Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Femtiotrean » 2 december 2017, 01:22

https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Enchanted_Capri

https://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_Cruise_Line

In 1981 Commodore Cruise Line was acquired by the Finland-based Rederi Ab Sally...
By the mid-80s Rederi Ab Sally was in financial difficulties, and in 1987 the company was sold to its main competitors Effoa and Johnson Line, based in Finland and Sweden, respectively. Two years later the passenger operations of Sally, Effoa and Johnson were merged into EffJohn. In 1990 EffJohn decided to merge the operations of Bermuda Star Line into Commodore Cruise Line...
By the mid-90s EffJohn in turn was in financial difficulties, and decided to concentrate on its core market in the Baltic Sea. As a result, Commodore Cruise Line was sold in 1995 to the New York -based JeMJ Financial Services...
In 1998 MS Island Holiday was chartered from a Ukrainian company and renamed MS Enchanted Capri.


Det var alltså ett ren bottennapp som quizfråga. Hur annars? "The Swedish connection" var så "flimsy and tenuous" att man kan säga ett sådan aldrig existerade mellan Enchanted Capri (under dess många namn) och Sverige. Men det jag skulle ha godkänt som ett fullständigt och rätt svar var en gissning om det svenska eller det svensk-finska äventyret i kryssningsbranschen i Karibien.


Frågan är fri!

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Donkeyman » 2 december 2017, 17:29

All right. Jag tar frågan. Men den är nog "lättgooglad" för den som inte har svaret i huvudet direkt.

Min senaste fråga gällde fartyget "Alabama" som gick i linjetrafik över Nordatlanten. Det rederiet hade en hel flock med fartyg i samma linje. Men när styckgodsarna ersattes med betydligt mer effektiva Ro/Ro- båtar gick rederiet bakom "Alabama" ihop med ett par andra Svenska rederier samt tre kända Europeiska rederier och skapade ACL, dvs "Atlantic Container Line". Ett rederi som i de senaste dagarna har varit aktuellt när de lagt ned trafiken till Göteborg tack vare de återkommande stuveristreikerna där.

Sedan starten har ACL köpts upp av ett annat stort rederi som inte var med från början och de ursprungliga rederierna har gått ut ur trafiken. Några av dem finns inte längre.

Frågan är: Vilka var med från början - och vem äger det hela i dag.

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av johanmmolin » 2 december 2017, 19:02

Utan att googla kan jag inte hela svaret, men i varje fall ett par delsvar.

Svenska Amerikalinjen var inblandade i starten med sin godstrafik (om jag inte minns fel avknoppades Svenska Atlantlinjen med det som inte överfördes till ACL).

Cunard var också inblandade från början.

Resten får andra ta.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Donkeyman » 3 december 2017, 10:05

Du har fått in två av de stora aktörerna. SAL var ju en del av Broströms som var ett av bolagen. Cunard var också med från början. Broström har försvunnit genom en jättekonkurs medan Cunard fortfarande är ett stort rederi.

Så var det ett annat stort Göteborgsrederi som också har försvunnit, ett stort Stockholmsrederi som ännu lever samt Fransmän och Holländare. Alla fyra med särdeles stora och kända namn. Men i efterhand har hela rasket köpts upp av en annan jätte.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 3 december 2017, 11:01

Donkeyman skrev:Du har fått in två av de stora aktörerna. SAL var ju en del av Broströms som var ett av bolagen. Cunard var också med från början. Broström har försvunnit genom en jättekonkurs medan Cunard fortfarande är ett stort rederi.

Så var det ett annat stort Göteborgsrederi som också har försvunnit, ett stort Stockholmsrederi som ännu lever samt Fransmän och Holländare. Alla fyra med särdeles stora och kända namn. Men i efterhand har hela rasket köpts upp av en annan jätte.
F.d.f. ligger frågan under min horisont. Tackar johanmmolin för ouvertyren - och Donkeyman för tipsen...

Tyska Wiki syns va mest detaljerad:

Initiativet kom från Wallenius, SAL och Transatlantic hakade på. Tillsammans med Holland Amerika Line. Sist
kom Cunard och franska Compagnie Generale Transatlantique -(var skall sleven vara etc etc)

https://de.wikipedia.org/wiki/Atlantic_Container_Line

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Donkeyman » 3 december 2017, 16:59

johanmolkin startade och varjag fullbordade men dessutom var Holland America Line med från starten. Bland de ro/ro som byggdes för linjen kan noteras Transatlantics "Atlantic Span", i dagligt tal kallad "Pytsen" samt Wallenius "Cinderella".

Men oavsett detta är historia sedan länge eftersom Grimaldi köpte hela rasket.

molin och varjag får slåss om frågan.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 3 december 2017, 23:32

Tack Donkeryman och ''historia sedan länge.....'' tycks upprepa sig
...ingenting -.jpg
Ingenting är nytt under solen heter det ju och detta beställda kryssnigsfartyg - bekräftar den sanningen.
Moderna kryssningsfartyg tävlar ju med varandra om enorma bogvalv som trotsar tyngdlagen - för att hålla däcken
torra mot överspolning.
Men den här båten - har fått en upp-och-nedvänd stäv 8O Ja t.o.m. ''patenterad'' för Gudbevars.....påminner mest
om forntidens
torpedbaat Modell 1885.jpg
torpedbaat Modell 1885.jpg (37.35 KiB) Visad 470 gånger
- även kallade ''rakknivar'' :) eller ubåtar för nära hundra år sedan -
Odinklassens.jpg
Odinklassens.jpg (107.87 KiB) Visad 470 gånger
och bägge avsedda skära igenom mötande sjö - som en rakkniv.....
Frågans fartyg - är dessutom isförstärkt Klass 1A och sämre isbrytarstäv är svårt att tänka sig :roll:

Frågorna: Vad heter ''patentet'' och vad kallas stävtypen? Vilket namn får fartyget vid sjösättningen? (planerad till 2019)

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Femtiotrean » 4 december 2017, 19:11

X-bow - eller "ULSTEIN X-BOW®".
"Inverterad bog" - eller "bakoverlent baug" på det stora sjöfarar- och skeppsbyggarspråket?
"Greg Mortimer".

https://no.wikipedia.org/wiki/X-Bow
http://www.expeditioncruising.com/2016/ ... d-for.html
http://www.earlofcruise.com/2017/05/exp ... tions.html
http://www.auroraexpeditions.com.au/new ... ition-ship

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av johanmmolin » 4 december 2017, 20:30

Jag trodde att du menade rammstäv, något som verkar ha blivit på modet sedan Erzherzog Ferdiand Max rammade och sänkte pansarskeppet Italia på två minuter under slaget vid Lissa 1866. Märkligt att detta har blivit mode på nytt i dessa de sista av dagar med den svindyra amerikanska "jagaren" Zumwalt som gräsligt exempel. Till och med små passagerarångare i Sverige, såsom Victoria och Hillersjö, blev uttryck för tidens mode.

Men det finns tydligen fler varianter ...

Hohenzollern ter sig riktigt vacker jämfört med "yachten" ovan, men om smak ska man ju inte strida ...

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av gunship » 4 december 2017, 20:47

I Zumwalts fall har det att göra med radarvinklar, som troligtvis bättras på betydligt, men kanske på bekostnad av sjövärdigheten. Eller så bara för att det ser futuristiskt ut, skulle inte förvåna mig med just den klassen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 4 december 2017, 21:40

Inlägg av Femtiotrean » mån dec 04, 2017 7:11 pm

X-bow - eller "ULSTEIN X-BOW®".
"Inverterad bog" - eller "bakoverlent baug" på det stora sjöfarar- och skeppsbyggarspråket?
"Greg Mortimer".
Perfekt och uttömmande svar Femtiotrean.
Märkligt att detta har blivit mode på nytt i dessa de sista av dagar
Tycker jag också! Och Ulstein's ''pratbubblor'' i reklamen låter föga övertygande. Ett så pass litet
fartyg som GREG MORTIMER och seglande på blåsiga latituder - tycks mig bli ett ''mycket vått skepp''.
Men - Aurora Expeditions appelerar ju till ett äventyrslystet klientel även om reklambubblan
om GREG MORTIMER mest babblade om ''minskade skrovrörelser i långskeppsriktningen'' - UTAN att
närmare förklara den blötare delen av ekvationen :lol:

Utsiktsdäcket framför kommandobryggan borde vara idealiskt för erfarenhet om ''kryssningar i oljeställ, med sydväst
och sjöstövlar''

:wink:

Femtiotrean styr vidare, Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Femtiotrean » 5 december 2017, 01:35

svartmålning.jpg
???

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Femtiotrean » 5 december 2017, 18:22

Det är ett fartyg med nästan 40 år på nacken. Fartyget fick ett ny ägare förra året. Färgschemat blev förstås helt nytt men fartyget fick också ett totalt ny användningsområde, vilket innebar att utrustningen i stort sett fick ersättas med ny som behövdes.

Fartyget hade under den första ägarens flagga seglat bl.a. i Arabiska havet och under den nya har den redan seglat bl.a. i Barents hav.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Stighult » 5 december 2017, 22:17


Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Femtiotrean » 5 december 2017, 23:27


Låst