Börja med nummer 1 och ta nummer 2 sedan. Staden är värd en egen tråd och vi kan ta mina reportage som en inledning.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28815
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Antwerpen

Inlägg av Hans » 12 oktober 2015, 15:12

Underbar läsning, stort tack!

Jag bara saknar detaljer runt skörlevnaden, dryckenskapen verkade vara OK.

Har bara varit där två gånger, en gång med tåg så jag kan bekräfta stationskatedralen. Andra gången med dottern till någon speciell butik, med bil. Hur är det med museum, det torde ju finnas något med rester från V2'or? De fick ta emot mer än London.

Katten påminner mycket om en yngre utgåva av det gamla kattskrället jag utfodrar här, född före 1998 och sågs senast förra veckan.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Antwerpen

Inlägg av varjag » 13 oktober 2015, 11:20

Härlig läsning Donkeyman - tack för den :thumbsup:

Har bara varit i Antwerpen en gång, med mycket grumliga minnen ! :wink: Men - jag kom ombord på nåt sätt (?)

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Antwerpen

Inlägg av sveahk » 13 oktober 2015, 12:26

"Stationen ser utifrån ut som en kyrka. Jag fick dess värre inte någon exteriörbild då det var helt fel ljus varje gång jag var ute på torget framför det här tornet."
Är det möjligtvis den här vyn du söker...?
DSC06272.jpg

Hjärtligt tack Donkeyman för Antwerpen-bloggen! En härlig stad också för icke sjö-gående medmänniskor - vad sägs om ett världsbästa (min åsikt...) boktryckmuseum, http://www.museumplantinmoretus.be/Muse ... Moretus_EN, där man kan hitta godbitar som denna...
IMG_1955.jpg

...eller plötsligt stå face-to-face med Kalle Dussins nemesis...
DSC06295.jpg

...och där man till stadens härliga dryckjom hittar havets läckerbitar att sluka i två nafs!
DSC06264.jpg

Mvh Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9795
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Antwerpen

Inlägg av Amund » 16 oktober 2015, 21:52

Tack Donkeyman för en mycket intressant skildring av en gammal sjöfartsstad. Jag har bara varit där någon gång men har ofta hört berättas av sjöfolk om en viss Dennis-Bar där tydligen åtskilliga blivit lurade att hångla med de vackra tjejerna, tjejer som visade sig vara män… :P

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Antwerpen

Inlägg av unmo300 » 17 oktober 2015, 13:47

Tack Donkeyman, med sin flytande penna, för den berättelsen.
Antwerpen är ju en legendarisk hamnstad som det pratades mycket om i båtarna, även om den inte hade samma lockelse som hamnarna i Sydamerika eller Fjärran Östern.
Mönstrade av min första båt i Antwerpen och lyckades bli utkastad från just Dennis Bar, inte för fylleri men för att jag inte hade åldern inne. Litte fylla blev de dock några år senare när det skulle testas om man verkligen fick huvudvärk av Stella Artois.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Antwerpen

Inlägg av unmo300 » 23 november 2016, 10:39


unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Antwerpen

Inlägg av unmo300 » 25 februari 2019, 20:59


unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Antwerpen

Inlägg av unmo300 » 26 februari 2019, 17:17

"På sjön går sjömannen med fasta steg på raglande golv, i land går han med raglande steg på fasta golv.” https://www.gd.se/artikel/kultur/i-antw ... -snus-maja

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5104
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Antwerpen

Inlägg av koroshiya » 26 februari 2019, 18:46

unmo300 skrev:
26 februari 2019, 17:17
"På sjön går sjömannen med fasta steg på raglande golv, i land går han med raglande steg på fasta golv.”
Kan de ha varit där samtidigt med Donkeyman? :D

Det var väldigt intressanta artiklar, och Donkeymans blogg är intressant.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Antwerpen

Inlägg av varjag » 27 februari 2019, 02:57

unmo300 skrev:
25 februari 2019, 20:59
“In the gutters of Antwerp”
https://sjohistoriskasamfundet.files.wo ... nilson.pdf
Uppskattade mycket ''In the gutters of Antwerp'' ! Som även besjöngs av vår EvertT:

Det var hemskt när man gick utan pengar och svalt,
och fick smörj av Antwerpens poliser…..


(Eldarelvalsen) :)

Har själv bara varit i Antwerpen en enda gång och - fick hyra där 8-) Med inte helt okände Stavros Niarchos….. :thumbsup:

Varjag

Skriv svar