Hur planerade man att skydda dessa? Med tanke på att vi skrotade sjöfartsskyddet i FB72. Eller räknade man kallt med att rödakorssymbolen skulle vara tillräcklig?Stellan Bojerud skrev:Ännu på 1980-talet hade vi flera förberedda sjtpfartyg bl a för transporter från Norrland.
Lasarettsfartyg
Re: Lasarettsfartyg
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Röda Korset
Förutom föregående minröjning intet skydd utan Génèvekonventionen ansågs räcka.
Re: Lasarettsfartyg
Du råkar inte veta vilka fartyg det var och hur de skulle rustas för sin tjänst?Stellan Bojerud skrev:
Ännu på 1980-talet hade vi flera förberedda sjtpfartyg bl a för transporter från Norrland.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Sjuktransportfartyg
Osäkra minnen. Det var 1981-1983 som jag hade ytterst perifer beröring med dessa. Jag vill minnas att Silja-lines dåtida "höghus" var ett. Ett skulle rustas i Sundsvall. Sannolikt någon lokal Finlandsfärja (till Vasa?)
Vaga minnen från tjänst i fostaberna i Umeå respektive Kalix.
Minns dock att Viking-lines svenskflaggade färjor var uttagna som minutläggare vilket även var fallet med färjorna Limhamn-Dragör (Betula och Primula?).
Vaga minnen från tjänst i fostaberna i Umeå respektive Kalix.
Minns dock att Viking-lines svenskflaggade färjor var uttagna som minutläggare vilket även var fallet med färjorna Limhamn-Dragör (Betula och Primula?).
Re: Militära sjuktransporter på järnväg
Vid min sista repövning, hösten 87, tjänstgjorde jag vid de kombinerade 16e och 17e sjuktransporttågkadrarna. Vid övningen utgick vi från Bollnäs. Mobiliseringsplats var strax intill. Tåget bestod, som jag minns, av runt 10 vagnar: en sovvagn för personalen, en eller två vanliga sittvagnar, diverses vagnar ombyggda med bårar, en eller två för operationer pch eftervård samt en för koket. Personalen var runt 30 man, varav ett par tre läkare och resten sjukvårdare. Men vi samövade som skrivits två kadrar.Stellan Bojerud skrev:Sjuktransporttågkader (23 man och kvinnor). Tågen hade bl a ombyggda Bo6-vagnar.
Själva övningen gick mest ut på att förvandla SJs vagnar till just ovanstående samt sedan återställa dem. Vad gäller sjukvård minns jag bara att läkaren var från Östersund, stridis samt övlt. Plus att vi hade mes oss en präst som blev mäkta populär när han erbjöd sig att köpa allas helgspriy eftersom han "ändå skulle till systemet och köpa nattvardsvin till söndagens korum".