Berlins nya storflygplats

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Berlins nya storflygplats

Inlägg av Amund » 1 januari 2023, 16:59

Nu har ju Berlins nya storflygplats varit i drift ett tag och jag kollade nyss hur mycket det flygs därifrån. Kan konstatera att det är ytterst lite interkontinentala flyg än så länge vilket är lite märkligt... Berlins upptagningsområde och betydelse som huvudstad i en av världens rikaste länder borde göra att det vore dagliga flygningar till jordens alla metropoler som Tokyo, Seoul, Shanghai, New York, Los Angeles, Johannesburg och Singapore för att nämna några. Min slutsats är i alla fall att det fortfarande är en regional flygplats med europeiska destinationer.

Jag tyckte det var lite konstigt när konsortiet med Air Berlin som ägdes av Ethiad gick omkull, och ännu konstigare var ju flygplatsens märkliga förseningar. Kanske mindre konstigt att Lufthansa slutligen slickade upp resterna av konkursen och att Frankfurt/Munchen fortfarande är Lufthansas huvudsakliga hubbar.

Är jag en konspiration på spåren eller är jag bara konspiratorisk? :) Kanske någon sitter inne med mer kunskaper på området?

Och ja, jag vet att branschen ännu kanske inte kommit upp i full kapacitet efter , ja ni vet vad!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Berlins nya storflygplats

Inlägg av sveahk » 3 januari 2023, 17:29

Kanske mer konspiratorisk 8-) !

Men du har rätt - väldigt få interkontinentala flyg har Berlin-Schönefeld på radarn. När jag var i Berlin i höstas för ett år sedan hörde jag att "Lufthansa vill inte" - men egentligen ingen förklaring varför...

En historisk förklaring är inte helt tillfredsställande, men är säkert en del av problemet:
"Weil das geteilte Berlin damals von deutschen Airlines, wie der Lufthansa, nicht angeflogen werden durfte, wurden die Start- und Landerechte für Interkontinentalflüge auf andere Airports, wie Frankfurt, München oder Düsseldorf verteilt. Und dort sind sie heute noch - zum Leidwesen des Hauptstadt-Airports." Lufthansa fick inte flyga till Berlin under stadens delade historia...alltså gick rättigheterna till Frankfurt, München eller Düsseldorf...och så är det fortfarande...

Mina personliga flygerfarenheter på den flygplatsen i höstas 2021 var minst sagt nedslående! Ett provisoriskt kaos mötte en, flygförseningar, hallar utan sittplatser, ett fåtal korvståndstora matbespisningar! Enligt utsago har inte mycket ändrat sig till dags dato...

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Berlins nya storflygplats

Inlägg av Amund » 3 januari 2023, 19:26

Tack för ett bra svar sveahk,
Det finns ju många exempel på klassiska huvudstäder som är perifert belägna jämfört med större ekonomiskt viktiga delar av ett land. Rom blev ju åter Italiens huvudstad 1871, men landets ekonomiska centrum kvarstår i norr. Rom har betydelse endast administrativ betydelse. Samma med Peking som väl är långt från ekonomisk betydelse, fast i kommunistkina är nog administrativ betydelse viktigare.

Hursomhelst! Finns det någon konflikt att Västtyskland fortfarande existerar och att Berlin inte betraktas på det sätt staden (läs: berlinarna) förtjänar?

Står fast vid att Air Berlins konkurs var märklig - med oljepengar från Abu Dhabi men konkursar näår Berlin inte blir den Hub man tänkt sig. På den tiden flög de A330 reguljärt till USA.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Berlins nya storflygplats

Inlägg av masase » 4 januari 2023, 10:31

Lufthansa klarar nog inte att stödja mer än en första klassens hub och det är väldigt osannolikt att de flyttar till Berlin. Speciellt inte som att de också behöver stödja Munchen som sekundär hub.

Jag uppfattade Berlin-Schönefeld som en helt okej regionalflygplats men transcontinentals flyg kommer nog fortsätta att främst gå från Frankfurt.

Min favvokonferans i EU har flyttat från Munchen till Berlin så jag åker numera dit en gång om året. Berlin har en väldigt intressant energi som du inte riktigt hittar i varken London eller Amsterdam.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Berlins nya storflygplats

Inlägg av Amund » 6 januari 2023, 10:28

masase skrev:
4 januari 2023, 10:31
Lufthansa klarar nog inte att stödja mer än en första klassens hub och det är väldigt osannolikt att de flyttar till Berlin. Speciellt inte som att de också behöver stödja Munchen som sekundär hub.
Ja det har också förvånat mig att Munchen är en egen lufthansa-hub trots snabbtåg till Frankfurts flygplats.


Den här frågan är kanske ingen flygrelaterad fråga utan handlar kanske mer om historiska makt och ekonomiska centra inom Tyskland. Efter att tyska riket bildades 1871 var stämningen i Rhenlandet inte särskilt positiv till Preussarna i Öst. Preussarna bestämde och de ekonomiskt starka områdena i väst, Ruhr, Baden Württemberg och Bayern fick stå för kostnaderna. Faktiskt fanns det viss förvåning att uppslutningen bakom kejsaren i de västra delarna var så stark som den var 1914.

Men hursomhelst är det nog svårt att utplåna det ekonomiska greppet som byggdes upp med den Västtyska staten under efterkrigstiden. Kanske Berlins ställning lär förbli den som gäller för Rom - ett historiskt administrativt center.

Ursäkta utvikningen från trådens ämne.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Berlins nya storflygplats

Inlägg av masase » 6 januari 2023, 13:18

Amund skrev:
6 januari 2023, 10:28

Ja det har också förvånat mig att Munchen är en egen lufthansa-hub trots snabbtåg till Frankfurts flygplats.

Men hursomhelst är det nog svårt att utplåna det ekonomiska greppet som byggdes upp med den Västtyska staten under efterkrigstiden. Kanske Berlins ställning lär förbli den som gäller för Rom - ett historiskt administrativt center.
När man skall flyga till regionala flygplatser i Östeuropa t.ex. Posnan så studsar man ofta på Munchen. Det verkar nästan som om Lufthansa använder Munchen som hub för EU medans de interkontinentala flighterna går via Frankfurt. Kan vara så enkelt som kapacitetsskäl och det går ju precis som du säger att ta snabbtåget mellan FRA och MUC.

Berlin är rätt intressant eftersom näringslivet håller på att förändra sig. Förr var det enbart federala organisationer samt en del statliga bolag (Deutsched Bahn etc) som fanns i Berlin men nu finns det en livlig start up och scale up scen. Berlin är billigt inte enbart när det gäller kontor men även lägenheter till anställda. Engelska funkar nästan lika bra som i Amsterdam och betydligt bättre än Paris så Berlin blir mer och mer attraktivt för företagande.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Berlins nya storflygplats

Inlägg av sveahk » 6 januari 2023, 16:56

Håller absolut med masase, Berlin, en fantastisk stad att besöka - muséer, kultur och en vansinnes historia, - där finns allt.
viewtopic.php?f=22&t=48516&start=90

Men tre gånger flyg Berlin-Schönefeld hösten 2021 var tre gånger för mycket: pandemi, långa köer, stress längst upp på skalan! Det är säkert bättre nu som masase skriver, men nästa gång blir det tåget för mig!

Hans K

Skriv svar