J 8 eller J 20 Hawker Hurricane?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

J 8 eller J 20 Hawker Hurricane?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 20 april 2020, 17:00

I den här PDF-filen av Flygvapennytt nummer nr 3 1996, på sidan 8...

https://www.aef.se/Flygvapnet/PDF-dokum ... storia.pdf

...så skrivs det att Storbritannien erbjöd Sverige att köpa Hawker Hurricane Mk. I.

Om detta hade köpts in, hade det då blivit J 8 eller J 20 i Flygvapnet?

Jag funderar på att bygga en fiktiv Hawker Hurricane i Flygvapnets tjänst under Beredskapen och Neutralitetsvakten.

HGS

Edit: Fixat länken!
Senast redigerad av 1 HomeGuardSoldier, redigerad totalt 20 gånger.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: J 8 eller J 20 Hawker Hurricane?

Inlägg av Bjernevik » 20 april 2020, 19:30

Hurricane var tydligen en av kandidaterna till det som blev J 10 Vultee. Så hade det blivit Hurricane istället hade den rimligen blivit J 10.
J 8 Gladiator kom redan 1937, innan Hurricane var aktuell för Sverige.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: J 8 eller J 20 Hawker Hurricane?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 20 april 2020, 20:43

J 10, eller Vultee P-66 Vanguard, beställdes enligt Wikipedia i februari 1940 och var leverans klara i september 1941, efter att Tyskland hade inlett Fall Barbarossa, invasionen av Tyskland. Men då beslagtogs ordern som bekant istället för USA:s egna behov.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vultee_P-66_Vanguard

Om valet hade fallit på Hawker Hurricane istället så känns det rent spontant att chansen hade varit större att Flygvapnet faktiskt hade fått sin J 10, då Slaget om England var över 1941 och Hurricane Mk. I ändå höll på att / hade ersatts av modernare flygplan. Och Hawker Hurricane visade sig ju vara ett mycket lättfluget jaktflygplan, som dessutom var lättmanövrerat, lätt att reparera och mycket stryktåligt i strid.

Hawker Hurricane tjänstgjorde ju också i många olika flygvapen under VK2, så rent hypotetiskt varför inte också i Flygvapnet?

F10 Skånska Flygflottiljen fanns ju vid den här tiden så kanske det då hade varit en hypotetisk J 10 Hurricane som hade fått bära huvudbördan vid Neutralitetsvakten? Kanske man då hade försett flygplanet med extra markeringar för att göra klart för framför allt Tyskland att det faktiskt rörde sig om svenska Hawker Hurricane och inte brittiska?

HGS

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: J 8 eller J 20 Hawker Hurricane?

Inlägg av tyskaorden » 26 november 2020, 18:12

Finska Hurricanes hade gula Östfrontsband.
Hawker_Hurricane_Mk_I_HC-452_Keski-Suomen_ilmailumuseo_03.JPG

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: J 8 eller J 20 Hawker Hurricane?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 27 november 2020, 08:04

Jo, det visste jag redan.

De stred ju fr.o.m. 1941 på samma sida som Tyskland. Däremot så vet jag att Östfront-banden försvann på samtliga flygplan efter freden i september 1944 och att Ilmavoimat behöll sina von Rosen-nationalitetsmärkningar fram till ungefär mitten / slutet av 1945, när de ersattes av den nuvarande märkningen.

Lite OT, men jag har faktiskt just nu en finsk "Mersu", som jag faktiskt funderar på att måla just som en maskin, som har fortsatt att flyga samtidigt som Lapplandskriget pågick och därför inte har några gula Östfront-band.

Jag läste också i en tidning att Sverige erbjöds Hawker Hurricane av Storbritannien, men avvisade dessa "då de var för omoderna och på tok för långsamma". Men med facit i hand så kanske det hade varit ett bättre val än Falco, som var ökänt för att vara mycket svårt att underhålla och dessutom bara var byggt för att hålla för en relativt kort frontinsats.

Hawker Hurricane hade mig veterligen mycket förlåtande flygegenskaper, kunde svänga mycket snävt, hade en ganska kraftfull beväpning och var faktiskt - trots att ryktet säger annorlunda - mycket manöverbar. Dessutom så var det mycket lätt att reparera och att underhålla av flygmekanikerna.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: J 8 eller J 20 Hawker Hurricane?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 14 augusti 2022, 08:59

Då verkar äntligen lusten för plastmodellbygget äntligen ha kommit igång igen. Det fattas bara två vaxdukar till borden samt en spraykartong, sedan kan jag egentligen bara sätta igång.

En fråga rör vilka kronmärken som borde användas på en "J 10 Orkanen", är det de med eller utan gula kanter?

HGS

Aspie
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 3 juli 2007, 12:58
Ort: Bergslagen

Re: J 8 eller J 20 Hawker Hurricane?

Inlägg av Aspie » 14 augusti 2022, 15:09

De hade troligen haft 1940 års märkning.
Kronmärke med gul kant på kropp och vingarnas undersida. Inga kronmärken på vingarnas översida (tillkom 1944). Flottiljnummer i svart till vänster om kronmärket på kroppen.
Flygplansnummer (två siffror) i vitt på fena och nos.

Källa: Boken Kronmärkt av Leif Hellström och Leif Fredin.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: J 8 eller J 20 Hawker Hurricane?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 14 augusti 2022, 19:45

Då borde dessa dekaler passa alldeles utmärkt antar jag? De blåmarkerade på flygkroppens sidor och de rödmarkerade under vingarna?

Däremot har jag bara tillgång till gula siffror, som i det här fallet tillhör svenska Fieseler Storch-flygplan.

Jag har tänkt mig en fiktiv "J 10 Orkanen" tillhörande F10, där övergången mellan J 8 Gladiator och "J 10 Orkanen" borde ha gått ganska smärtfritt, då tillverkaren och därmed förarkabinen i stort sett var likartade.

Då Malmö ligger precis vid Danmark, som vid den här tiden var ockuperat av tyskarna, är det då tänkbart att man för säkerhet skull hade försett flygplanen även med kronmärken på ovansidan av vingarna?

HGS

Aspie
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 3 juli 2007, 12:58
Ort: Bergslagen

Re: J 8 eller J 20 Hawker Hurricane?

Inlägg av Aspie » 14 augusti 2022, 20:30

Ja, dina kronmärkesdekaler passar nog bra.

Det finns en alternativ märkning som skulle fungera bättre med de dekaler du har.
I december 1944 infördes nya märkningsbestämmelser.
Det är ju fortfarande under kriget, så flygvapnets Hurricane skulle fortfarande ha varit i tjänst.
Kronmärke med gul ring på kroppssidorna och på vingarnas över- och undersidor.
Flottiljnummer i gult bakom kronmärket på kroppssidan.
Flygplansnummret på fena och nos är nu ersatt med en bokstav i divisionsfärg.
Röd = 1.div, blå = 2.div, gul = 3 div.
Propellerspinnern brukar vara i divisionsfärg d v s samma som bokstaven.

Du får svårt att göra F10 eftersom det inte finns någon nolla på de gula siffrorna...
Om du inte har det på något annat dekalark.
Detta är ju kontrafaktiskt så det finns inget rätt eller fel.
Kanske någon annan flottilj fått Hurricane i detta scenario?

Källa: samma som ovan.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: J 8 eller J 20 Hawker Hurricane?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 15 augusti 2022, 09:53

Tack för de informativa och kunniga svaren, Aspie.

Genom att "klippa och klistra" ifrån olika dekalark så kan jag nog faktiskt trolla ihop en "autentisk J 10 Orkanen", inklusive serienumret.

Tack för all hjälp!

HGS

Skriv svar