Quiz: Sjöfartshistoria
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Vevsluparna!
Hade två handvevade skovelhjul - ett på vardera sidan. Som handvevades av 2-4 personer, sittande mitt i båten....Varjag
Hade två handvevade skovelhjul - ett på vardera sidan. Som handvevades av 2-4 personer, sittande mitt i båten....Varjag
varjag har koll på hur man tog sig fram i Stockholm förr i tiden. Egentligen var jag ute efter benämningen vevkullor som förpassade roddarmadamerna till kaj. Så varjag kastar loss och vevar sig ut till havs igen.
http://blogg.dn.se/spraket/2009/04/27/r ... llor-2996/
http://blogg.dn.se/spraket/2009/04/27/r ... llor-2996/
Tack Stighult - har sett ngt liknande i Liverpool-Birkenheadtraden på 50-talet...
Att ro en båt med två åror - är ett av de tyngsta sätt som finns - att förflytta sig på vatten,
speciellt med stora tunga åror i en stor roddbåt med högt fribord......
För att ta sig från ankarplats på ''redden'' till kaj iland med roddbåt - använde en ensam vaktman (jungman/lättmatros) oftast -
en metod som bara krävde e n åra.
Samt - en speciell detalj på båten.
Vad kallades metoden och vilken var den speciella utrustningsdetaljen?
Varjag
Att ro en båt med två åror - är ett av de tyngsta sätt som finns - att förflytta sig på vatten,
speciellt med stora tunga åror i en stor roddbåt med högt fribord......
För att ta sig från ankarplats på ''redden'' till kaj iland med roddbåt - använde en ensam vaktman (jungman/lättmatros) oftast -
en metod som bara krävde e n åra.
Samt - en speciell detalj på båten.
Vad kallades metoden och vilken var den speciella utrustningsdetaljen?
Varjag
Antar att du syftar på vrickning men om du söker namnet på uttaget på akterspegeln så har jag ingen aning.
/CvD
/CvD
Är det vrickning?
Jag känner inte till någon egentlig utrustningsdetalj utom möjligtvis en extra årklyka i aktern.
Edit: CvD hann före.
Jag känner inte till någon egentlig utrustningsdetalj utom möjligtvis en extra årklyka i aktern.
Edit: CvD hann före.
Visst är det ''vrickning'', en åra över aktern ''vrickas'' - höger-vänster-höger och årbladet fungerar ungefär somCvD skrev:Antar att du syftar på vrickning men om du söker namnet på uttaget på akterspegeln så har jag ingen aning.
/CvD
stjärtfenan på en fisk. Och driver farkosten framåt.....
- åran vilar i en vrickskåra som på bilden.
(Kan även ersättas av en årklyka - som Gott föreslog. Men klyka var ovanligt)
CvD vrickar oss vidare, Varjag
Tackar. 
Vi går till lite större skutor.
Vad ser vi här och vad är syftet med det hela? Samt vem var uppfinnaren?
/CvD
Vi går till lite större skutor.
Vad ser vi här och vad är syftet med det hela? Samt vem var uppfinnaren?
/CvD
- Bilagor
-
- Stålman.jpg (46.95 KiB) Visad 953 gånger
Sir Henry Bessemer - en engelsk ingenjör som led svårt av sjösjuka - konstruerade en rörlig cabin - som skulle
motverka fartygets rörelser i sjön - och hindra sjösjuka.....
s/s BESSEMER - sägs ha kunnat göra t.o.m. härdade sjöbjörnar VERKLIGT SJÖSJUKA .....
http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Bessemer
Varjag
motverka fartygets rörelser i sjön - och hindra sjösjuka.....
s/s BESSEMER - sägs ha kunnat göra t.o.m. härdade sjöbjörnar VERKLIGT SJÖSJUKA .....
http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Bessemer
Varjag
Helt korrekt från Varjag. 
Det är S/S Bessemer, skapad av Sir Henry Bessemer, mer känd för oss från järnverksorter som uppfinnaren av Bessemermetoden, som var den första billiga, effektiva metoden att framställa götstål. Men någon stor man i skeppsbyggarbranschen blev han som sagt inte.
Varjag gungar vidare.
/CvD
Det är S/S Bessemer, skapad av Sir Henry Bessemer, mer känd för oss från järnverksorter som uppfinnaren av Bessemermetoden, som var den första billiga, effektiva metoden att framställa götstål. Men någon stor man i skeppsbyggarbranschen blev han som sagt inte.
Varjag gungar vidare.
/CvD
Tack CvD
Många minns än hur en sjöman förväntades ha mössan käckt på svaj..... Men - här en båt -
Vem kan berätta vilken båt det var?
Varjag
Många minns än hur en sjöman förväntades ha mössan käckt på svaj..... Men - här en båt -
Vem kan berätta vilken båt det var?
Varjag
Det ligner Junyo/Hiyo. Men hvordan ser man forskel?
Mycket riktigt japanska hangarfartyget JUNYO, ex NYK KASHIWARA MARU.BoE_dk skrev:Det ligner Junyo/Hiyo. Men hvordan ser man forskel?
Skillnaden med HIYO omöjlig se - men frågebilden är nog amerikansk, tagen efter kriget då hon låg i Sasebo.
(att döma av det öde flygdäcket - öppna dörrar etc.) Bägge fick ''utvinklade'' skorstenar som lutade 26° åt styrbord
för att avleda rök och varmluft från flygdäcket. Från sidan.... Ett ovanligt arrangemang - som måste krävt rejäla stagning för att hålla vid sjögång......
Din tur posta en fråga, Varjag
Så må det blive min favorit klasse af fartøjer. Hvilken båd er dette?

Kungen av Siam's stolta kustpansarskepp - DHONBURI
Varjag
Varjag
Absolut. Kendt fra slaget ved Koh Chang. Kystslagskibe var vist aldrig rigtig en god idé.
Tilbage til dig.
Tilbage til dig.