Vad jag vet så använder man pumpar med variabelt deplacement i senare generationers flygplan så något större värmeproblem är det inte. I ett centralsystem så förändrar man flödet vid behov. Arbetet som då måste kylas bort blir i princip detsamma som i EHA. Att påstå att en EHA inte genererar någon värme stämmer ju bara om det inte behöver arbeta vilket i princip är sidrodret under överljudsflygning. Övriga styrytor arbetar kontinuerligt under flygning
I nedanstående bild visas ett tryck/flödesdiagram ifrån en av hydraulpumparna i JAS39. I normal drift rör vi oss inom det rödmarkerade området. Flödesbehovet i systemet syns som de tätt liggande spikarna i diagrammet då styrdonet för Hydraulsystemet ställer om pumpen. Citatet ifrån Avionics Magazine är alltså lite missvisande
- Tryck_flödediagram.jpg (41.34 KiB) Visad 1948 gånger
Källa: http://liu.diva-portal.org/smash/get/di ... FULLTEXT01
Vi strävar efter att hålla ett systemtryck på 28 MPa i JAS 39, vi ser i diagrammet att flödesbehovet ändå finns där för att styra ut roderytor.
Tänk också på att värme inte bara är till nackdel, vi måste upp i en viss temperatur för att oringar och stödringar skall kunna fungera riktigt i domkraften. Startar man en normalt nedkylt flygplan så måste det stå i en viss tid med motor gående för att hydraulsystemet skall kunna börja fungera utan läckage och med normal snabbhet:
Kjell Folkesson, som ledde JAS styrsystem i
början, sa en gång att O-ringar och sånt där smått
var ju kanske de värsta problemen vilket förvånat
honom och det var innan JAS flög så stabilt och
fint att rodren knappt rörde sig varför vi kom
ned till 65 grader kallt i ett servo och fick
läckage.
Citatet återfinns i systembeskrivning av centraliserat hydraulsystem i JAS39:
http://larssundin.ownit.nu/Hydraul.pdf
Med EHA så inför vi en hydraulpump med styrelektronik för varje domkraft, mångfaldigar tryckgivare, m.m. d.v.s. vi bygger in en ökad komplexitet. Systemmässigt resulterar det i en lägre total tillförlitlighet. Jag vet inte heller hur man skulle kunna göra ett EHA-baserat system billigare när vi inför totalt fler antal komponenter.
Läser vi vidare i Avionics Magazineartikeln så ser vi att dom skriver om förenklat underhåll genom att inte behöva lufta ett komplett hydraulsystem när man gjort ingrepp. Med de få ingrepp vi de facto gör i hydraulsystemet för styrning så är luftningen ingen större arbetsinsats. Får jag välja mellan systemkomplexitet och luftning så väljer jag luftning.
Jag har min uppfattning klar och det är när EHA uppvisar samma tillförlitlighet som ett nutida modernt centraliserat hydraulsystem så köper jag att de ersätter roderdomkrafterna i ett stridsflygplan.
För att återkoppla till min, i föregående inlägg, invändning så talar jag om stora roderutslag under en längre tid. Här har man tidigare uttryckt oro för temperaturstegringen i enheterna vid inflygning och landning. Ett flygpass där dom flyger med Jaktprofil så lär då temperaturen bli för hög i enheterna.
J.K Nilsson