nedskjutet tyskt plan över Sverige

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mars 2002, 21:28

nedskjutet tyskt plan över Sverige

Inlägg av liljekonvalj » 11 juni 2003, 12:48

Detta kan ha varit på tapeten förut...

Hade ett samtal med min farfar under helgen, där han berättade att han hade jobbat som luftvärnssoldat på ett batteri utanför Karlskrona. Hans minne från denna tiden är lite vagt, tänkte om någon av er kunde fylla i med lite info m.m om denna nedskjutningen. Han utbildades 33-34 i Karlsborg och under -42 skulle han vara placerad på något ställe som heter hästholmarna (någon ö utanför Karlskrona). Någon gång under -42 (han tror minnas det var -42) fick han permission och under denna tid sköt hans batteri ner ett tyskt plan. Enligt farfar överlevde den tyska piloten nedskjutningen. Är det någon av er som vet vilken nedskjutning min farfar pratar om? Någon som kan ha någon vild gissning vart min farfar kan varit placerad i för något regemente eller liknande? Någon som har något foto på ett sådant luftvärnsbatteri som min farfar kan tänkas tjänstgjort vid?

Han fick även vara med som laddare för några luftvärns batterier som skulle upp till Norrland för att bevaka dom så kallade "spökflygarna", är det någon som har någon info om dessa "spökflygare"?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Re: nedskjutet tyskt plan över Sverige

Inlägg av Johan Elisson » 11 juni 2003, 13:23

liljekonvalj skrev:Han fick även vara med som laddare för några luftvärns batterier som skulle upp till Norrland för att bevaka dom så kallade "spökflygarna", är det någon som har någon info om dessa "spökflygare"?
Rör det sig om de observationer man gjorde i Dalarna/Värmland (inte Norrland, men minnet kan ju svika) eller de i norra Norrland?

/Johan

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 11 juni 2003, 13:58

Jag har ju besvarat några sådana frågor under "Svenskt luftvärn sköt ner svenskt flyg" under viewtopic.php?p=64225&highlight=n%F6dlandning#64225 .

Med ledning av lämnade uppgifter kan jag säga att det som du beskriver (Hästholmarna ligger mycket riktigt utanför Karlskrona) inte är känt.

Däremot kan ju din farfar varit med att skjuta varningsskott, ja t.o.m. skarp eld mot ett tyskt flygplan som kränkte det svenska luftrummet och som då avlägsnade sig. Det var inte ovanligt.

Betr "spökflygarna" var ju detta en norrländsk företeelse på 1930-talet. Och strax efter kriget förekom det "spökraketer" också i Norrland. Dessa fenomen blev aldrig riktigt klarlagda.

liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mars 2002, 21:28

Inlägg av liljekonvalj » 11 juni 2003, 15:08

Rör det sig om de observationer man gjorde i Dalarna/Värmland (inte Norrland, men minnet kan ju svika) eller de i norra Norrland?
Hmm lite osäker, det kanske va Dalarna/Värmland..
Med ledning av lämnade uppgifter kan jag säga att det som du beskriver (Hästholmarna ligger mycket riktigt utanför Karlskrona) inte är känt.
Kan detta stämma med något annat årtal? Han var nämligen inte säker på årtalet.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 11 juni 2003, 15:22

Angående "spökflygarna" så har jag nog blandat ihop Värmland/Dalarna med ett senare fenomen med ett antal oidentifierade flygningar över den norska gränsen, så det din farfar var med om var med stor sannolikhet "spökflygarna" i Norrland. Det finns två artiklar på UFO-Sveriges hemsida om "spökflygare" och "spökraketer". Läs dem här och här.

/Johan

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 11 juni 2003, 15:40

Nej, Liljekonvalj, något tyskt plan har inte skjutits ner i Karlskrona under hela kriget. Inget flygplan alls för den delen.

Jag missuppfattade litet, jag läser nu att din farfar inte var med om den påstådda nedskjutningen utan då hade permission. Det kan tänkas att hans kompisar "skarvat" litet för honom, kanske har de som jag skrev avvisat en tysk gränskränkning med luftvärnseld.

Mycket intressanta länkar, Johan Elisson, om spökflygarna före kriget och spökraketerna efter kriget . Förmodandet att det "troligen rörde det sig om tyska spionflygningar med Heinkel He60-plan från kryssaren Leipzig som låg utanför nordnorska kusten" över Norrland 1934 - är det styrkt?

liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mars 2002, 21:28

Inlägg av liljekonvalj » 11 juni 2003, 16:23

Tackar för svaren!

Jag ska vidarbefodra detta till farfar, angåede det nedskjutna planet, dock är han stönig och har aldrig fel =)!

Är det någon som vet vad det är för typ av luftvärnsbatteri som han kan tänkas ha tjänstgjort vid? Skulle vara kul att läsa lite info m.m om farfars arbetsplats under krigs placering och övrig tjänstgöring.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 11 juni 2003, 17:01

Stilleben, bara en fråga, hur kan du vara så 100%-igt säker på att det inte skjutits ner något plan i Karlskrona?

/Johan

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 11 juni 2003, 18:20

Johan Elisson skrev:Stilleben, bara en fråga, hur kan du vara så 100%-igt säker på att det inte skjutits ner något plan i Karlskrona?
/Johan
Därför att jag ägnat en hel del tid åt att leta efter uppgifter om sådant, liksom överst på denna sida "Bomber över Sverige". Jag känner dessutom folk i Karlskrona som upplevt WWII, ingen känner till något om nedskjutningar där.

Jag återger litet av vad jag skrivit under "Svenskt luftvärn sköt ner svenskt flyg" viewtopic.php?t=4848&postdays=0&postorder=asc&start=0 , men jag använder således även andra källor än boken som nämns där.

"Jag har nu gått noggrant igenom den omnämnda boken "Nödlandning i Sverige" där det finns detaljerade uppgifter. Antalet nedskjutna eller genom svensk luftvärnseld eller svenska flygplan nedtvingade främmande plan fördelar sig enligt följande:

1940: 9 tyska plan
1941: 1 tyskt plan
1943: 1 tyskt plan
1944: 3 tyska plan, 2 engelska, 2 amerikanska
1945: 1 engelskt plan

Vissa gränsfall finns beträffande några plan, som visserligen nödlandade efter beskjutning, men som troligen ändå skulle ha nödlandat.
----------

liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mars 2002, 21:28

Inlägg av liljekonvalj » 11 juni 2003, 23:13

Vissa gränsfall finns beträffande några plan, som visserligen nödlandade efter beskjutning, men som troligen ändå skulle ha nödlandat.
Inga av dom gränsfallen kan ha varit runt Karlskrona? Farfar nämnde något om att den tyske piloten eventuellt ville dessertera...

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 12 juni 2003, 06:51

Om ett plan blev nedskjutet eller nödlandade skulle det vara en händelse som inte skulle gå att dölja och som f.ö. alla skulle minnas och jag kan inte se någon händelse i hela södra Sverige (Skåne, Västkusten och Gotland är det närmaste) som går att koppla till din farfars påstående.

Dock förekom det i samband med krigsslutet (nöd)landningar av tyska plan i Blekinge, nämligen 20.3. 1945 Storch (s.k. Stork) vid Jämjö, 19.4. 2-motorig Siebel på F17, 7.5. Storch vid Olsäng, Kristianopel, 7.5. Storch vid Kuggeboda, Ronneby, 8.5. 2 st Me 109 på F17 , 8.5. Fw 190 vid Randala, Valby (torde avse Ramdala)varav de flesta flydde undan ryssarna i Baltikum, men jag tror inte det kan vara någon av dessa som avses och jag tror knappast att de besköts. Kriget slutade som bekant 7-8 maj 1945.

Allt enligt den bok jag nämnt ovan. Jag har även flitigt letat på Google utan att hitta något.

Du frågade vilken typ av luftvärnsbatteri din farfar kan ha varit placerad vid. Ja, förmodligen 40 mm Bofors, men det kan också tänkas 20 mm eller 75 mm, dessa var de helt dominerande. Karlskrona var ju som örlogsstad rätt starkt befäst och där fanns också fartygens luftvärnsartilleri. Där kan det ha förekommit någon avvikande kaliber.
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
meimer
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 juni 2003, 01:57
Ort: Helsingborg

Tyskar på Gotland

Inlägg av meimer » 15 juni 2003, 02:09

I diskussionen om Tyska flygplan som landat i Sverige skall vi inte glömma bort de bombare som landade på Mästerby myr, Gotland.
Detta kan knappast betvivlas då jag i min ägo har både plåtdetaljer och "plexiglas" bitar som min mormor tog från nämnda plan. Hon har själv sett ett plan, men det finns uppgifter om att det totalt var två.

Etcetera.
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 16 mars 2003, 18:57
Ort: Swe

Inlägg av Etcetera. » 15 juni 2003, 03:23

Jag bor i Sölvesborg som ligger i Blekinge och vid en en rastplats finns en minnes sten över en svenskflygare som blev jagad av en tysk och nersköten just där. Har även den kompis vars farfar eller morfor som kände den svenska piloten. Någon som vet mer om detta?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 15 juni 2003, 10:35

Etcetera. skrev:Jag bor i Sölvesborg som ligger i Blekinge och vid en en rastplats finns en minnes sten över en svenskflygare som blev jagad av en tysk och nersköten just där. Har även den kompis vars farfar eller morfor som kände den svenska piloten. Någon som vet mer om detta?
Kan bara bekräfta detta, se http://www.sff.n.se/Flygminnesmarken.htm från vilket jag återger följande: Sölvesborg, Minnessten som minner om en nedskjuten J 20 då piloten, vpl furir Harry Nordlund omkom den 3 april 1945. Under ingripande för neutralitetsskydd, sköts hans flygplan ned av utländskt flyg. Furir Nordlund är den förste svenske pilot som omkommit i en luftstrid över svenskt territorium". Efter texten finns en inhuggen profil av fpl J 20. Karta och foto http://www.sff.n.se/images_minnesten/Mi ... esborg.htm

Nordlund omkom då han skulle avvisa en tysk flygbåt, en Dornier 24. Han hade planer på att hoppa, men planet exploderade innan han hann ut. Hans rotetvåa, pilot Sven Brise, som försenats vid starten p g a slut på startluft, avvisade flygbåten och återvände till Rinkaby. Brise hade ingen kontakt med Nordlund i luften då han kom fram till tysken en stund senare.

Däremot har årsdateringen 1945 berett mig bryderi p.g.a. följande uppgift ur boken "Nödlandning Sverige" under viewtopic.php?t=4848&postdays=0&postorder=asc&start=0 "Svenskt luftvärn sköt ned tyskt flyg" den 5.3.-03 från vilket jag citerar:

"Den 11 april (1944) blev dramatisk i Skåne. Under förföljande av amerikanska bombförband kom en Messerschmitt Me 410B-1 att passera in vid Simrishamn. Under överflygning av Sövdeborg öppnade luftvärnet direkt verkningseld varvid det tyska planet träffades och totalhavererade. Båda omkom omedelbart liksom en svensk värnpliktig, som träffades av det nedfallande planet".

Sövdeborg (och Sövde) ligger strax söder om Sjöbo, några mil från Trelleborg, där fanns ett flygfält under kriget.

Därefter följande kommentar: "Att luftvärnet denna dag visade speciellt träffsäkerhet och utan att avge varningseld sköt ner ett tyskt plan och svårt skadade två amerikanska kan möjligen förklaras av viss nervositet efter nedskjutningen (där ett tyskt plan var den skyldige) av en svensk J20 en vecka tidigare. I den utredning som företogs efter nedskjutningarna vid Sövde hävdade de ansvariga att det tyska planet anfallit de svenska ställningarna runt Sövdefältet. -------------"

Inledningsvis omnämnda händelse, där alltså en svensk J 20 sköts ner av en tysk Do 24, inträffade emellertid den 3 april 1945 (står också på minnesstenen) och alltså ej den 3 april 1944. Att det rör sig om händelsen 3 april 1945 som felaktigt anges till 3 april 1944 framgår också på annat ställe i boken. Förklaringen till eldöppnandet och nedskjutningen av den tyska Me 410 (och strax efter beskjutningen/nedskjutningen av två amerikanska B 17) är alltså inte riktig. Det finns heller inte återgivet på den mycket intressanta webbsidan om ifrågavarande nedskjutning http://w1.416.telia.com/~u41603307/b17/

De beskjutna/nödlandade Heinkel 111 på Gotland 1940, varav ett på Mästermyr har jag bekräftat den 5.3.-03 under "Svenskt luftvärn sköt ned tyskt flyg", på viewtopic.php?t=4848&postdays=0&postorder=asc&start=20

Etcetera.
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 16 mars 2003, 18:57
Ort: Swe

Inlägg av Etcetera. » 15 juni 2003, 22:50

Tack för svaret!

Skriv svar