Fakta om F-35

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Fakta om F-35

Inlägg av Varulv » 11 juli 2016, 04:12

frodeh skrev:Et par ting som jeg mener du har fullstendig misforstått:

--F-15 som dogfighter: Generelt er det akseptert at F-15 er meget god på dette. Det er også slik at F-15 brukes til å modellere russernes Flankere, som finnes i mange varianter og derivater, deriblant Su-35 som du tror er overlegen. Du skriver faktisk "F-15 er aldri god i dogfight-scenarier" og at F-15 ikke var konstruert for dogfigt-scenarier. Dette er helt utrolig feiloppfattet fra din side.
--Dogfight som stridssituasjon: Begrepet "mutual kill" brukes oftere og oftere nå som man har infrarøde all-aspect-missiler med hjelmmonterte sikter. Man trenger ikke peke flyet sitt på motstanderens hale for å skyte det ned. Dermed er dette noe som man med dagens fly forsøker å unngå, og ikke noe man ofrer "alt" for å designe flyene for. Siden Yom Kippur-krigen er f. eks. flymonterte maskinkanoner praktisk talt ikke brukt i reelle luftkampsituasjoner. Unntak finnes selvsagt.
--F-35 sin største fordel er IKKE trust/weight-ratio, der er F-16 nok fullt på høyde. Men F-35 har eksepsjonelle høy AOA-egenskaper. Over 50 grader har noen nevnt. F-16 har problemer ved 20 grader.

For å illustrere hvorfor nye fly legger så stor vekt på sensorer og fancy teknologi, her er hvordan reelle luftkamper i har utviklet seg over tid:
2016-07-11_01h22_22.jpg
Verre og verre. Først F-15E, så A-4. Finnes det faktiske data om F-35 vers F-16, så burde disse legges fram. Det som gjør F-35 suverent er ikke manøvrerlighetsevne, men motorkraft om man skulle komme inn i dogfight, når dens viktigste egenskaper ligger annetsteds knyttet til teknologi som sørger for et sterkt overtak i sensorteknologi, kommunikasjonsteknologi og sist stealth-teknologi så man vil dermed være i stand til å dominere i en eventuell luftkamp på egne kriterier som utelukket dogfight som er snakk om et sjansespill. Dette vet alle og bestrides ikke, og dermed skal ikke nedgraderes i forsøkene om å "selge" flyet som er sterkt kontroversielt pga. anskaffelsesutgiftene som er på kanten av det uaksepterte selv for USA.

F-15 sies å "modellere" Flankere, men det er på grunnlag av faktumet om at man er det nærmeste Vesten har når det gjelder kapasitet - ikke alle samtidige feltene deriblant manøvrerbarheten - og var utelukkende konstruert for luftdominans der avskjæringsrollen på lang hold i stor høyde er gitt størst vekt. Alle vet at det meget store, trege og tunge tomotors flyet som kostet så ekstremt mye at bare et fåtall land har råd, var verdens beste jagerfly fram til F-22 fordi det var utformet som en effektiv våpenplattform for de rette taktiske scenarioer som hadde blitt utformet i 1970-årene. Som Su-27 familien har F-15 familien samme grunndesign ved at man bruker meget kraftige motorer som dermed gir meget høy kamphastighet, men kan ikke gå inn i en ekte dogfight i lavere hastighet uten å oppleve alvorlige ulemper. Da er de mindre jagerflyene med forskjellige egenskaper i stand til å engasjere F-15 med suksess, og Su-27 som er i samme størrelsesklasse, har ikke de samme ulempene som F-15 bare hvis det er halvfull eller mindre i drivstofftankene. Derfor kan F-5 overvinne F-15, ettersom sistnevnte "må senker seg ned".

Det vil aldri bli kjent om hva som kunne ha hendt hvis en Su-27 kom i kamp med en F-15, tiden for det er utløpt - men det er et ubestridt faktum om at Su-27 familien er bedre enn F-15 på et felt, nemlig manøverevne i lav hastighet i kloss hold på hverandre. Ellers ville F-15 ha skutt ned Su-27 i ni av ti ganger pga. sine overlegne sensorer, pilottrening og avionikk i 1985-1998. Russiske piloter visste den gang at de vil ha problemer med å utfordre sine vestlige kollegene, og dermed fikk Su-27 kallenavnet Cobra fordi man deretter satset på overrumplingstaktikk for å komme meget tett på sine motstandere og tvinge dem til å kjempe på egne nåde. Bare F-15 hadde lik stor kapasitet som Su-27 i stigningsevne og voldsomme prestasjonsegenskaper. Og Su-35 har bevegende motoreksosrør som gir flyet ekstra bevegelseskraft i sine manøvrer - noe som bare F-22 på amerikansk hold er alene om. Og hvis det skulle stemme at russerne har funnet ut hvordan de kan jamme radarstyrte BVR missiler - vil det da betyr at luftkamp på kloss hold i VR-avstand er umulig å unngå i fremtiden.

Noe som de fleste jagerflyprodusentene hadde innsett, ettersom man innså viktigheten av automatikk og sensoroverlegenhet i scenarioer hvor det bare er snakk om sekunder. Dermed hjelm-monterte siktecomputersystemer for såkalte all-aspect-missiler med øyeblikkelig søkningsevne som så langt er bare mulig med infrarøde sensorer. Dette vil ikke innbar dogfight, men liknende taktikk som av de amerikanske flyene mot de japanske under Stillehavskrigen og av de finske pilotene mot de russiske flyene under Fortsettelseskrigen. Dermed er F-35 ikke dårlig an, men det må bli slutt på at man stadig gir flyet handikap i alle "testene" som skulle vise hvor god det er.

Anti-kreftene mot F-35 trenger ikke ekstra ammunisjon gitt dem av pro-kreftene. A-4...? Gud!

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Fakta om F-35

Inlägg av frodeh » 11 juli 2016, 16:56

Varulv, jeg mener at du gjentar de samme argumentene med udokumenterte påstander og latterliggjøring, på grensen til konspirasjonsteori, også når jeg viser at du definitivt tar feil, så jeg ser ingen grunn til å imøtegå dette på nytt. Det er på sin plass å respektfullt bare be deg om å se litt på en del kildemateriale.

Det er forsøkt å gi noen kilder underveis, og avslutningsvis vil jeg anbefale disse:

-USAF har ved flere anledninger uttalt at F-35 vil erstatte F-15, og betrakter F-35 som mer egnet i luftkamp, Air Force Magazine, mars 2016 side 23: http://goo.gl/w7Ewo2

-Red Flag USAF major forteller om hvordan F-15 dominerte over Su-30MKI som er svært lik Flanker-E i kapasiteter: https://youtu.be/6KBmv6HBltM?t=5m50s

-"Trends in air-to-air-Combat", CSBA Report 2015:http://goo.gl/DuirqS

Jeg har funnet ut at på dette spesifikke temaet er det best å UNNGÅ wiki-artikler.

Frode

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Fakta om F-35

Inlägg av frodeh » 3 augusti 2016, 15:13

I dag ble også F-35A-versjonen (USAF) også medlt IOC, dvs at den har en initiell stridsklar kapasitet.
http://www.acc.af.mil/News/ArticleDispl ... ready.aspx

Samtidig melder Lockheed Martin at de er ferdig med en "retooling" i sine produksjonsanlegg som gir de anledning til å gå opp til full produksjonshastighet med ca 200 fly i året ca 2019.
http://www.defenseone.com/business/2016 ... fenseOneFB

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Fakta om F-35

Inlägg av tryggve » 16 februari 2017, 17:22

Tråd som har legat i träda ett tag, men F-35 är med på Red Flag, och förefaller göra rätt bra ifrån sig. Här är en artikel.
http://www.nellis.af.mil/News/tabid/643 ... space.aspx
“I flew a mission the other day where our four-ship formation of F-35As destroyed five surface-to-air threats in a 15-minute period without being targeted once,” said Maj. James Schmidt, a former A-10 pilot. “It’s pretty cool to come back from a mission where we flew right over threats knowing they could never see us.”
(högst partisk, för all del).

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Fakta om F-35

Inlägg av frodeh » 16 februari 2017, 20:22

Siden øvelsen ble avsluttet for snart en uke siden, har det blitt skrevet litt om den underveis og i ettertid, og selv om F-35 først og fremst hadde rollen som SEAD/DEAD (som skulle bety suppress/destroy enemy airdefence), så ble fasiten et solid antall nedskytninger mot relativt få egne tap i luft-luft-rollen. 15:1 ble rapportert underveis, men hva det endelig endte på vet jeg ikke. Scenariene ble også rapportert å være nokså brutale i vanskelighetsgrad, også i forhold til tidligere øvelser. Dette er altså en F-35-modell som har kun 2 AMRAAM-missiler i nåværende konfigurasjon når den bærer luft-bakkevåpen i tillegg. Og det hadde veldig få tekniske problemer, med 90% "availability rate".
Det er altså mye som tyder på at en del som investert mye penger i programmet kan puste litt roligere.

Det har vært noe debatt rundt dette med rekkevidde på F-35, her forteller en USAF-oberstløytnant (F-35-pilot) hvordan han har bedre rekkevidde enn en F-15C med eksterne tanker:

Litt morsomt at han ser ut til å bli tatt litt på senga av at noen i det hele tatt tenker på å plassere "short range" og F-35 i samme setning.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Fakta om F-35

Inlägg av tryggve » 17 februari 2017, 10:16

Frodeh, tackar. Det där med räckvidden hade jag hört, men jag var osäker på källan. Tack för den.

Och jag får allt intrycket att F-35 är ett rätt vasst system, som piloterna verkar gilla rätt skarpt. Kostnaden för nya flygplan borde väl också gå ned allt eftersom produktionen ökar.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Fakta om F-35

Inlägg av tryggve » 16 mars 2017, 11:09

Det finns tydligen rapporter om att Israel ska ha använt F-35 skarpt redan, men MÖP:ar på andra forum förefaller något skeptiska.

http://www.airforcesmonthly.com/2017/03 ... en-combat/

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Fakta om F-35

Inlägg av frodeh » 20 juni 2017, 22:41

Flyshowet i Paris går av stabelen denne uken og en populær bit har vært F-35A som endelig slippes løs i flyshow-modus. Det er sluppet flere videoer av sekvensen som burde berolige de som har vært bekymret for flyets manøveregenskaper.

F-35 er ennå ikke sluppet helt "løs" siden den fortsatt flyr med programvareversjon 3i, som begrenser bl.a. maks G.

11 nasjoner forhandler nå om en ordre på nesten 40 milliarder dollar for 400 fly, og produksjonsraten skal da øke til 135 fly i 2018 og deretter 150 fly/år. Vi kommer nok til å få se en del av disse de neste årene.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Fakta om F-35

Inlägg av frodeh » 3 november 2017, 12:56

I dag kl 15 lander de tre første F-35A på Ørland hovedflystasjon i Trøndelag. Landingen skal kunne følges live fra nrk og muligens noen andre kanaler, TV2 og VG(?).
https://www.nrk.no/trondelag/f-35-lande ... 1.13762812
De norske flyene ble bare for noen dager siden levert fra Lockheed Martin, og er blant de aller første som er levert med siste software-versjon, det vil si 3F. Dette innebærer at flyene er stridsklare i seg selv. Luftforsvaret vil fase flyene gradvis etter en test- og evalueringsperiode og forventer innlemmelse i operativ virksomhet i løpet av 2019.

Vårt nåværende inventar er totalt 10 fly, men flere av dem vil fortsatt være i USA i en felles alliert pool.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Fakta om F-35

Inlägg av frodeh » 5 november 2017, 17:36

Her er bilde av den historiske første touchdown 3/11-2017.
Bild
Bilde: Forsvarets arkiv, fotograd Torbjørn Kjosvold

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Fakta om F-35

Inlägg av frodeh » 11 november 2017, 12:57

Siden forrige lenke sluttet å fungere, og jeg ikke får slettet innlegg, her er en - forhåpentligvis mer permanent - erstatning: Fra fredagens (10. november-17) seremoni for overtagelse av flyene, https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/m ... id2578465/. Det er langtekkelig men også med noen interessante intervjuer med de norske pilotene.

Skriv svar