Jag har alltså som ovan framgår ifrågasatt detta, men uppgifter som nu blivit kända talar för att det är riktigt, dock att planet tvingades att landa först utanför Karlshamn.liljekonvalj skrev:Detta kan ha varit på tapeten förut...
Hade ett samtal med min farfar under helgen, där han berättade att han hade jobbat som luftvärnssoldat på ett batteri utanför Karlskrona. Hans minne från denna tiden är lite vagt, tänkte om någon av er kunde fylla i med lite info m.m om denna nedskjutningen. Han utbildades 33-34 i Karlsborg och under -42 skulle han vara placerad på något ställe som heter hästholmarna (någon ö utanför Karlskrona). Någon gång under -42 (han tror minnas det var -42) fick han permission och under denna tid sköt hans batteri ner ett tyskt plan. Enligt farfar överlevde den tyska piloten nedskjutningen. Är det någon av er som vet vilken nedskjutning min farfar pratar om? Någon som kan ha någon vild gissning vart min farfar kan varit placerad i för något regemente eller liknande? Någon som har något foto på ett sådant luftvärnsbatteri som min farfar kan tänkas tjänstgjort vid?
Han fick även vara med som laddare för några luftvärns batterier som skulle upp till Norrland för att bevaka dom så kallade "spökflygarna", är det någon som har någon info om dessa "spökflygare"?
Jag blev således i morse uppringd av en god vän som hänvisade till en nyhetsartikel denna dag (6.8. 2010) i Blekinge läns tidningar, http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/na ... 044779).gm
"Den pensionerade kommendörkaptenen Christer Fredholm blev den 11 februari 1943 vittne till hur ett tyskt spaningsflygplan besköts när det flög in mot Karlskrona.
– Jag trodde först att det var ett svenskt marinspaningsplan. Men när det är rakt ovanför mig ser jag att det är ett hakkors på planet, berättar Christer Fredholm.
Samma dag utanför Karlshamn tvingar ett svenskt örlogsfartyg ner ett flygplan av samma modell. Christer Fredholm är övertygad om att det är samma plan som flög över Karlskrona. Flygplanet magasineras under andra världskriget på Stumholmen. Därefter får det civila ägare.
Den 19 augusti 1947 kraschar det utanför Stumholmen, där det nu ligger på tolv meters djup.
Christer Fredholm vill nu att man undersöker möjligheten att bärga planet."
Jag söker med ledning av detta på Google och finner under http://lae.blogg.se/category/arado.html (och publicerat 2007-09-18 !)
"Nedtvingat av luftvärn
På eftermiddagen den 11 februari 1943 kunde kustbevakningen rapportera om ett lågflygande tyskt plan som följer kustlinjen på västlig kurs utanför Karlshamn. Troligtvis höll man på att fotografera svenska militära anläggningar, detta var mitt under andra världskriget. Och även om Sverige var neutralt så hävdade man sina gränser. Därför kom svenska marina enheter att skjuta varningsskott mot inkräktaren varpå flygplanet kom att landa. Platsen var Sund, nordväst om Hanö och klockan var då 15.59. Under landningen kunde man se att besättningen slängde ut en säck som sedan inte kunde hittas. Man antar detta var livbåten och att häri låg en spaningskamera som man inte ville skulle falla i svenska händer.
Besättningen bestod av två man: Observatören löjtnant Helmut Abramowski, 20, och piloten underofficer Ludwig Hammer, 22. De uppgav att man befann sig på en returflygning från Bornholm till Köpenhamn, hade fått fel på kompassen och därmed tappat orienteringen. Att de skulle hållit på med fotografering av kusten erkände de inte och detta kunde naturligtvis heller inte bevisas. Några dygn senare kom de bägge tyskarna återvända till sitt förband i Danmark via en nattfärja Helsingborg-Helsingör".
Det finns sedan ingående beskrivet med vad som hände med planet, ett sjöflygplan av typ Arado Ar 196. Det togs alltså i svensk tjänst och havererade 1947 utanför Karlskrona.
Ytterligare ett nedtvingat eller nedskjutet flygplan under kriget kan således tillföras statistiken!