Neutraliteten och varvsarbete

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Neutraliteten och varvsarbete

Inlägg av Per Andersson » 11 augusti 2017, 10:42

Jag har under semestern läst en del om krigföringen på atlanten under WWII, och då jag kom till episoden om Bismarck, så upptäckte jag att Rodney var på väg till en genomgång på varv då hon omdirigerades för att kunna ta strid med Bismarck.

Det som jag fann intressant var att hon, vad jag förstått, skulle in på varv i USA.

Vid denna tid var ju USA formellt neutralt. Kan en neutral stat tillåta att en krigförande stats örlogsfartyg genomgår reparation inne på det neutrala territoriet, och fortfarande vara en neutral stat?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3048
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Neutraliteten och varvsarbete

Inlägg av Bjernevik » 11 augusti 2017, 11:07

Läser man 13 Haagkonventionen från 1907 så får man knappast det. Möjligtvis med en väldigt skev tolkning av artiklarna 14 och 17.

Men USAs ställning då var de facto samma som vår under Vinterkriget - "icke krigförande". Man gjorde en mängd saker för att stödja Storbritannien som inte kan sägas gå ihop med en strikt neutralitet.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Neutraliteten och varvsarbete

Inlägg av pandersson2 » 11 augusti 2017, 20:48

Skall man jämföra med Uruguays hantering av Graaf Spee så ansåg man att Haagkonventionen tillät 72 timmars reparationer i neutral hamn innan fartyget skulle interneras för resterande tid av kriget.

Convention (XIII) concerning the Rights and Duties of Neutral Powers in Naval War. The Hague, 18 October 1907.
https://ihl-databases.icrc.org/applic/i ... /INTRO/240

Art. 14. A belligerent war-ship may not prolong its stay in a neutral port beyond the permissible time except on account of damage or stress of weather. It must depart as soon as the cause of the delay is at an end.
The regulations as to the question of the length of time which these vessels may remain in neutral ports, roadsteads, or waters, do not apply to war-ships devoted exclusively to religious, scientific, or philanthropic purposes.

Art. 17. In neutral ports and roadsteads belligerent war-ships may only carry out such repairs as are absolutely necessary to render them seaworthy, and may not add in any manner whatsoever to their fighting force. The local authorities of the neutral Power shall decide what repairs are necessary, and these must be carried out with the least possible delay.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Neutraliteten och varvsarbete

Inlägg av Per Andersson » 11 augusti 2017, 23:40

Vad jag vet så protesterade inte tyskarna.

Jag gissar att det beror på att man inte ville riskera att USA skulle tolka en protest som något slags provokation, och stödja britterna ännu mer.

...

Eller hade USA inte signerat eller ratificerat konventionen, och var därmed ej bundna av den?

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 755
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Neutraliteten och varvsarbete

Inlägg av Urban » 15 augusti 2017, 11:55

Hittade en artikel där det nämns en del om just brittiska reparationer i USA. Där sägs det att man från början av 1941 skickade fartyg till USA för reparation i enlighet med Lend-lease akten.

Skriv svar