Gripen vs F-35

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Gripen vs F-35

Inlägg av Lejonmod » 2 mars 2019, 15:12

Kul jämförelse men jag vet inte om det tillhör Flyghistoria

https://www.youtube.com/watch?v=6Vgtc6z2GtU&t=125s

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Gripen vs F-35

Inlägg av erep » 4 mars 2019, 17:55

En amatörmässig jämförelse. Killen har inte riktigt koll på de olika Gripen versionerna. F-35 ska inte jämföras med C-versionen och det största felet han gör, att han jämför en massa detaljer med varandra som om det vore sportbilar.

Ett stridsplan är inte bara ett stridsplan, utan en lavett och en del av ett vapensystem, till vilket hör vapnen, sambandssystemen och sensorerna, och hur de kan användas med andra delar av flygvapnet, armén och marinen.

En stor del av flygsystemens förmågor är dessutom inte publika, så en jämförelse kommer mellan systemen kommer att vara svår. Men svaret finns år 2046.

Varför, jo för att finsk sekretesslagstiftning ger 25 års sekretess och det finska valet av flygsystem görs 2021.

Här är en artikel om valet 1992 då Hornet valdes istället för Gripen eller någon av de andra kandidaterna. Försvarsministeriet gav rapporten från 1992 till media efter att 25 år löpt.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201707022200238131

Artiken är på finska så försök med översättare. Jag hittade inte en motsvarande artikel på svenska.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Gripen vs F-35

Inlägg av Lejonmod » 5 mars 2019, 18:09

Jag tycker det är kul, intressant eller vad jag ska kalla det, att det finns flera klipp på Youtube med liknande innehåll. På olika sätt hyllar de Gripen. Självklart är det amatörer men de är inte svenskar och någon enstaka är till och med amerikan. Det genomslag Gripen fått är bra, tycker jag. Sedan är det svårt att sälja Gripen pga diverse politiska hänsyn som tas av köpare av stridsflyg

Skriv svar