Blixten skrev: ↑20 okt 2018 20:57
Jag skall omformulera frågan: varför skall just den egenskapen prioriteras över andra önskvärda egenskaper?
Nu är det du som hävdar att den egenskapen prioriterades över andra, inte jag... Men rent teoretiskt, om flygplanet inte kan starta så blir alla andra egenskaper meningslösa...
Blixten skrev: ↑20 okt 2018 20:57
Och alla andra länder utom UK kom fram till att V/STOL inte var något att ha. (Och i vilken mån Engelsmännen verkligen förberedde sig på ett krig utan rullbanor är oklart för mig.)
Olika länder kom fram till olika lösningar, ja. De svenska lösningarna passade inte alla, precis som andras lösningar inte passade oss (oftast av ekonomiska skäl).
RAF lade ner en hel del energi på att kriga med Harrier utanför ordinarie flygbaser, ja.
Blixten skrev: ↑20 okt 2018 20:57
På något särskilt sätt?
Med flyg och robotar. Vilka hela tiden ökade i räckvidd, varpå hotet ökades.
Blixten skrev: ↑20 okt 2018 20:57
Det är också svårt att komma runt att själva poängen med ett attackplan är nyttolasten...
Ja, poängen med ett rent attackplan är att kunna leverera rätt attacklast i målet. Men
1. Viggen var inte ett rent attackplan, det var redan från början tänkt som ett enhetsflygplan a la Gripen. Sedan lyckades man inte fullt ut utan var tvungen att ta fram specifika versioner där framförallt JA blev väldigt specifik. Men grundplattformen togs fram för att lösa mer än attackuppdrag.
2. Ett krav på nyttolast är sällan "så många kilo som möjligt". I Viggens fall var det att kunna bära robotar, kravet på bomber kom in relativt sent. Och Viggen klarade mer än väl av att bära den vapenlast som man kravspecade.
Med ditt sätt att resonera, varför skulle man göra avsteg på förmågan att kunna starta från skadade flygbaser bara för att kunna bära mer last än man ville?
Blixten skrev: ↑20 okt 2018 20:57
Håller inte med. HMS Hermes var stor nog att katapultstarta hyfsat stora jetplan som Sea Vixen och Buccaneer på den tiden den hade katapult. Den fick inte skidbacken för att bli ett bättre hangarfartyg utan för att ge den någon form av flygstridsförmåga vid sidan av dess egentliga roll som helikopterbärande ubåtsjaktfartyg.
Skidbacke och V/STOL är en snikvariant för att får upp jetplan i luften från fartyg men dessa fartyg kommer inte i närheten av den luftstridskapacitet som konventionella hangarfartyg har.
Du får givetvis tycka precis vad du vill. Fakta är dock att Hermes var för liten för att kunna hantera de katapultstartande flygplan som var aktuella vid tiden för Falklandskriget, i alla fall i taktiskt användbara mängder. Det var därför RN avsåg att Ark Royal och Eagle, och på sikt CVA01, skulle vara de "riktiga hangarfartygen".
Att Hermes tidigare kunde bära då relevanta flygplan i tillräcklig mängd är en annan sak.