Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Monark-Crescent moppe - leder till Monark-Crescent båtar. Både segel och ubordartyper.....???????
Varjag
Varjag
Varjag är på rätt spår, men sambandet är mer specifikt än så........
Jag söker en person
Jag matar på med ledtrådar, finns ganska mycket att visa:
Stighult kan svaret och får frågan om ingen hinner skriva det innan han gör det. // J18+1
Pelle Pettersson?
Visst är det Pelle Petterson som är den nautiska kopplingen till Crescent Compact (tuff, obekväm och med en vek ram. Min hade jackad kolv.)
Pelle Petterson har ritat Volvo P1800, takboxar och en hel drös med fritidsbåtar inkl. den C55 jag visade en bild på. Mest känd är han naturligtvis för en sina Maxibåtar. Han lär även designat en klocka, men den hittade jag ingen bild på. Pelle Pettersson betydelse för båtlivet i Sverige kan svårligen överskattas.
ummo300 ställer näsa fråga.
J18+1
Pelle Petterson har ritat Volvo P1800, takboxar och en hel drös med fritidsbåtar inkl. den C55 jag visade en bild på. Mest känd är han naturligtvis för en sina Maxibåtar. Han lär även designat en klocka, men den hittade jag ingen bild på. Pelle Pettersson betydelse för båtlivet i Sverige kan svårligen överskattas.
ummo300 ställer näsa fråga.
J18+1
Senast redigerad av 1 J18, redigerad totalt 14 gånger.
Hade också en Cresent Compact i ungdomen, dock otrimmad. 
Så till nästa fråga där vi söker ett avsomnat rederi.
Så till nästa fråga där vi söker ett avsomnat rederi.
Hehe, Malmjenkarnas märke.....
Gamla fina Gränges. Varjag står på högtörn och ställer nästa fråga.
Tack unmo300 - och ja, det var en viss ''nimbus'' med Gränges malmbåtar allt.....här en.....
- som inte bara sänktes under krig - men bärgades och återuppstod under nytt namn, men i samma rederi......
Vad hette båten, under - och efter kriget?
Varjag
Vad hette båten, under - och efter kriget?
Varjag
Efter bärgning och -
, Varjag
....frågans fatyg låg i Narviks hamn väntande på malmlast - när tyskarna kom. Skadades - övergavs av besättningen - och sjönk
kort efteråt.
Besättningen, tog sig iland och traskade till fots längs malmbanan - till Riksgränsen och Sverige.....
Varjag
kort efteråt.
Besättningen, tog sig iland och traskade till fots längs malmbanan - till Riksgränsen och Sverige.....
Varjag