nedskjutet tyskt plan över Sverige

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: nedskjutet tyskt plan över Sverige

Inlägg av Stilleben » 6 augusti 2010, 10:46

liljekonvalj skrev:Detta kan ha varit på tapeten förut...

Hade ett samtal med min farfar under helgen, där han berättade att han hade jobbat som luftvärnssoldat på ett batteri utanför Karlskrona. Hans minne från denna tiden är lite vagt, tänkte om någon av er kunde fylla i med lite info m.m om denna nedskjutningen. Han utbildades 33-34 i Karlsborg och under -42 skulle han vara placerad på något ställe som heter hästholmarna (någon ö utanför Karlskrona). Någon gång under -42 (han tror minnas det var -42) fick han permission och under denna tid sköt hans batteri ner ett tyskt plan. Enligt farfar överlevde den tyska piloten nedskjutningen. Är det någon av er som vet vilken nedskjutning min farfar pratar om? Någon som kan ha någon vild gissning vart min farfar kan varit placerad i för något regemente eller liknande? Någon som har något foto på ett sådant luftvärnsbatteri som min farfar kan tänkas tjänstgjort vid?

Han fick även vara med som laddare för några luftvärns batterier som skulle upp till Norrland för att bevaka dom så kallade "spökflygarna", är det någon som har någon info om dessa "spökflygare"?
Jag har alltså som ovan framgår ifrågasatt detta, men uppgifter som nu blivit kända talar för att det är riktigt, dock att planet tvingades att landa först utanför Karlshamn.

Jag blev således i morse uppringd av en god vän som hänvisade till en nyhetsartikel denna dag (6.8. 2010) i Blekinge läns tidningar, http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/na ... 044779).gm

"Den pensionerade kommendörkaptenen Christer Fredholm blev den 11 februari 1943 vittne till hur ett tyskt spaningsflygplan besköts när det flög in mot Karlskrona.
– Jag trodde först att det var ett svenskt marinspaningsplan. Men när det är rakt ovanför mig ser jag att det är ett hakkors på planet, berättar Christer Fredholm.
Samma dag utanför Karlshamn tvingar ett svenskt örlogsfartyg ner ett flygplan av samma modell. Christer Fredholm är övertygad om att det är samma plan som flög över Karlskrona. Flygplanet magasineras under andra världskriget på Stumholmen. Därefter får det civila ägare.
Den 19 augusti 1947 kraschar det utanför Stumholmen, där det nu ligger på tolv meters djup.
Christer Fredholm vill nu att man undersöker möjligheten att bärga planet."


Jag söker med ledning av detta på Google och finner under http://lae.blogg.se/category/arado.html (och publicerat 2007-09-18 !)
"Nedtvingat av luftvärn
På eftermiddagen den 11 februari 1943 kunde kustbevakningen rapportera om ett lågflygande tyskt plan som följer kustlinjen på västlig kurs utanför Karlshamn. Troligtvis höll man på att fotografera svenska militära anläggningar, detta var mitt under andra världskriget. Och även om Sverige var neutralt så hävdade man sina gränser. Därför kom svenska marina enheter att skjuta varningsskott mot inkräktaren varpå flygplanet kom att landa. Platsen var Sund, nordväst om Hanö och klockan var då 15.59. Under landningen kunde man se att besättningen slängde ut en säck som sedan inte kunde hittas. Man antar detta var livbåten och att häri låg en spaningskamera som man inte ville skulle falla i svenska händer.
Besättningen bestod av två man: Observatören löjtnant Helmut Abramowski, 20, och piloten underofficer Ludwig Hammer, 22. De uppgav att man befann sig på en returflygning från Bornholm till Köpenhamn, hade fått fel på kompassen och därmed tappat orienteringen. Att de skulle hållit på med fotografering av kusten erkände de inte och detta kunde naturligtvis heller inte bevisas. Några dygn senare kom de bägge tyskarna återvända till sitt förband i Danmark via en nattfärja Helsingborg-Helsingör".

Det finns sedan ingående beskrivet med vad som hände med planet, ett sjöflygplan av typ Arado Ar 196. Det togs alltså i svensk tjänst och havererade 1947 utanför Karlskrona.

Ytterligare ett nedtvingat eller nedskjutet flygplan under kriget kan således tillföras statistiken!
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: nedskjutet tyskt plan över Sverige

Inlägg av sveahk » 6 augusti 2010, 11:07

Nedtagningen av den tyska Aradon, Ar 196 A-3, DH+ZF, den 11 februari 1943, beskrivs utförligt också i Bo Widfeldts bok: "Tyska nödlandare 1939-1945".

Hans K

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: nedskjutet tyskt plan över Sverige

Inlägg av Stilleben » 6 augusti 2010, 11:32

sveahk skrev:Nedtagningen av den tyska Aradon, Ar 196 A-3, DH+ZF, den 11 februari 1943, beskrivs utförligt också i Bo Widfeldts bok: "Tyska nödlandare 1939-1945".Hans K
Ja, jag ser det (troligen igen!) nu. Men "förhistorien", att planet alltså även besköts utanför Karlskrona framgår inte, det har nu visats. En mycket intressant och detaljerad länk har jag också kunnat hänvisa till! Så om inte annat så har jag gjort trådskaparen "liljekonvalj" rättvisa , som ju av mig först fick höra att han troligen var fel ute!

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Re: nedskjutet tyskt plan över Sverige

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 6 augusti 2010, 21:17

Det här med "spökflygare" i Norrland kan väl kanske även syfta på de som flög nattetid med förnödenheter över till den norska motståndsrörelsen under kriget? Det finns en som ska ha ägnat sig åt sådant och därför fått ett liknande smeknamn, Gunnar "Spökis" Andersson.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: nedskjutet tyskt plan över Sverige

Inlägg av Stilleben » 15 augusti 2010, 22:04

Torbjörn Aronsson skrev:Det här med "spökflygare" i Norrland kan väl kanske även syfta på de som flög nattetid med förnödenheter över till den norska motståndsrörelsen under kriget? Det finns en som ska ha ägnat sig åt sådant och därför fått ett liknande smeknamn, Gunnar "Spökis" Andersson.
Det står litet om "Spökflygarna" som förekom före och efter kriget i denna tråd. Men det har aldrig påståtts att det också förekom under kriget. Så är Gunnar "Spökis" Anderssons påstådda flygningar till Norge under kriget verkligen mer än ett rykte? Förekom det överhuvudtaget sådana flygningar?

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Re: nedskjutet tyskt plan över Sverige

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 15 augusti 2010, 22:54

Stilleben skrev:
Torbjörn Aronsson skrev:Det här med "spökflygare" i Norrland kan väl kanske även syfta på de som flög nattetid med förnödenheter över till den norska motståndsrörelsen under kriget? Det finns en som ska ha ägnat sig åt sådant och därför fått ett liknande smeknamn, Gunnar "Spökis" Andersson.
Det står litet om "Spökflygarna" som förekom före och efter kriget i denna tråd. Men det har aldrig påståtts att det också förekom också under kriget. Så är Gunnar "Spökis" Anderssons påstådda flygningar till Norge under kriget verkligen mer än ett rykte? Förekom det överhuvudtaget sådana flygningar?
Det är inget ämne jag har studerat närmare, men jag har sett någon nyhetsartikel i Östersunds-Posten om "spökflygningar" från våren/sommaren 1945. De kallas alltså uttryckligen "spökflygningar". Jag har läst samtliga nummer av den tidningen från krigsåren, och det förekommer ganska ofta artiklar om flygplan som observerats med skiftande grad av säkerhet vad det var frågan om för nationalitet o.s.v. Man skulle kunna tänka sig att begreppet "spökflygare" användes i en vidare bemärkelse. Huruvida det verkligen förekom att man flög över förnödenheter till den norska motståndsrörelsen vet jag inte, men det intressanta i sammanhanget är ju att en som påstods ägna sig åt sådan verksamhet fick ett sådant smeknamn.

Olimb
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 augusti 2010, 04:42

Re: nedskjutet tyskt plan över Sverige

Inlägg av Olimb » 20 augusti 2011, 18:44

http://www.youtube.com/watch?v=n3lmTrsl ... re=related

Melker Beckers intressanta program om Svenska hemliga rum ger ibland värdefull bredvidinformation, som exempelvis intervjun med damen i krutfabriken. När det finns nu levande ögonvittnen väger skriftliga dokument och listor tunnt. Denna nedskjutning, hävdas det, finns inte i några dokument. Titta själv.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: nedskjutet tyskt plan över Sverige

Inlägg av Stilleben » 22 augusti 2011, 11:54

Olimb skrev:http://www.youtube.com/watch?v=n3lmTrsl ... re=related

Melker Beckers intressanta program om Svenska hemliga rum ger ibland värdefull information, som exempelvis intervjun med damen i krutfabriken. När det finns nu levande ögonvittnen väger skriftliga dokument och listor tunnt. Denna nedskjutning, hävdas det, finns inte i några dokument. Titta själv.
Denna påstådda nedskjutning finns på första sidan i tråden "Svenskt luftvärn sköt ner svenskt flyg", viewtopic.php?f=6&t=4848 .Tråden är från 2003.

Jag konstaterade alltså att "Inga av de händelser som Hind, Löwenhamn och någon till har redogjort för finns omnämnda i boken "Nödlandning i Sverige" eller har jag läst någon annanstans, vilket naturligtvis inte utesluter att det kan finnas sanning eller korn av sanning bakom dem. Speciellt den påstådda nedskjutningen i Åmotfors borde kunna beläggas (Jag har letat på Google utan att kunna hitta något om den). Plats alltså för (amatör)forskare och deras redogörelser här!"

På det aktuella Youtubeinslaget ovan berättar alltså en dam(från omkring 4 min. 50 sek. och en bit in på bandet) om nedskjutningen. Hon arbetade på krutfabriken under kriget . Enligt henne sköt luftvärnet endast ett skott. Detta träffade planet, som därefter skall ha störtat. Ytterligare detaljer ger hon inte och även hon uppger att händelsen tystades ner.

Inlägget från 2003 uppger dock att många skott avlossades och har fler detaljer, som att det nedskjutna planet transporterades till Norge. Ingenstans nämns dock något om besättningen. Så någon riktig klarhet om det hela har fortfarande inte vunnits.

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: nedskjutet tyskt plan över Sverige

Inlägg av Cuba » 28 augusti 2012, 19:26

Lite trådarkeologi, då det här är en av två trådar där spökraketerna nämns!
UFO-Sverige ger sig iväg på "expedition till Muddus nationalpark för att leta spökraket-rester! Tycker personligen det är otroligt intressant! Vill gärna tro på antingen nåt äkta Flygande tefat, alternativt nån lämplig störtad raket, men tyvärr tillåter inte sinnet riktigt det. Men det hindrar inte att jag tycker det är ball!

Nån med hyfsad känsla för stämning och dramatik har gjort en hemsida om expeditionen: http://www.ghostrockets.se/
För de som kör facebook finns det en sida där också, där man kan trycka "Like" och förhoppningsvis få automatiska uppdateringar: http://www.facebook.com/ghostrockets
Jag tycker man måste högakta entusiaster som är av kalibern att de drar igång nåt projekt i såna här dimensioner. Kommer, med stort intresse, att följa det hela.

I tråden nämns även spökflygarna i Värmland. Sen Holmström publicerade sin mycket läsvärda bok är det väl skapligt klarlagt att det var "Flygenhet 66" som låg bakom det hela. Finns mängder med information om det i andra trådar på forumet, med länkar.

Skriv svar