WWII Jaktplan

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Intressant

Inlägg av Private Snafu » 30 april 2002, 10:14

Kvaen Jukk>> Alltid lär man sig något, Sleeve Valves principen var ganska okänd för mig. :D

Vill dock hålla mig kritisk mot eventuella överljudshastigheter med propellerplan. Du skriver bland annat ett citat från Pierre Closerman.
In a dive the Tempest was the only aircraft to reach, without interfering with its handling qualities to any marked extent, sub-sonic speeds, i.e. 550-600 m.p.h. "
Begreppet sub sonic syftar till hastigheter under ljudets eller precis i dess gränsland. Förklaring till bergeppet som jag hittade på nätet nedan.
There mostly two types of planes - SONIC and SUB SONIC planes . Sub sonic planes have the speed less than sound whereas the Sonic planes are those which are faster than sound .
Angående propellerplan och ljudvallen. Hittade texten nedan på http://www.pbs.org/wgbh/nova/transcript ... rrier.html
...The sound barrier could not be broken in the propellerdriven plane. At very high speeds, shock waves also begin to form on the spinning propeller blades. So, the faster it goes, the less efficient the propeller becomes.

CAPT. ERIC BROWN: Fundamentally, the drag of the propeller was so high that it would never allow the aircraft to attain those speeds without running into virtually a brick wall. And we just had to wait until something better came along

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Peacemaker

Inlägg av Private Snafu » 30 april 2002, 10:16

Var det inte den kärran som hade små jaktplan ombord för när understöd? Har läst i Aeroplane att forskning gjordes på det området.

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 april 2002, 16:44
Ort: Österbotten

Re: Intressant

Inlägg av Kvaen-Jukk » 30 april 2002, 11:46

Fireball skrev:Kvaen Jukk>> Alltid lär man sig något, Sleeve Valves principen var ganska okänd för mig. :D

Vill dock hålla mig kritisk mot eventuella överljudshastigheter med propellerplan. Du skriver bland annat ett citat från Pierre Closerman.

Begreppet sub sonic syftar till hastigheter under ljudets eller precis i dess gränsland. Förklaring till bergeppet som jag hittade på nätet nedan.
Yes, jag hade tydligen fel :cry: Borde lära mig att läsa innantill. Mitt specialområde är inte flygplan. Jag är mera slängd på motorer. Hoppas ingen blivit alltför disorienterad i den här debatten. Men fysiskt omöjligt är det inte att flyga snabbare än ljudet med propellerplan. Det krävs bara att propellern är rätt konstruerad så att den inte slits sönder av de enorma krafter den utsätts för.

Citat från http://www.aerospaceweb.org/aircraft/qu ... 031b.shtml
Is it possible for a propeller-driven plane capable of 500 miles an hour to break the sound barrier in a dive from 35,000 feet or so? If not, why?

NACA research during the mid-1940s did show that supersonic prop-driven aircraft were feasible, but the key was developing propellers that could operate at or near the speed of sound. NACA began a high-speed propeller development program that culminated in the supersonic propeller, but this kind of prop is substantially different from those used on the fastest propeller-driven aircraft of the day, like the P-51 Mustang. Beyond speeds of Mach 0.9, the prop blades must become significantly shorter and thinner and the blade angle (the angle of attack of the blade) must be decreased compared to blades used on previous aircraft. An example is the test propeller mounted to the nose of an XF-88 research aircraft. The propeller was powered by a turboprop engine, and the vehicle was tested up to Mach 1 during the late 1940s. You can read more about NACA's research program at the NASA History Office, Ch. 4, sec. 7 and Ch. 4, sec. 8.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 30 april 2002, 11:53

Japp :roll:

Förmodar väl iofs att det mesta är möjligt bara man sätter till tid och massa stålar. Är det något historien har visat så är det att när människan ställs inför ett problem så löser hon det. Ibland tar det ett par timmar andra gånger kan det ta ett par tusen år.

Vore intressant att få höra en fysiker/aerotekniskt kunnig person reda ut begreppen lite kring ljudvallen och propellrar. Anar en snårskog :D

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

TB-3

Inlägg av cicero » 30 april 2002, 18:28

Fireball
Hittade detta i mina gömmor. Kan vara nåt sånt du tänker på.
Bild
En Tupolev TB-3 med tre Polikarpov I-5 jaktflyg.
Magnus

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 30 april 2002, 19:17

Kolla in bilden!!! lite manipulerat kanske men ändå, finns att beställa som affish Bild


ursäkta för att detta blir one-liner men sån skön bild

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

"inbyggda jaktplan"

Inlägg av Private Snafu » 2 maj 2002, 09:23

Cicero >> ungefär. Men jag har läst i Aeroplane att jänkarna experimenterade med att ha små jaktplan i Peacemakern. Typ små jet jaktplan i storlek som Me163

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 2 maj 2002, 11:07

Hej!

Ett litet antal Peacemakers hade möjlighet att bära en P-84 för skydd över målområdet. Tror versionen kallades GRB-36 eller liknande, ett "G" skall vara med i beteckningen i alla fall... 8)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 2 maj 2002, 12:11

Dessutom så utvecklades ett speciallt 'parasit'jaktplan enkom för att bäras av Peacemakern. XF 85 Goblin saknade helt landställ och var tvungen att återvända till sin bärare för att landa.

Metoden att bära F84 utnyttjades främst för flygspaning, då USAF saknade spaningsplan med tillräcklig räckvidd.
Att använda Thunderflash som eskortjaktplan hade nog inte varit särskillt framgångsrikt i ett skarpt läge, då det var ett skäligen mediokert jaktplan

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

japp den var det

Inlägg av Private Snafu » 3 maj 2002, 13:30

Det var den lilla gynnaren jag tänkte på. Xf 85 Goblin

Bild

Bild

Mahalia
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 januari 2009, 17:18

Re: WWII Jaktplan

Inlägg av Mahalia » 14 januari 2009, 17:28

Hej Intressant
Var det du som skrev att Naipiermotorn var en tvåtaktare? Det är den inte, däremot är den slidmatad. Inget propellerplan har lyckats gå genom ljudvallen med "hela" flygplanet. Däremot så kan delar av vingen komma upp i ljudhastighet vid dykning. Detta för med sig att lyftkraftcentrum flyttar sig bakåt och maskinen går in i en dykning som kan vara mycket besvärlig att häva.

Skriv svar