Krigsseglare i Östersjön

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Krigsseglare i Östersjön

Inlägg av Donkeyman » 21 januari 2015, 22:09

Jag har med glädje och intresse följt "Varjags" tråd om Rödkallen och då tänker jag mig att vi kan utvidga ämnet till sjöfarten under kriget.

Vi hade ju två gäng. Det var dem som hamnade utanför Skagerakk och blev borta från Sverige hela kriget. Dessa finns det massor med dokumentation om. Men vi hade också dem som gick i malmfarten mellan Luleå och Tyskland. Som det inte skrivs något om. Det var inte någon trivsam trafik om man skall använda försiktiga ord. De här karlarna lastade i Luleå och så gick man relativt fredligt ner genom Bottenviken, Bottenhavet och Skärgårdarna till dess man gick ut söder om Västervik. Så gick man in i Kalmarsund och kom ut igen söder om Ölands Södra.

På passagerna mellan Västervik och Kalmarsund samt söder om Kalmarsund låg det Ryska u-båtar på räcke och rad och väntade. Kom man till Deutschland så kom man till hamn men där "regnade" det bomber i stället.Och så var det om att gå andra vägen igen.

Som ung sjöman på -60 och -70 talet reste jag i lag med flera som farit just i malmfarten under den perioden. Och många var klart präglade av sina erfarenheter. Några berättade gärna, andra ville inte tala om det som de varit med om. Men jag har även om berättelser från land . En av mina bästa vänner var uppvuxen på Stedsholmen som var lotsplats just norr om Västervik. Han berättar än i dag om sänkningen av CF Liljevalch år 1942 när hans granne var lots ombord. Det enda man fann av grannen var en ärm från uniformskavajen.

Men varför mönstrade de inte av i Luleå kan man undra. JO- enkelt förklarat. OM de lämnade så åkte de direkt in i försvaret. Men till skillnad från vanligt folk i land fick de här karlarna en särdeles reducerad dagspenning, om ens någon. Eftersom de var sjömän och hade goda möjligheter till högre intäkt. Vilket gjorde att det blev problematiskt att underhålla hustru och barn. Till och med att betala hyra för lägenhet. De var helt enkelt "fångar" ombord. Åtmindstone enligt vad de själva berättade si så där 20 år senare.

Men jag fick höra många minst sagt förfärliga berättelser om hur det var den gången.

Der Löwe
Medlem

Re: Krigsseglare i Östersjön

Inlägg av Der Löwe » 21 januari 2015, 22:51

Förekom det ubåtsanfall på svenskt territorium under beredskapsåren? Eller gick fartygen ut på internationellt vatten under färden från Västervik till Kalmarsund?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 21 januari 2015, 23:09

Konvoj är när handelsfartyg skyddas av örlogsfartyg och står under militärt befäl. Eskort innebär att örlogsfartyg åtföljer och skyddar handelsfartyg, men att dessa seglar under eget befäl. Under VK 2 genomförde svenska flottan endast en konvoj, nämligen när jagaren Nordenskjöld och hjälpkryssaren Waria konvojerade m/t Sveadrott genom Skagerackspärren.

En eskortstyrka bestod i regel av en jagare och två vedettbåtar typ Kaparen samt 2-3 spaningsflygplan Hansa S 5c. Spaningsflygplanen turades om så att ett följde eskorten, medan de övriga var på bas och tankades. När det var avlösning låg två flygplan över eskorten. Eskorterna färdades enligt tidtabell och handelsfartyg fick ansluta sig.

Endast vedettbåtarna hade primitiva hydrofoner, som kallades perifoner. De kunde inte användas under gång. Perifonen gav riktning men inte avstånd. Vid ubåtsfara lade sig vedettbåtarna stilla och krysspejlade. Spaningsflyget lokaliserade ubåten, som gick att se om den låg på periskopdjup. Släppte en 50 kg sjunkbomb.

Så ingrep jagaren med högsta fart. Stadsjagarna gjorde över 35 knop. Så lade man en matta med åtta 105 kg sjunkbomber M/33. Vedettbåtarna skyndade till och deltog i sjunkbombfällningen.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 21 januari 2015, 23:10

Der Löwe skrev:Förekom det ubåtsanfall på svenskt territorium under beredskapsåren? Eller gick fartygen ut på internationellt vatten under färden från Västervik till Kalmarsund?
Sovjetubåtar anföll inom svenskt territorialvatten.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 21 januari 2015, 23:44

Der Löwe skrev:Förekom det ubåtsanfall på svenskt territorium under beredskapsåren? Eller gick fartygen ut på internationellt vatten under färden från Västervik till Kalmarsund?
Det redogörs väl för exempel i boken "Havsvargar" av Per-Olof Ekman.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 januari 2015, 04:32

Bra att en tråd om detta kom till, tack Donkeyman! Här lite material:

1939, 1 oktober: Handelsfartyget Ask beskjuts av tyskt flygplan på svenskt vatten utanför Simrishamn och beordras styra ut från territorialvattnet. Uppbringningen hindras av tillskyndande svenska flygplan

1939, 1 oktober: Handelsfartyget Mercia uppbringas av tyska krigsfartyg på Östersjön och förs till tysk hamn.

1940, 5 januari: Handelsfartyget Fenris sänks av sovjetiska ubåtar. Inga omkomna

1942, 22 juni: Handelsfartyget Ada Gorthon sänks av sovjetiska ubåten SC 317 sydost norra Möckleby vid Ölands ostkust. 14 sjömän omkommer.

1942, 9 juli: Handelsfartyget S/S Margareta sänks av den sovjetiska ubåten S-7 utanför Arköbådan. 14 sjömän omkommer.

1942, 11 juli: Handelsfartyget M/F Luleå sänks av den sovjetiska ubåten S-7 vid Kungsgrund. 8 sjömän omkommer

1942, 21 juli: Svenska eskortfartyg fäller sjunkbomber mot den sovjetiska ubåten SC 406 sydost Kungsgrund. Ubåten skadas troligen men tar sig tillbaks till sin bas

1942, 18 augusti: De malmlastade handelsfartyget C F Liljevalch sänks av den sovjetisk ubåten L3 öster om Västervik. 26 sjömän omkommer, endast 7 i besättningen överlever.

1942, 29 oktober: Handelsfartyget Bengt Sture sänks av den sovjetiska ubåten SC 406 nordväst Stilo fyr. 9 sjömän omkommer, 6 sjömän tas upp av ubåten och förs till sovjetiskt fångläger där de senare likvideras.

1944, 24 november: Passagerarfartyget Hansa sänks av en sovjetisk ubåt norr om Visby. 84 man omkommer

1944, 29 december: Handelsfartyget Venersborg sänks av sovjetiska ubåtar. 19 sjömän omkommer

Det tyska syndaregistret är för långt för att detaljera, men det mesta i vaster, alltså inte Östersjön...läs här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... rldskriget

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 januari 2015, 04:43

Här en bra lista över krigsförlisningar i Östersjön 1939-45, militära som civila:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... rldskriget

Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 22 januari 2015, 09:50

Har försökt hitta information om den danska skutan Varjag nämnde i sin tråd om Rödkallen gick på en mina och sjönk 1947-48 men har inte lyckats spåra upp den. Visserligen är sjönk den efter krigets slut och var dansk, men orsaken till förlisningen var en mina från kriget. Någon som vet var man kan hitta information om förlisningar i Bottenhavet efter kriget?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 januari 2015, 09:54

CvD skrev:Har försökt hitta information om den danska skutan Varjag nämnde i sin tråd om Rödkallen gick på en mina och sjönk 1947-48 men har inte lyckats spåra upp den. Visserligen är sjönk den efter krigets slut och var dansk, men orsaken till förlisningen var en mina från kriget. Någon som vet var man kan hitta information om förlisningar i Bottenhavet efter kriget?
Tack CvD - jag, har försökt i tio år - utan att lyckas.........varje bidrag mottages med tacksamhet, mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 22 januari 2015, 11:21

You rang Sir?

Dansk søulykker-statistik.
1945
1946
1947
1948

Mina heter mine på dansk. Leta får ni göra själva.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 januari 2015, 11:44

1945 finns en:
M/S Lilleaa af København, 921 Reg. T. Br. Bygget 1922 af Staal. Paa Rejse fra Kemi til Næstved
med Papirmasse.
Kæntret og forlist d. 2/11 45 i Bottenhavet; 15 Omkomne.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 januari 2015, 11:55

Hans skrev:You rang Sir?

Dansk søulykker-statistik.
1945
1946
1947
1948

Mina heter mine på dansk. Leta får ni göra själva.

MVH

Hans
Jag är säker på att vår Hans, egentligen är en ''undercover'' för EU's historiebank!

Jag hade fel på året - det var 1945!

Scroll down till vrak 210/1945 -LILLEAA!

Kantring med pappersmasselast - ingen minsprängning! Voila! På resa från - inte till - Kemi.

Hans tilldelas härmed Rödkallens Stora Trutfjäder - en helt unik utmärkelse.
Som mig veterligen - bara ägs bäras - i Storfurtendömet!

Givetvis - efter Personlig avhämtning på Storgrundet!
(hufvudbonad stålhjäm, anbefalles! Trutarna är Bottenvikens Stukas - utan fruktan!)

Verkligen tacksam Hans för dina trålningsfärdigheter. Nu kan jag avlysa några norrbottningar från samma Infojakt - :thumbsup:

Varjag

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 januari 2015, 12:28

Roligt att fångsten uppskattas :D

Jag skall bära Trutfjädern med stolthet.

MVH

Hans

Edit: Bräckvattenadmiral och bärare av Rödkallens Stora Trutfjäder, Nelson-hatt, Svart Sydväst, 3:e Storleken, med Band samt tubkikare m/liten
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 22 januari 2015, 13:47

Aha, var själv för mållåst på 1947-48. :(

/CvD

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 22 januari 2015, 14:35

Grävt fram lite mer om Lilleaa.
Hon var vid Irland när tyskarna invaderade Danmark och togs senare över av britterna, under vars tjänst hon bland annat deltog i invasionen av Normandie. Återlämnades till Danmark 1945 varpå hon som sagt förliste i Bottenviken den 2/11 1945.
http://www.independent.ie/regionals/dro ... 61055.html
http://www.mfs.dk/sites/default/files/d ... 93-126.pdf
http://mfs.dk/sites/default/files/documents/L-L.pdf

/CvD

Skriv svar