WWII Jaktplan

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

.

Inlägg av Private Snafu » 29 april 2002, 13:20

Bild
mmmmm :D

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 april 2002, 16:44
Ort: Österbotten

Inlägg av Kvaen-Jukk » 29 april 2002, 16:01

Hawker Tempest med Napiers Sabre-motor hör till de snabbaste maskiner som byggdes under WW2. Motorn var ett tvåtakts(!)monster på 24 cylindrar, 36 liter och maxeffekt på 3500 hk (med kompressor, 2400 hk utan). Motorn hade s.k. "sleeve-valve" ventilstyrning (är någon teknikintresserad kan jag förklara exakt hur en sån motor fungerar). Det är det enda kolvmotoriga propellerplan som kom upp i överljudshastighet. Till saken hör att detta plan hade rekord på att jag ifatt tyska V-1 bomber.

Bild

En annan motor som antagligen hade slagit alla rekord för kolvmotoriga propellerplan om den kommit i production är Rolls Royce Crecy. Det var egentligen ett "beställningsverk" av den brittiska regeringen som aldrig hann bli färdigt före kriget tog slut och man började utveckla jetmotorerna. Det var en tvåtakts direktinsprutad bensin V-12, 26 liter, sleeve valve, kompressormatad, med effekt över 3000 hk. En provkörning gav maxeffekt på 5000 hk. Det är fantastiskt att det fanns direktinsprutade tvåtakts bensin-motorer för 60 år sedan. Tekniken har inte kommit längre idag!

Bild

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 29 april 2002, 16:20

Överljudshastighet? När då? Jag hittade detta:

Maximum Speed:
Mk. II: 440 mph (708 km/h)
Mk. V: 427 mph (688 km/h)
Mk. VI: 438 mph (704 km/h)

Den hade 4st 20mm akan som beväpning. Två i varje vinge. Det är kärlek! En version kunde även ta 8st raketer. :D

Bild
Omladdning

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 april 2002, 16:44
Ort: Österbotten

Inlägg av Kvaen-Jukk » 29 april 2002, 16:42

Mats skrev:Överljudshastighet? När då? Jag hittade detta:
Dykning. Det fanns andra flygplan som kom upp i höga hastigheter vid dykning också, men ingen som kunde med så hög hastighet utan att tappa kontrollen

Citat (minns inte varifrån jag kopierat):
"Performance
From Pierre Clostermann:
Thanks to its 2,400 h.p. engine it had a considerable margin of excess power and its acceleration was phenomenal. It was pretty
tricky to fly, but its Performance more than made up for it: at 3,000 feet, at economical cruising speed on one third power (950 h.p.)
with two 45-gallon auxiliary tanks, 310 m.p.h. on the clock, i.e. a true air speed of 320 m.p.h.; at fast cruising speed, at half power (1,425 h.p.)
without auxiliary tanks, 350 m.p.h. on the clock, i.e. a true air speed of nearly 400 m.p.h.; maximum speed straight and level with +13
boost and 3,850 revs.: 430 m.p.h. on the clock, i.e. a true air speed of 440 m.p.h.

In emergencies you could over-boost it up to nearly 3,000 h.p. and 4,000 revs., and the speed went up to 460 m.p.h. In a dive the
Tempest was the only aircraft to reach, without interfering with its handling qualities to any marked extent, sub-sonic speeds, i.e.
550-600 m.p.h. "

"Mike Bassano of Devon, a Typhoon pilot in the Middle East, who flew many hundreds of hours behind a Sabre sleeve-valve
engine, said,: "Even after so long ago, I still look on this engine with awe. In 18 months, we and a sister squadron only had one engine
failure, and this came about when a fitter failed to replace the cap on the header tank, leading to a total loss of coolant." Going on,
he said, "Above all, the Sabre was a man-sized engine, driving a man-sized aeroplane. To us, Spitfires were toys, with no room to
move in their tiny cockpits!" "

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 april 2002, 16:44
Ort: Österbotten

Inlägg av Kvaen-Jukk » 29 april 2002, 16:51

Ljudfiler av Hawker Tempest med Napier Sabre-motor finns här:

http://user.tninet.se/~ytm843e/sound.htm

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 29 april 2002, 17:37

Ingen som läser Det Bästa?? I den nyaste pocketen (eller vad det nu är??) så står det om Spitfire som gör comeback... vet dock inte vad det står i artikeln har bara sett framsidan :oops:

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 29 april 2002, 18:14

Angående Hawker Tempest.
Hur löste man problemet med att propellern spränger ljudvallen före planet?
Har hört många som disskuterat om propellerplan som skulle sprängt ljudvallen. B.la Senare versioner av Spitfire. De har dock oftast slutat med problematiken kring att propellerspetsarna spränger ljudvallen före planet och splittras eller skakar sönder planet. Mao uppnår man inte ljudvallen i ett stycke :)
Mig veteligen så finns det inga bevis för att ett propellerplan (under ww2 i alla fall) skall ha gått igenom ljudvallen. Någonting om en fysikalisk lag som jag inte kan förklara men jag har fått det förklarat en gång på flyghistorisk förenings hemsida (tror jag det var)

Vore intressant att få reda på mer om Sleve Valve. Trodde inte ventiler på en tvåtaktare var möjligt.

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 april 2002, 16:44
Ort: Österbotten

Inlägg av Kvaen-Jukk » 29 april 2002, 18:49

Fireball skrev:Angående Hawker Tempest.
Hur löste man problemet med att propellern spränger ljudvallen före planet?

Vore intressant att få reda på mer om Sleve Valve. Trodde inte ventiler på en tvåtaktare var möjligt.
Har faktiskt inte hört talas om att det skulle vara något problem för propellern att spränga ljudvallen. Har någon en teoretisk förklaring?

Det är inte ventiler i egentlig mening. Sleeve valve motorer (har inte hittat någon bra svensk benämning, benämningen slidventil används för sjuttitalets tvåtakts motorcykelmotorer med en roterande slid på sidan av vevhuset) var mycket vanliga från mitten av 1920-talet till 1950-talet både i tvåtakts- och fyrtaktsversioner i bilar och flygplan. Motorn fungerade ungefär som en "modern" tvåtaktare med portar i cylinderväggen. Beroende på modell kunde portarna vara i nedre delen av cylindern som dagens tvåtaktare eller också upptill. I dagens tvåtaktare är det kolven som bestämmer porttiderna när den ömsom stänger som öppnar portarna vid sin upp- och nedåtgående rörelse. I sleeve valve maskiner så fanns det dessutom en extra hylsa runt hela cylinderfodret som också hade portar. Denna hylsa rörde sig uppåt och neråt i takt med motorvarvtalet så att portarna i cylindern stängdes och öppnades. Hylsan styrdes från en kam på vevaxeln. Detta gjorde även att den hade en liten roterande rörelse på samma gång. Fyrtaktarna hade utväxling 1/2 för hylsan. Detta sinnrika system gjorde att man kunde bestämma porttiderna exaktare med högre effekt och snålare bränsleförbrukning som följd. Det finns även moderna experiment med sleeve valve motorer som visat att det går att få mycket hög effekt och hög verkningsgrad med denna typ av motorer. Skulle vara intressant om någon gjorde en replika av t.ex. Rolls Royce Crecy motorn med dagens moderna material. Teoretiskt sett kunde man ur en 26 liters tvåtaktare få ca. 10 000 hk.

Ventiler på tvåtaktare har använts i alla tider. De allra största fartygsmotorerna som kan köras med t.om. råolja är tvåtakts dieselmotorer. De har avgasventiler i toppen som en fyrtaktare, men bränslet och luften sprutas in under tryck i nedre delen av cylindern. Dessa motorer har den största verkningsgraden av alla kolvmotorer.

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 april 2002, 16:44
Ort: Österbotten

Inlägg av Kvaen-Jukk » 29 april 2002, 19:11

Här finns ett dokument som beskriver sleeve valve motorer i flygplan:

http://www.marss.com/media/sleeve.pdf

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 april 2002, 16:44
Ort: Österbotten

Inlägg av Kvaen-Jukk » 29 april 2002, 19:32

Har inte hittat något som tyder på att det skulle vara omöjligt för ett propellerplan att flyga med överljudshastighet. B-17 bombare i slutet på 40-talet och alla B-52 bombare på 50-talet t.ex. flög ju med överljudshastighet (de är förstås turbin-propellerplan). Redan på 20-talet började man undersöka materialhållfasthet för propellrar i överljudshastighet. En propeller rör sig ju inte bara med flygplanets hastighet utan roterar ju dessutom, vilket gör att den kommer mycket snabbt upp i överljudshastighet, beroende på varvtalet.

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Hans Rosenberg » 29 april 2002, 21:14

Flög B-17 i överljudshastighet? De gjorde väl inte mer än runt 500 km/h under kriget? Och B-52:orna hade väl jetmotorer?

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 april 2002, 16:44
Ort: Österbotten

Inlägg av Kvaen-Jukk » 29 april 2002, 21:23

Hans Rosenberg skrev:Flög B-17 i överljudshastighet? De gjorde väl inte mer än runt 500 km/h under kriget? Och B-52:orna hade väl jetmotorer?
Nej ursäkta. B-17 flög absolut inte så fort.

Nu håller jag på att bli osäker. Vissa källor påstår att propellerplan flög med överljudshastigheter, och vissa att det var omöjligt. De första B-52 hade faktiskt propellrar, men de byttes snabbt ut mot jetmotorer.

Med säkerhet så flyger Tupolev Tu-95 BEAR i överljudshastighet, och den är turboprop, alltså propellerdriven.

Kanske någon expert kan reda ut det här?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 30 april 2002, 00:35

Kvaen-Jukk skrev: Nu håller jag på att bli osäker. Vissa källor påstår att propellerplan flög med överljudshastigheter, och vissa att det var omöjligt. De första B-52 hade faktiskt propellrar, men de byttes snabbt ut mot jetmotorer.

Med säkerhet så flyger Tupolev Tu-95 BEAR i överljudshastighet, och den är turboprop, alltså propellerdriven.
B52 hade mig veterligt jetmotorer hela tiden. Du tänker förmodligen på B36 Peacemaker, ett flygplan projekterat under WWII för att bomba Europa från USA. Det hade först bara skjutande propelrar, men fick sedan också jetmotorer.

Flygplanet såg ut ungefär som en enorm korv med en ännu större vinge, och bakom och under denna vinge så hängde allehanda framdrivningsmekanismer.


Svenska försvarsmaktens 'Flygplankort' från 87 hävdar att Tu 95 klarar ca 900 km/h.
Senast redigerad av 1 Per Andersson, redigerad totalt 30 gånger.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 30 april 2002, 01:41

Hej!

Et av Flygvapnets gamla signalspaningsplan, en engelsk Vickers Varsity (mycket ovanligt plan sägs det) hade slider istället för ventiler. Svensk betecking var Tp 81. Jag har ingen mer information just nu, men någon annan har säkert... :D

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Hans Rosenberg » 30 april 2002, 09:52

Peacemaker:

Bild

Skriv svar