Historiska flygplan

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1382
Blev medlem: 19 sep 2002 00:38
Ort: Ljusterö

Historiska flygplan

Inlägg av Dan Koehl » 21 aug 2003 17:23

En berömd junker var W33 "Bremen" som år 1928 på 36,5 timma gjorde den första flygningen någonsin över atlanten i öst-västlig riktning med besättning bestående av kapten Hermann Köhl från tyska Luft-Hansa, andrepiloten James Fitzmaurice och med på flygningen var också sponsorn baron Gunther von Hünfeld.

Köhl blev under sista krigsåret befordrad till Hauptmann och kommendör över en s.k. "Bombengeschwaders". 1918 erhöll han orden "Pour le merite".

Junkern var ovanligt nog för denna tid helt i metall och med en motor. Motorn var vattenkyld, och gjorde 350 hästar vid 1 500 varv per minut. Köhl hade modifierat vingspetsarna något för att öka stabiliteten. Han tog också beslutet att inte ta med någon radio, för att inte "i onödan öka tyngden"...

Har nån sett om detta flygplan finns som modell?

Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hermann_Köhl
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
loop
Medlem
Inlägg: 1476
Blev medlem: 03 jul 2002 02:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 21 aug 2003 22:57

Jag har sett den som modell. Det fanns några i Sverige också.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: 23 mar 2002 18:55
Ort: VästerGötland

Inlägg av cicero » 22 aug 2003 16:11

Jag har läst att vi i alla fall hade plan av typen Junker W34 vilka bland annat användes som räddningsplan.
Magnus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 46497
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Historiska flygplan

Inlägg av varjag » 23 aug 2003 11:45

Dan Koehl skrev:En berömd junker var W33 "Bremen" som år 1928 på 36,5 timma gjorde den första flygningen någonsin över atlanten i öst-västlig riktning med besättning bestående av kapten Hermann Köhl från tyska Luft-Hansa, andrepiloten James Fitzmaurice och med på flygningen var också sponsorn baron Gunther von Hünfeld.

Köhl blev under sista krigsåret befordrad till Hauptmann och kommendör över en s.k. "Bombengeschwaders". 1918 erhöll han orden "Pour le merite".

Junkern var ovanligt nog för denna tid helt i metall och med en motor. Motorn var vattenkyld, och gjorde 350 hästar vid 1 500 varv per minut. Köhl hade modifierat vingspetsarna något för att öka stabiliteten. Han tog också beslutet att inte ta med någon radio, för att inte "i onödan öka tyngden"...

Har nån sett om detta flygplan finns som modell?

Länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hermann_Köhl
MPM har en bra byggsats av Junkers W.34, No 72110, identisk med det svenska ambulansplanet paa bilden paa forumet. Typerna var nastan identiska undantagandes den tyska radmotorn, i Sverige anvande vi en stjärnmotor.