Oformaterat från: https://www.svd.se/a/vebabV/spokflygpla ... ateruppstaSpökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå
Foto: Petros Karadjias/AP
Skavsta flygplats är nästan öde efter att Ryanair flyttat till Arlanda. Samtidigt lever kraven kvar på att stänga Bromma flygplats för att bygga bostäder i stället. På andra håll i världen finns gott om flygplatser som redan blivit övergivna.
SvD Näringsliv, Tomas Augustsson
Publicerad 2023-05-18
Stäng
Dela artikeln:
Spökflygplatsernas öden – en redo att återuppstå
1 / 10
Skavsta och Bromma flygplatser, Sverige
Skavsta flygplats.
Skavsta flygplats. Foto: Tim Aro
Stäng
Skavsta flygplats.
Skavsta flygplats. Foto: Tim Aro
Skavsta flygplats, strax utanför Nyköping, började som en militär flygplats. Senare tog den civila trafiken över och lågkostnadsbolaget Ryanair fick många att flyga från Skavsta.
Men efter att Ryanair flyttat till Arlanda är det inte mycket trafik kvar på Skavsta. Men de nya ägarna till Skavsta hoppas nu få fart på flygandet igen.
Samtidigt är även Brommas framtid osäker. Staten driver flygplatsen men avtalet om att hyra marken från Stockholms stad löper ut 2038. Många kräver att flygplatsen stängs senast då för att ge plats för bostäder.
2 / 10
Nicosias internationella flygplats, Cypern
Avgångshall, Nicosia.
Avgångshall, Nicosia. Foto: Petros Karadjias/AP
Stäng
Avgångshall, Nicosia.
Avgångshall, Nicosia. Foto: Petros Karadjias/AP
En gång var Nicosias internationella flygplats den viktigaste flygplatsen på Cypern. Men all kommersiell verksamhet stoppades under den turkiska invasionen efter militärkuppen år 1974. Sedan dess är flygplatsen övergiven. FN:s säkerhetsråd gjorde flygplatsen till skyddat område.
Efter striderna och än i dag är flygplatsen en del av FN:s buffertzon, ett ingenmansland mellan den grekcypriotiska och turkcypriotiska sidan som varken greker eller turkar får besöka.
3 / 10
Hellenikons internationella flygplats, Aten i Grekland
Foto: Konstantin von Wedelstaedt/Wiki commons
Stäng
Konstantin von Wedelstaedt/Wiki commons
Foto: Konstantin von Wedelstaedt/Wiki commons
År 1938 öppnade Hellenikon internationella flygplats som en militärbas. Under andra världskriget ockuperades flygplatsen av nazisterna, skriver Business insider. Efter kriget var flygplatsen i nära 60 år den viktigaste i Aten.
År 2001 övergavs den, när Atens internationella flygplats slog upp dörrarna. Hellenikon har två landningsbanor som är över tre kilometer långa.
4 / 10
Tempelhof flygplats, Berlin i Tyskland
Foto: Alamy/AOP
Stäng
Alamy/AOP
Foto: Alamy/AOP
Flygplatsen byggdes av nazisterna och stod klar mitt under brinnande världskrig 1941. De allierade styrkorna undvek att bomba Tempelhof eftersom de ville använda flygplatsen efter kriget. USA styrde flygplatsen fram till 1993, då de lämnade över verksamheten till den tyska flyplatsoperatören Berliner Flughafengesellschaft, som lade ner verksamheten år 2008.
Den övergivna flygplatsen har bland annat använts som en 303 hektar stor park. Här har scener i filmer som ”The Hunger Games” och ”The Bourne Supremacy” spelats in. Den har också använts som flyktingläger.
5 / 10
W H Bramble flygplats, Montserrat
På höger sida syns start- och landningsbanan på flygplatsen efter vulkanutbrottet 1997.
På höger sida syns start- och landningsbanan på flygplatsen efter vulkanutbrottet 1997. Foto: Kevin West/AP
Stäng
På höger sida syns start- och landningsbanan på flygplatsen efter vulkanutbrottet 1997.
På höger sida syns start- och landningsbanan på flygplatsen efter vulkanutbrottet 1997. Foto: Kevin West/AP
Länge var W H Bramble Airport det enda stället att landa på den karibiska ön Montserrat, som är ett brittiskt territorium. Men 1997 förstördes flygplatsen i ett vulkanutbrott. Inte förrän år 2005 öppnade en ny flygplats på ön.
6 / 10
Kai Taks internationella flygplats, Hongkong i Kina
Foto: Vincent Yu/AP
Stäng
Vincent Yu/AP
Foto: Vincent Yu/AP
Flygplatsen, som ligger inklämd mellan berg och höga byggnader, stod klar 1925. Det var svårt att landa här, och en av landningsbanorna kallades ”Kai Tak Heart Attack”. På grund av svårigheterna att landa och att flygplatsen blev för trång övergavs den 1998 då den ersattes av Chep Lap Kok på Lantau Island.
7 / 10
Ciudad Real Central flygplats, Ciudad Real i Spanien
Foto: Paul White/AP
Stäng
Paul White/AP
Foto: Paul White/AP
Flygplatsen, som byggdes runt 20 mil söder om Madrid, var ämnad bli ett alternativ till Madrids flygplats Barajas. Den stod klar 2008 och hade kapacitet för 2,5 miljoner passagerare varje år. Men bara några tusen passagerare om året använde flygplatsen innan den gick i konkurs bara fyra år efter öppnandet.
Flygplatsen kostade över 11 miljarder kronor att bygga. 2015 inleddes en process där konkursförvaltaren försöker sälja flygplatsen. I september 2019 togs den återigen i drift.
8 / 10
Gazas internationella flygplats, Rafah i Palestina
Gaza International Airport.
Gaza International Airport. Foto: Lefteris Pitarakis/AP
Stäng
Gaza International Airport.
Gaza International Airport. Foto: Lefteris Pitarakis/AP
USA:s dåvarande president Bill Clinton var med när Gazas internationella flygplats invigdes år 1998. Öppnandet av flygplatsen sågs som ett viktigt steg mot fred i konflikten mellan Israel och Palestina.
Men tre år senare bombades flygplatsen av israeliska styrkor under den andra intifadan och sedan dess har flygplatsen varit övergiven, skriver Jerusalem Post. I dag hämtar palestinier byggmaterial från de förstörda flygplatsbyggnaderna.
9 / 10
Galeville militärflygplats, Shawangunk, New York i USA
Foto: Daniel Case/Wiki commons
Stäng
Daniel Case/Wiki commons
Foto: Daniel Case/Wiki commons
Amerikanska militären dränerade våtmarker för att kunna bygga militärflygplatsen år 1940. Den stängde år 1994 när USA:s försvarsdepartement bedömde att den inte längre behövdes.
Nu är den övergivna flygplatsen en del av Shawangunk gräsmarks nationella vildjursreservat.
10 / 10
Manston flygplats, Manston i England
Foto: Splash News/IBL
Stäng
Splash News/IBL
Foto: Splash News/IBL
År 2014 stängde Manston Airport när ägarna sålde flygplatsen till fastighetsutvecklare. Enligt Kent online gjorde flygplatsen nära en miljard i förlust under 16 år då den var privatägd.
Sedan 2015 har flygplatsen använts som parkeringsplats för lastbilar om det uppstått problem vid resandet över kanalen till Frankrike.
SvD Näringsliv
Tomas Augustsson
I Sverige måste vi väl plussa på med en bunt krigsflygfält. Finns någon lista, om hur de brukas idag? Fler i Sverige, är alla vanliga normala nerlagda flygflottiljer använda eller? Jag räknar inte vägbaser.
MVH
Hans