Overkligt i Top Gun Maverick?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Overkligt i Top Gun Maverick?

Inlägg av Blixten » 6 september 2022, 20:18

Jag såg på Top Gun Maverick på premiärkvällen. Ett inslag i filmen tyckte jag var overkligt.

I början av filmen får vi följa Peter Mitchell till hans privata(?) hangar. Där har han ett plan som helt klart ser ut som en P-51 D. Och här kommer grejen: under den öppna motorhuven kan man läsa "Rolls-Royce"!

Borde det inte stå Packard?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1560
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Overkligt i Top Gun Maverick?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 6 september 2022, 21:06

De allra flesta serietillverkade P-51 Mustang, och definitivt P-51D, hade Rolls-Royce Merlin-motor under huven och inte en amerikansk motor. Så det borde vara verklighetstroget.

Brittiska företag var nog, precis som amerikanska företag var, mycket stolta över sin produkt och hade nog inte tillåtit att ett amerikanskt företagsnamn hade stått skrivet på en brittisk motor.

Samtidigt ska det tilläggas att jag inte är en expert. Men jag tror att det nog var så.

Däremot så tycker jag nog att vissa datorgenererade flygscener verkar mycket överdrivna, t.ex. när huvudpersonen flyger sin F-18 exakt emellan ett par MiG-29, som flyger med tätt mellanrum, och det utan att kollidera!

Det är att jämföra med Dunkirk, där en datorgenererad Spitfire buklandar på vattnet utan att splittras och gå sönder i småbitar, så som en radiostyrd fullskalig He 111 gör i filmen Slaget om England ifrån 1969. Det radiostyrda tyska bombflygplanet går sönder i tusen bitar och där hade besättningen inte haft en chans att överleva.

HGS

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Overkligt i Top Gun Maverick?

Inlägg av Grönis » 6 september 2022, 22:21

Förlåt men hade man en radiostyrd fullskalig kärra i en film från 1969? Coolt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Overkligt i Top Gun Maverick?

Inlägg av sonderling » 7 september 2022, 06:20

https://en.wikipedia.org/wiki/North_Ame ... 51_Mustang

Jag hade också sagt Rolls Royce men här står det att D versionen hade en Packard? :?

Sonderling

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Overkligt i Top Gun Maverick?

Inlägg av Blixten » 7 september 2022, 20:44

Jag är rätt säker på att alla Mustanger hade motor som var Made in America. Men utvecklad i England från B-versionen och framåt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Overkligt i Top Gun Maverick?

Inlägg av sonderling » 8 september 2022, 07:06

Ja RR motorer borde ju rimligtvis tillverkats på licens i USA men man kanske behövde ha en logga endå. Fast i detta fall blev det kanske fel. Nån på filmteamet ville kanske briljera med detalj kunskaper. :D

Har inte sett filmen, har hört att den är som en remake på 1:an? Fast alla är äldre samt att Kelly Macgillis inte fick vara med. Hon kanske hade nått sin "last fuckable day"? :oops:

Jag väntar nog in DVD:n.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Overkligt i Top Gun Maverick?

Inlägg av Hans » 8 september 2022, 07:38

Jag och sällskapet såg den med koreansk textning. En väns son laddade ner den troligtvis illegalt. Helt sevärd och den har tydligen fått bra kritik även av icke-nördar:
https://www.rottentomatoes.com/m/top_gun_maverick https://www.theguardian.com/film/2022/m ... h-kosinski
Någon vecka innan anmäler sällskapet med dotter att de vill se den första filmen och jag tvingades att se om den, igen. Visst är det synd om mig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Overkligt i Top Gun Maverick?

Inlägg av Sarvi » 8 september 2022, 09:49

Det är att jämföra med Dunkirk, där en datorgenererad Spitfire buklandar på vattnet utan att splittras och gå sönder i småbitar, så som en radiostyrd fullskalig He 111 gör i filmen Slaget om England ifrån 1969. Det radiostyrda tyska bombflygplanet går sönder i tusen bitar och där hade besättningen inte haft en chans att överleva.
Är det orealistiskt att flygplan buklandar på vattnet? Det hände ju mängder av gånger under slaget om Storbritannien, och även om just Spitfire var notoriskt svår att buklanda på vatten (den slog lätt runt och lade sig på rygg) så nog gick det alltid utan att flygplanet slogs i småbitar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Overkligt i Top Gun Maverick?

Inlägg av Hans » 8 september 2022, 11:45



MVH

Hans

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Overkligt i Top Gun Maverick?

Inlägg av currahee » 8 september 2022, 16:32

Heinkel He 111 som kraschar i filmen ”Battle of Britain” (1969) är en miniatyr inte fullskala.
”Miniatures such as this can be seen used as the Heinkels approach the London Docklands and later as one crashes in central London in a miniature shot featuring photographic cut outs which was likely created by effects artists Wally Veevers and Ray Caple at Pinewood Studios.”

https://www.thepropgallery.com/battle-o ... -miniature
Bilagor
BOB-sc_04.jpg
BOB-sc_03.jpg

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1560
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Overkligt i Top Gun Maverick?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 8 september 2022, 16:57

Jag tänkte på den He 111 i slutet av den magnifika luftstridsscenen slås i bitar vid en buklandning i vattnet. Den som kraschar i London är självklart en modell i ett miniatyrlandskap, det begriper jag.

Men det kan ju vara en modell det också, även om det faktiskt visar vågornas effekt på buklandande flygplan. Dessa krafter är stora.

HGS

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Overkligt i Top Gun Maverick?

Inlägg av currahee » 8 september 2022, 17:03

Är det detta du tänker på? Troligen stora RC modeller.

https://www.youtube.com/watch?v=ZuI0gFUq3HY

/ currahee

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Overkligt i Top Gun Maverick?

Inlägg av Blixten » 8 september 2022, 20:01

sonderling skrev:
8 september 2022, 07:06
Ja RR motorer borde ju rimligtvis tillverkats på licens i USA men man kanske behövde ha en logga endå. Fast i detta fall blev det kanske fel. Nån på filmteamet ville kanske briljera med detalj kunskaper. :D
Och istället blev det jag som fick flexa med min laserskarpa nörd-radar!

Jag har två teorier:
  • antingen såg jag fel (jag har inte hittat ngt när jag googlat), eller så
  • har Veteranmustangen fått sin motor utbytt till en engelsktillverkad
Det sistnämnda vore ju egentligen inget konstigt.
sonderling skrev:
8 september 2022, 07:06
Har inte sett filmen, har hört att den är som en remake på 1:an? Fast alla är äldre samt att Kelly Macgillis inte fick vara med. Hon kanske hade nått sin "last fuckable day"? :oops:
Meg Ryan fick inte heller vara med. Val Kilmer har ju inte bara blivit äldre utan också rejält sjuk så hans rollfigur har också fått sjukdom. Snyggt, tycker jag!

Jag älskar ettan. Tvåan var bra men inte alls på samma sätt som den första. Top Gun: Maverick är mer ett serietidningsäventyr. Fast med tjejer.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Overkligt i Top Gun Maverick?

Inlägg av Bjernevik » 10 september 2022, 19:22

HomeGuardSoldier skrev:
6 september 2022, 21:06
Däremot så tycker jag nog att vissa datorgenererade flygscener verkar mycket överdrivna, t.ex. när huvudpersonen flyger sin F-18 exakt emellan ett par MiG-29, som flyger med tätt mellanrum, och det utan att kollidera!
Finns inga datorgenererade flygscener i filmen. Däremot har man ibland klippt ihop två olika scener, t ex den där Maverick flyger mellan två andra F-18. Där har man filmat scenen två gånger, en gång med Mavericks flygplan och en gång med de två andra. I andra fall har man med datorn ändrat utseendet på flygplanet, t ex i scenen där Maverick startar med testflygplanet. Den flögs med en F-18, vill minnas att det var en Blue Angels-pilot som flög och att det var lite pappersarbete bakom för att få göra det.

Taket lyfter nästan...

När de flyger i ravinen så är det på riktigt, däremot är bron inlagd i efterhand.

Kan rekommendera dessa podavsnitt om hur det gick till:

The Fighter Pilot Podcast: 144 Filming ‘Top Gun: Maverick‘
The Fighter Pilot Podcast: 145 The Making of ‘Top Gun: Maverick’

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Re: Overkligt i Top Gun Maverick?

Inlägg av Herman Hedning » 31 mars 2023, 07:57

Är det bara jag som tycker att filmen är genomkass? Det enda sevärda i filmen är Tom Cruise's P-51, även om jag personligen undrar varför inte Maverick äger en F6F eller något. Bara det att dom skulle sätta in en svärm Hornets istället för ett par B2:or med ett par GBU-57:or, dessutom så har dom mer eller mindre plankat första Star wars filmen rakt av...

Skriv svar